sâmbătă, 16 mai 2020

„Prietenia e ca ficatul, bă! Dacă bagi prostii în ea, te doare”




Cronica romanului Teoria apropierii de Bogdan Răileanu (editura Humanitas, 2019)

Pe Bogdan Răileanu l-am cunoscut grație primului său roman, Dinții ascuțiți ai binelui, (editura Humanitas, 2018, colecția Scriitori români contemporani), pe care l-am citit pe nerăsuflate, în mare parte pentru că atingea una dintre temele care mă fascinează și pe mine, anume împletirea perpetuă a binelui și a răului, atât în societate, cât și în fiecare om în parte, indiferent dacă, conform conformismului, unii sunt catalogați a priori drept buni sau răi; dar și pentru faptul că maniera narativă, ce îmbină de minune realismul vieții sociale cu fantasticul ce țâșnește, vrând-nevrând din cele mai întunecate cotloane ale minții umane, crează o atmosferă vecină cu cea a realismului magic patentat de Marquez. Apoi am citit și volumul său de povestiri, Tot spațiul dintre gândurile mele (editura Polirom, 2018), și am fost la fel de încântat să servesc din nou, aceleași stări, doar că în doze mai mici.
Așa se face că apariția celui de-al doilea roman al lui Bogdan Răileanu, Teoria apropierii (editura Humanitas, 2019, colecția Scriitori români contemporani) a fost pentru mine un motiv de reală încântare. Firește, din nou am luat romanul și l-am devorat, pentru că din nou tema „concubinajului” dintre lumină și umbră s-a insinuat încă de la primele pagini. Dar să vedem, pentru început, un mic rezumat al acestuia.
Robert Negru, un jurnalist care dezvoltase o întreagă filosofie despre prietenie, a cărei chintesență se rezuma în fraza: „Prietenia este ca ficatul, dacă bagi prostii în ea, te doare”, are, în urma unui nefericit incident, revelația propriei însingurări. Fapt ce declanșează în el nevoia de a relua legătura cu cel mai bun prieten al său din copilărie și adolescență, Alexei Toma, de care nu mai știa nimic de un sfert de secol, și care rămăsese în orașul natal, Buftea, unde își întemeiase o familie și unde slujea ca preot la una dintre bisericile din oraș. În ciuda celor douăzeci și cinci de ani de când nu se mai văzuseră și a aparentei discrepanțe dintre profesiile lor și dintre modurile lor de a trăi și de a vedea lumea, prietenia lor se reia imediat, iar pentru a recupera cât mai bine timpul pierdut al prieteniei netrăite, decid să își îndeplinească acum, un vis din copilărie, acela de a petrece împreună, doar ei doi, un weekend la Veneția. În orașul gondolelor cei doi fac slalom printre protestatarii împotriva turiștilor, vizitează expoziția de artă contemporană a lui Damian Hirst (în gura căruia autorul plasează un enunț mai mult decât paradoxal, de-a dreptul revelator: „Adevărul este întotdeauna la jumătatea distanței dintre adevăr și minciună”), se delectează cu deliciile bucătăriei italiene, dar mai ales discută despre ei, despre ceea ce i-a legat cândva, despre ceea ce îi diferențiază, despre ceea ce încă îi fac să fie prieteni. Și nu doar discută și chiar au ocazia să și pună în practică teoria apropierii, întrucât mica lor vacanță nu va rămâne fără evenimente neprevăzute, care le vor proba prietenia mai mult decât orice discuție și orice beție.
Structurat sub forma unui dialog între prezent și trecut, între trăire și amintire, având un puternic substrat autobiografic peste care ficțiunea se pliază doar cât să sporească savoarea celor povestite, romanul Teoria apropierii se prezintă ca o veritabilă radiografie a unei prietenii speciale dar și ca un tratat teoretic și practic despre prietenie în general. Scris mai degrabă cu inima decât cu armamentul greu tipic romancierului clasic, el merge direct la sufletul cititorului, care inevitabil își va trece propria poveste de prietenie prin filtrul acesteia.
De asemenea, maniera narativă sinceră și dezinvoltă, în care Bogdan Răileanu și-a descris o parte din viață, face din Teoria apropierii un roman ușor de parcurs, dar nu la fel de ușor de digerat, care îți sădește în suflet și în minte o serie de repere despre prietenie, dar și despre viață în general.
Și dacă tot am ajuns în acest punct, nu pot rezista tentației de a face o mică comparație, din perspectiva manierei narative, între Dinții ascuțiți ai binelui și Teoria apropierii. Și aș începe prin a remarca asemănările. Din nou, așa cum am mai spus, avem de a face cu tema conviețuirii binelui și răului în fiecare om în parte. Astfel, Robert Negru, deși în primele pagini ale romanului este prezintă ca un tip cinic, care nu pune preț pe sentimente și pe relațiile interumane, se dovedește a fi depozitarul unui generos capital de bunătate. În contra-partidă, preotul Alexei Toma, deși se străduiește să aibă o viață conformă cu statutul său profesional, se dovedește a nu rezista foarte bine la toate ispitele în care îl atrage prietenul său. Ceea ce este cu adevărat fascinant la aceste „ecuații”, este faptul că abia prin asumarea de către fiecare dintre ei a dualității ce-i locuiește, reușesc să devină perfect umani, să se realizeze pe deplin, ca oameni.
Tot din sfera asemănărilor, remarcăm din nou prezența fantasticului ce se insinuează, la răstimpuri, în mintea omului: „Următoarea dată când deschide ochii spațiul e mai larg, nu îl mai simte ca pe un pantof în care nu poate să își miște piciorul.Crede că el este cel care s-a micșorat. E în liceu și percepe liceul ca pe un timp, nu ca pe un loc în care se află, și parcul Știrbey e tot o bucată de timp, aleile, copacii, lăculețul, păsările, veverițele, toate ghindele, conurile de brad, castelul, jandarmii care se plimbă pe acolo sunt bucăți de timp pe care le-a trăit și acum le parcurge iarăși așa cum parcurgi un vis din care te-ai trezit brusc. (...). Spațiul în care e începe iar să îl strângă. E ca într-o cutie. Îl strânge tare și sunetul picăturii devine rapid, un pleosc inversat care se aude din ce în ce mai repede. Pereții sau ceea ce e în jurul lui s-au strâns atât de tare încât se simte un singur punct. E agitat, un punct agitat. Cum a fost universul răstrâns la un punct din care au explodat toată energia și toate particulele astea din care s-au format planetele, oamenii și viața?”.
Cât privește deosebirile, cea mai puternică vine din faptul că Teoria apropierii se bazează pe o sumă de fapte reale sau cel puțin personajele principale au la bază prototipuri umane reale. Iar acest fapt se simte din plin, conferind romanului un gram de realism în plus, iar cititorului, acea senzație stranie că a pătruns în universul intim al autorului, că de acum îl cunoaște mai bine. Ceea ce este un fapt cu dublu tăiș. Căci pe de o parte se crează o familiaritate între autor și cititorii săi, dar pe de altă parte, această familiaritate își va cere constant un tribut: autorul va fi obligat ca pe viitor să ofere producții literare cel puțin la fel de bune, în caz contrar riscând să fie tras la răspunde de către cititorii săi, care sunt, dintr-un oarecare punct de vedere și cei mai drastici critici literari.
În ceea ce mă privește, voi fi în continuare cu ochii pe Bogdan Răileanu, așteptând o nouă carte. Cât despre așteptări, pentru moment îmi păstrez convingerea că și aceasta va fi cel puțin la fel de bună, deși, recunosc, mi-ar plăcea să fiu uimit cu o nouă doză de inedit.

Click pe link pentru o scurtă lectură din „Teoria apropierii” :)
https://www.youtube.com/watch?v=-1EJdZRDIec



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu