miercuri, 20 mai 2020

Trăind și sculptând zborul și lumina



Cronica biografiei romanțate, Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare de Moni Stănilă
 (Editura Polirom, 2019)

Constantin Brâncuși a fost cu siguranță un sculptor de geniu. Lucrările lui au fost și sunt în continuare apreciate ca fiind geniale și unice în mai toate marile muzee ale lumii. A fost considerat fondatorul artei moderne, iar procesul intentat Statelor Unite ale Americii și câștigat fără drept de apel, întărește acest fapt. Operele lui sunt recunoscute dintr-o privire. Cine nu ar recunoaște astăzi Coloana fără de sfârșit, Poarta sărutului, Masa tăcerii, Pasărea Măiastră, Pasărea în văzduh, Cumințenia Pământului, Rugăciunea, Țestoasa zburătoare, Domnișoara Pogany sau mult chicotita Domnișoară X? Cu siguranță toți românii se bat cu pumnul în piept că este român de-al nostru, țăran din popor. Dar câți oare îi cunosc viața? Câți știu prin câte a trecut acest român genial pentru a lăsa lumii acest dar neprețuit? În ceea ce mă privește, cunoșteam aspecte diverse și dispersate despre viața lui, despre relațiile de prietenie pe care le-a avut cu marii artiști ai lumii: Modigliani, Picasso, Tzara, Duchamp, despre faptul că i-au trecut prin pat multe femei de diferite statuturi sociale, despre faptul că avea o relație apropiată cu Biserica și despre pasiunea pe care o făcuse, în a doua parte a vieții pentru Milarepa, un mistic indian. Biografia romanțată scrisă de Moni Stănilă nu doar că mi-a așezat în ordine piesele de puzzle pe care le dețineam din tabloul vieții lui Brâncuși, dar mi-a și întregit tabloul.
De fapt, ceea ce a făcut aici Moni Stănilă poate fi numit la fel de bine și biografie romanțată, așa cum indică numele colecției, dar și roman biografic. Pentru că, dincolo de a pune în ordine o serie de informații culese din diverse surse biografice, ea scrie un roman în sine, scriitura ei fiind de la început până la sfârșit plină de nerv, de sensibilitate, de viață. Iar cele mai frumoase pagini ale cărții, și cele mai pline de poezie, de altfel, sunt tocmai acelea în care este mai prezent omul Brâncuși decât artistul Brâncuși. Cele în care acesta nu crează, ci își trăiește viața la intensitate maximă, cântând, dansând, bucurându-se de prieteni, admirând natura, ba chiar și cele în care uneori își înfruntă moartea în lupte corp la corp, unu la unu: „- Să mergem, cântă cocoșul, a urlat dintr-odată Brâncuși și toți au înțeles că e timpul să sperie clientela localurilor din Montparnasse. Dar el, ca niciodată, a vrut să se schimbe de hainele lui de atelier și să îmbrace costumul nou, german, pe care nu apucase încă să-l etaleze. Haosul a fost de nedescris, au intrat cântând în toate cârciumile și restaurantele deschise la ora aia. Unde erau trei săli, le vizitau pe rând. Unde erau două etaje, dansau și pe scări. Iar unde au dat de Picasso, au ținut să laude toți ceilalți pictori cubiști, dar în mod deosebit pe Braque. Noaptea a trecut repede, însă Brâncuși era în mare formă și, pe când toți au început să se târască spre casă, le-a propus lui Radiguet și Ninei să plece într-o călătorie. Măcar până la Nisa”.
Cele mai scumpe pagini ale cărții, altfel spus, cele mai importante momente ale vieții sunt cele în care este vorba despre „spațiul dintre lucrări”, ca să parafrazez o expresie brâncușiană ce apare în carte în cu totul alt context, dar care surprinde cam același lucru: „Ciocârliile cântă doar în mai și în rai. Când stai în soarele amiezii tolănit aproape de un lan de grâu, sar ciocârliile ca niște artificii spre cer și numai ce le vezi într-o străfulgerare luminoasă și-ți încarcă urechea de geometrii. Dar sunt prea iuți să stai și să le vezi cum trebuie, doar pieptul lor auriu în soare, ca o săgeată, ca un mic foc alungit, atâta vezi, pata aia luminoasă țâșnind cu forța unui vulcan și gingășia unui ghiocel, direct în mijlocul cerului. Asta e imaginea vie, nu moartă. Mișcarea. Lumea se orânduiește în mișcare și el știe, pentru că vede și simte”.
Dar nici paginile în care este descris travaliul creator nu sunt mai prejos, Moni Stănilă reușind să scrie o poezie de zile mari, în încercarea de a surprinde cât mai plastic starea lui Brâncuși de dinainte și din timpul creației: „Lumina o descoperă. Proporția. Ochiul îl bănuiește. Adevărul. Dalta alunecă în marmură ușor, curbat, ca în lutul ud încălzit în mișcare. Se întoarce și dă formă, zburdă și în mișcări ascunse prinde viață. Strălucește. Întins în iarbă când stă, poate vedea mișcări fusiforme pe cer, luminoase. Închide ochii și le vede, deschide ochii și scoate viața din blocul de marmură. În mâinile lui devine un aluat docil. O străfulgerare în spațiu. Ai vrea să o prinzi, dar ți se strecoară printre degete. Drumul de la Pasărea de aur la Pasărea în văzduh”. De altfel, acest paragraf surprinde una dintre cele mai puternice nuanțe ale vieții artistului, și anume faptul că el a fost dintotdeauna obsedat de ideea de zbor și de lumină, dar nu de acea lumină fizică, fie ea electrică sau solară, ci de lumina metafizică, cea „din ziua dintâi”, cum a numit-o Blaga într-o poezie. Și nu s-a mulțumit cu sine până când nu a reușit să sculpteze, dar și să trăiască, atât zborul, cât și lumina.  
Celor ce nu au citit încă nicio biografie oficială a lui Constantin Brâncuși, le recomand să înceapă cu această carte, scrisă pe înțelesul și pe sufletul tuturor, fie copii, fie adulți; fie împătimiți ai artei, fie simpli iubitori de frumos. S-ar putea chiar să nu mai simtă nevoia de o documentație suplimentară, ci să-l înțeleagă pe Brâncuși pe de-a-ntregul, și ca artist și ca om.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu