Cronica biografiei romanțate, Maria Tănase. O fântână pe un drum secetos, de Simona Antonescu (Editura
Polirom, 2019)
Maria Tănase rămâne indiscutabil cea mai pregnantă figură
artistică feminină din panoplia muzicii românești moderne, parte datorită vocii
sale inconfundabile și modului unic de interpretare, melodii precum Cine iubește și lasă, Agurida, Mărioară de la Gorj, rămânând lipite de numele său, ca marca de
scrisoare, parte datorită frumuseții sale ce vrăjea pe toată lumea, dar și
datorită sau poate, din cauza vieții sale private, extrem de agitată și de
controversată, din care nu au lipsit acuzațiile de spionaj, activitate rămasă
pentru totdeauna într-o aură de mister, precum și relații de dragoste cu cei
mai influenți bărbați ai vremii, printre care se numără jurnalistul francez,
Maurice Négre, juristul Clery Sachelarie, care i-a fost și soț sau șeful Serviciului Special de Informații, Eugen
Cristescu. De asemenea, un capitol important din biografia sa rămâne dragostea
„imposibilă” pentru marele sculptor român, stabilit la Paris, Constantin
Brâncuși.
Dar cine a fost cu adevărat Maria Tănase? O posibilă
biografie sinceră ne oferă scriitoarea Simona Antonescu în volumul Maria Tănase. O fântână pe un drum secetos,
apărută la editura Polirom, în colecția Biografii
romanțate, în toamna anului 2019.
Aceasta ne introduce în universul, atât interior cât și
exterioar al marii artiste, într-o manieră romanescă și, fapt inedit,
anacronică. Începe cu perioada anilor 1940 - 1950, ani de maturitate atât
artistică, cât și personală, caracterizați inițial prin teroarea instaurată de
regimul de ocupație germană, care pentru ea se manifestă prin arestarea unor
oameni dragi și prin anchete absurde ale căror protagonistă este ea însăși și
printr-un arest la domiciliu complet nejustificat, „Când era fericită, ochii Mariei aveau culoarea pădurilor de brad când
intră noaptea-n ele. Camera mică aflată în Blocul Bazaltin din Piața Adolf
Hitler mirosise adesea a conuri amare de brad și a rășină din pricina fericirii
Mariei. Maiorul SS Alfred Karl von Braun, baron de Adelzhausen, nu știa însă
asta. Când era supărată, ca acum, ochii Mariei aveau culoarea apelor de munte
când e cerul înnorat. În picioare în fața ei, oprind pe jumătate lumina venită
de la fereastră, maiorul aștepta răspunsul. - Care este natura legăturilor pe
care le aveți cu Harry Brauner? întrebă maiorul, iar căpitanul român pe care-l
adusese cu el, traduse pentru Maria”; apoi prin nebunia celui de-al Doilea
Război Mondial, și nu în ultimul rând prin
noua teroare, adusă de stăpânirea bolșevică. Totodată, în această primă
parte ne este dezvăluit și un aspect poate mai puțin cunoscut al personalității
Mariei Tănase, dar care îi face o deosebită cinste, anume dărnicia ei ieșită
din comun: împărțea bani și bunuri materiale tuturor acelora care i se păreau
ei că ar fi nevoiași. O grijă deosebită o arată față de soldații români care au
luptat în prima parte a războiului.
Apoi, printr-un abil flash back anamnetic, acțiunea este
împinsă mult în spate, în anii 1934 - 1939, pe care i-ași numi aici, „anii
celor dintâi fiori”, întrucât în această
perioadă se întâmplă și începutului carierei sale, punctată atât prin
neînțelegerea cu marele Constantin Tănase, cât și prin încheierea contractului
cu casa de discuri britanică, Columbia, căruia i-a urmat un prim turneu în
străinătate, dar și fiorii primelor sale iubiri, aceea pentru boemul jurnalist,
Sandu Eliad, care devine, neoficial, și primul ei impresar și cea pentru
Constantin Brâncuși, căreia ea îi va spune pentru tot restul vieții, „neica Costache al ei de la Paris”, o
dragoste fulgerătoare, dogoritoare, dar mai ales chinuitoare, nefiind niciodată
realizată pe deplin, deși era de bună seamă, împărtășită și de marele sculptor:
„La vederea lui, inima Mariei continuă să
bată cântecul pornit de daltă, lovindu-i pieptul pe dinăuntru cu spaima
înțelegerii: Brâncuși era bărbatul cu priviri grele ca o metaforă, care modela
aerul în care stătea, dându-i forma trupului său, era necunoscutul care intrase
zilele trecute în expoziția lor, tulburându-i pacea. Ochii ei verzi căpătară
culoarea apelor de munte când e cerul înnorat. De ce spaimă? Se revoltă
împotriva inimii ei care nu știa ce trebuie să simtă. Se scutură de sub
poruncile de prudență, înaintând prin atelier și așezându-și mâna pe un bloc de
piatră, în încercarea de a lua în stăpânire, lumea aceasta stranie în care pășise”.
Un nou flash back ne va purta, spre finalul cărții, în
mahalaua Cărămidarilor, în anii copilăriei și adolescenței Mariei, unde vom
asista la primele ei încercări de cânta și de a urca pe scenă, precum și la un
episod inedit, legat chiar de momentul nașterii sale, episod ce va funcționa ca
o cheie pentru înțelegerea întregii sale vieți: „Povestea adevărată a nașterii Mariei însă o cunoșteau numai Muta și cele
două bocitoare ale mahalalei, care se întâmplase să fie pe la porți când Ana,
maică-sa, slobozise cel dintâi țipăt. Copila sosise pe lume tăcută, speriind
femeile care o ridicară în dreptul ochilor, sprijinindu-i umerii și capul cu
degetele răsfirate și căutându-i adânc în ochi. Pruncul le cercetă cu
seriozitate. Avea buricul legat cu un capăt de ață adus de Aurelia de la
răsadurile de roșii și nu scotea niciun sunet. Muta repezi câteva semne către
cele două bocitoare, iar ele începură la îndemnul ei să caute în tălpile mici, în
podul palmelor și în toate părțile mai ascunse ale trupușorului mărunt din
mâinile lor.
- Nu este însemnată, spuse una dinte ele către Muta.
- Ba este, șopti cealaltă, cu ochii în ochii copilei. Are semn, dar e
ascuns. Îl poartă în priviri și în glasul pe care nu vrea să-l slobozească în
lume acum. S-a născut o Bătrână. Trebuie plânsă pentru că va simți totul, fără
nicio apărare. Durerile celorlalți o vor străbate mai întâi pe ea, mânii
străine îi vor tulbura viața. Furtunile și fericirile altora o s-o îmbrace ca o
mănușă, căutând un glas prin care să iasă din lume. Bătrânele nu zâmbesc de
mici. Abia târziu, când cresc și uită cine sunt, își găsesc surâsul și învață
să se bucure”.
În încheiere, voi spune ceva și despre maniera narativă a
Simonei Antonescu. De la prima până la ultima frază, biografia romanțată pe
care aceasta i-o dedică Mariei Tănase, nu este altceva decât un lung poem în
proză, lirismul cu care aceasta își imprimă fiecare frază, străbate întreaga
lucrare ca un izvor răcoros de munte, fie că este limpede sau tulbure, în
funcție de momentele din viața artistei pe care le ilustrează în paginile
acesteia. Lectura devine astfel fascinantă și captivantă, cartea se lipește
efectiv de mâini și ochii de litere.
În ceea ce mă privește, nu știam mai nimic despre Maria
Tănase. Îi ascultasem cântecele și auzisem câteva „bârfe” despre activitatea ei
de spionaj și despre dragostea ei pentru Brâncuși. Aceasta este prima biografie
a ei pe care am citit-o. Și va fi cu siguranță și ultima. Pentru simplul fapt că
prefer să rămân cu imaginea Mariei Tănase pe care mi-a oferit-o Simona
Antonescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu