Cronica volumul Miss Houdini de Ligia Keșișian
(editura Charmides, 2019)
Poeta Ligia Keșișian, cunoscută în lumea cultural-artistică și ca director artistic al unor festivaluri multi-culturale: Kinodiseea (filme pentru copii) și Balkanik Festival (muzică, dans și cultură balcanică) și mai nou ca DJ-one woman show ce își propune să readucă în prim-planul scenelor de club artiști din zona muzicii lăutărești autentice, și-a lansat în toamna anului 2019, la doi ani de la „seismicul” debut cu volumul Mici cutremure (editura Charmides, 2017), cel de-al doilea volum de poeme, intitulat Miss Houdini, apărut tot la editura bistrițeană Charmides.
Aș spune dintru început că acest nou volum se
diferențiază de cel dintâi în primul rând printr-o mai mare concentrare de
imagini, de stări, de tensiuni. De asemenea este și foarte compact, poemele
țesându-se în preajma personajului Miss
Houdini, fără îndoială un alter ego, conceput în registrul oniric, al
autoarei.
Numele domnișoarei
fiind inspirat de cel al celebrului iluzionist american de origine maghiară, Harry
Houdini (Erik Weisz), rămas nemuritor grație abilităților sale de a se face nevăzut,
și de a apărea uluitor în alt loc, principala super-putere a acesteia este
aceea de a dispărea sau de a se ascunde, dar nu spre uluirea unui public ahtiat
de senzațional, ci mai curând pentru a se proteja pe sine de propriile trăiri
ce ating uneori cote alarmante: „zîmbesc frumos și nu mă dau de gol/ las apele să-și vadă de
drum nu pot/ face nimic să opresc vertijul spaima/ dar mă pricep atît de bine
să le ascund// cînd au arătat cu degetul spre mine și m-au acuzat că mint/ n-am
lăsat să se vadă./cînd i-am rugat să vină și mi-au spus că nu se poate/ n-am
lăsat să se vadă./ cînd m-au asigurat că se întorc/am dispărut eu prima”.
Și unde să te ascunzi de propria-ți viață, când se
dezlănțuie furtuna existențială, dacă nu în vis, în carapacea impenetrabilă a
fanteziei, locul în ai deplina libertate de a-ți construi o lume după placul
sufletului: „O
noapte nouă dintr-un an nou/ așteptat ca un tren într-un sat/ și eu am văzut
luna/ într-o primăvară din ’90 cînd/ am plecat desculţă pe drum cu ochii/
închiși pînă la marginea/ unei ripe/ au început să mă latre cîinii/ din vale
atunci am mușcat/ din lună ca dintr-un imens fursec cu unt/ săream printre
planete/ ușoară ca frigul/ o vreme am rămas/ în afara timpului și a somnului/
mîncam cartofi cruzi de pe cîmp/ și fumam chiștoace de ţigări aruncate/ pe
lîngă casele oamenilor/ jocurile copilăriei deveniseră levitaţia/ deasupra
rîului roșu/ curăţam de scaieţi blana animalelor/ și căutam rîme în pămîntul ud/
într-o zi au apărut/ un bărbat orb și o femeie fără șira spinării/ un mănunchi
de șerpi înnodaţi/ le arăta drumul/ mi-au spus că vor/ să găsească soarele din
mijlocul pămîntului/ au intrat/ să se scalde în jăratecul meu/ în care
animalele mici își găseau/ de bunăvoie sfîrșitul/ o vreme i-am hrănit cu pește
crud/ șerpii erau blînzi dormeau pe spatele meu/ eu nu dormeam niciodată/
săream de pe o planetă pe alta/ atunci existam cu adevărat/ în această noapte
nouă din acest an nou/ am rupt capul iepurelui și m-am întrebat/ pentru prima
dată/ ce înseamnă/ să d i s p a r i”.
Fantezia și onirismul ilustrate în poemul de mai sus, se
mențin la cote înalte pe tot parcursul volumului, comportând totodată și o mare
varietate de forme de manifestare. În lumea creată de Miss Houdini, nu sunt toate roz, fapt pentru care suprarealismul acesteia,
stors direct din teascurile naumiene, va îmbrăca adeseori haina sfâșiată (și
sfâșietoare) a visceralismului de tip Roberto
Bolaño, care abundă în scene decupate din filmele thriller & horror: „mă gândeam la tine/ și chiar atunci/ pe
stradă o mașină a intrat într-o motocicletă/ iar capul șoferului s-a izbit
puternic de fereastra mea/ și s-a făcut țăndări”.
Într-adevăr, poemele Ligiei Keșișian ar putea fi însoțite
de avertismentul „nerecomandat cardiacilor”, fiind presărate la tot pasul cu
scene de violență extremă (mutilări și auto-mutilări). Însă ceea ce face ca
acestea să nu-i producă totuși cititorului (cel puțin celui forjat în meandrele
poeziei visceraliste) niciun fel de stări contradictorii, este faptul că, fiind
în mod explicit roade ale unei fantezii ce se mișcă în deplină libertate, sunt
lipsite de acel fatalism dat de întâmplările petrecute în viața reală și
declanșate exclusiv de mașinăria ingrată a determinismului. Altfel spus, în lumea visului și cel mai mare rău este mai
puțin rău decât cel petrecut în viața reală, pentru simplul fapt că este un rod
al fanteziei, nu unul al răutății gratuite întâlnite în realitate.
De bună seamă, nu tot ceea ce se întâmplă în realitate
este un rău absolut. Se pot întâmpla și lucruri bune sau mai degrabă aparent
bune. Pentru că bunătatea sau bunele intenții sunt foarte greu de cuantificat
în lumea reală, ele fiind mai tot timpul viciate de factorii externi ce
știrbesc libertatea originară a omului. Astfel, într-o mediu impur, oamenii
ajung să inventeze puritatea, pentru simplul motiv că au nevoie de o barcă de
salvare, de mântuire a sufletelor. Acest fenomen este surprins foarte bine de
către Ligia Keșișian în poemul Nimic nu
mai e de spus, pe care îl voi reda în întregime inclusiv pentru valoarea sa
estetică: „nu ne mai spunem nimic/ las
fenomenele meteorologice extreme să vorbească/ pentru mine gura ta e plină de
pămînt// am aflat că o să pleci departe/ să nu-mi scrii// în orășelul acela
sunt iepuri mici/ care noapte de noapte o să roadă/ într-o zi o să te trezești
fără carne pe tine/ și lumea o să spună iată zeul/ ce bărbat frumos acum sfînt/
toate fecioarele să-i sărute oasele să le cureţe cu limbuţa/ îţi voi trimite
cărţi poștale cu/ animale mici/ pe care le-am sacrificat pentru tine/ animale
care trăiau în urechile mele printre coaste și/ animalul cel mai preţios din
coapsă// dar acela deja va fi reînviat/ ia uite sfîntul cu oasele goale și gura plină de pământ/ nimic nu mai e de spus”.
Ceea ce
este cu adevărat interesant la poemele Ligiei Keșișian este atmosfera de
sinceritate pe care acestea o emană, chiar și atunci când este clar că avem de
a face cu roade ale fanteziei, ale visului. Ca și cum visul/fantezia ar fi
propria ei realitate. Idee ce mă duce cu gândul la celebrul dialog dintre pictorița
mexicană Frida Kahlo (al cărei spirit planează subliminal și în poemele din Miss Houdini) și pictorul francez André
Breton, conducătorul mișcării suprarealiste din Paris, dialog în cadrul căruia,
Frida, fiind încadrată de Breton în curentul artistic pe care îl patrona,
refuză afilierea la acesta, motivând că ea nu pictează altceva decât realitatea
ei interioară. Se prea poate ca la fel să stea lucrurile și în cazul Ligiei
Keșișian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu