Cronica volumului Poem pentru cei ce nu-s de față de Constantin Abăluță
(Editura Casa de Pariuri Literare, 2018)
Constantin Abăluță este unul dintre cei mai prolifici și consecvenți poeți români contemporani, posesorul unei cariere literare de peste o jumătate de secol. Debutează în anul 1964 cu volumul Lumina pământului și până în prezent publică peste treizeci de volume de poezie și proză.
În anul 2018 publică atât volumul Mai sincer ca Himalaya (Casa de editură Max Blecher), prin care își surprinde cititorii cu o serie de poeme politice scrise într-un stil deosebit de frust, agresiv și percutant, în care aduce o critică virulentă clasei politice în special și societății românești complice, în general, cât și volumul Poem pentru cei ce nu-s de față (Casa de pariuri literare). Asupra acestuia din urmă mă voi apleca în cele ce urmează.
Dintru început, aș cataloga acest volum ca fiind unul inedit, în sensul că este unul foarte personal (pe alocuri chiar intimist). Dacă până la acesta, poetul a scris mai mult despre lumea exterioară, despre societate, despre ceilalți, cu acest volum el se întoarce către sine, și nu atât către persoana sa, cât mai curând către izvoarele sau rădăcinile sale, evocând amintirea părinților și a bunicilor, de care se simte în continuare legat, ca printr-un virtual sau mai bine spus spiritual cordon ombilical.
Așa cum este și firesc în cazul unor cărți de asemenea factură, accentul nu mai cade pe latura estetică sau stilistică a poemelor, ci doar pe conținutul intrinsec al acestora. Poetul nu se mai preocupă de cum scrie ci strict de ceea ce scrie. Iar acest lucru nu face altceva decât să înlesnească conexiunea dintre scriitor și cititor, cel dintâi înfățișându-se în duhul gol, cu tot ceea ce are el mai uman, iar cel de-al doilea sorbind direct, cu toate simțurile, dulceața (și uneori amarul) sincerității absolute a celui dintâi. Cu toate acestea, „efectele stilisticii” irizează la tot pasul, din fiecare poem, fiind generate natural de râul melancoliei și al firescului care traversează volumul de la un capăt la celălat, ca un veritabil fir roșu.
Din punct de vedere al construcției, volumul este structurat în trei cicluri poetice: Călătorind prin odăile tatei, Călătorind prin odăile mamei și Călătorind prin odăile lumii, deși poetul își intitulează întregul volum Poem pentru cei ce nu-s de față, ca și când ar fi vorba despre un tot unitar. De altfel, primele două cicluri chiar ar putea funcționa ca un tot unitar (sau ca un diptic memorialistic), abia cel de-a treilea comportând unele deosebiri estetice (poemele fiind scrise sub formă de sonete), și de conținut, poetul împărtășindu-ne câteva gânduri personale din prezent.
În încheiere voi reda integral, câte un poem din fiecare dintre cele trei cicluri, atât pentru a întări cele spuse mai sus, cât și pentru a stârni curiozitatea viitorilor cititori:
Din Călătorind prin odăile tatei:
„O eclipsă de soare e dispariția
fiecărei ființe dragi
după moartea mamei în plină zi
eu și tata orbecăiam prin odăi
nu mai apreciam distanțele țelurilor omenești
în oglinda abia descoperită după doliu
ce busculadă de forme fără chip
doar în câțiva copaci din
preajmă mai pâlpâia
bucuria copilului de-odinioară
tata o visa pe mama în fiecare noapte
eram trist că eu n-o visam
dar am plâns într-o noapte în hohote
a doua zi i-am spus tatei
am visat un greiere care cânta întruna
eclipsă totală dispariția tatălui meu
n-am mai plâns n-am mai visat greieri
părelnici copacii din preajmă
au frunze de-un verde lunatic
au trecut decenii și azi
știu că oricât de nemernic ai fi
eclipsele omenești îți dau șansa
de-a visa greierele care cântă întruna”.
Din Călătorind prin odăile mamei:
„Tot ce am gândit s-a împlinit.
Aproape s-a împlinit.
Bucuria de a fi scris versuri
despre tot ce trăiește
e mare. Nimeni și nimic
nu mi-o poate lua.
Cuvintele de laudă ori de ocară nu mă ating.
Picioarele mele aleargă
alături de picioarele celro dragi mie.
Tălpile noastre cunosc rădăcinile vântului.
Moi ca o catifea sunt rădăcinile vântului.
Lor le încredințez viața mea”.
Din Călătorind prin odăile lumii:
„Odinioară zilele intrau în odaia mea
Fără sfială ca niște prieteni vechi
Azi abia crapă ușa și nu știu de ce se retrag
Iute și parcă speriate
Rămân doar cu nopțile dar și pe ele
Le simt că nu-s prea încrezătoare
Parcă-ar fi nimerit la mine din greșeală
Mă rog bine și-așa
Dar uneori duminica la lumina lunii
Stropind farfuria cu fire de grâu
Mi se pare că preț de câteva minute
În odaia mea pătrunde mână-n mână
O zi mai mică și-o noapte mai mică
Fire de grâu apă lună eu însumi
Ce mai vreau...”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu