(Editura Casa de Pariuri Literare, 2020)
Angelica Stan a debutat la 17 ani în revista Flacăra - Foaie pentru minte, inimã şi
literaturã, la rubrica ţinută de Geo Dumitrescu. În 1987 a câștigat Marele
Premiu la Concursul Național de Poezie „Nicolae Labiş”, Suceava. Editorial, a
debutat în 1999 cu volumul de poeme Bumerang,
prin câștigarea concursului de debut al editurii Cartea Românească. A publicat
apoi volumele de poezie Testul Umbrei
(Vinea, 2005), Clona (Vinea, 2009), spații intermediare (Tracus Arte, 2016)
și produse miraculoase (Paralela 45,
2018). A mai publicat grupaje de poeme în revistele România Literară, Luceafărul,
Calende, Ramuri, Convorbiri Literare,
Tomis, Poesis International. În perioada 2015-2019 a urmat cursurile de scriere
creativă organizate de Revista de
Povestiri și în 2017 a debutat în proză, cu o povestire apărută în revista Iocan. Angelica Stan este arhitectă cu
specializare în urbanism, conferențiar în cadrul Universității de Arhitectură
și Urbanism „Ion Mincu” din București, Departamentul de proiectare urbană și
peisagistică. A publicat mai multe volume și articole de specialitate.
Cea mai recentă carte de poezie a poetei Angelica Stan se
numește O femeie urmărește ploaia de la
etajul opt și este publicat la Editura Casa de pariuri literare în anul
2020, având o prefață semnată de scriitorul Constantin Abăluță. Volumul este
structurat în trei secțiuni, mai exact este alcătuit dintr-o secțiune de bază,
fără titlu, acesta putând fi subînțeles din însuși titlul volumului și două
secțiuni secundare: Fluviul: câteva
detalii, care are o istorie aparte și Club
Endless, care poate fi considerat zaua de legătură dintre primele două
secțiuni.
Prima secțiune, căreia i s-ar potrivi foarte bine ca
titlu și cel al primului poem, este didicată sufletului casei (fapt ușor de
înțeles având în vedere specializarea profesională a poetei), prin acesta neînțelegându-se
nicidecum vreun spirit sau vreo entitate străină și stranie ce ar putea bântui
cotloanele secrete, ci însuși sufletul, suflul vital al locuinței, acea energie
care face ca inclusiv pereții, ferestrele, mobilele sau corpurile de iluminat
să aibă viața lor, conștiința lor, sentimentele lor. Pentru a înțelege mai bine
cum funcționează sau mai bine spus cum trăiește acest suflet al casei, poeta ne
invită dintru început la un exercițiu de imaginație, și anume să intrăm în
pielea casei: „când intri în pielea
unei case/ ai o mulțime de
întrebări/ întinzi brațele pe coridoarele ei/ te uiți prin ochii
ei la lume/ jos în stradă peste gard/ e ceva ostil în umbra
streașinii/ în felul cum se alungesc plopii peste cornișă/ îți
lipești urechea de pereți de tavane/ se aud bătrânii cum calcă/ pe
coji de ouă apoi ceva/ le scapă din mâini/ straturi de vopsea
vibrează/ trupuri se evaporă din fotolii/ palmele rămân lipite pe
geam/ nimeni nu răspunde privirii tale”.
Prin sufletul casei trec toate sentimentele și senzațiile
celor ce au locuit-o cândva și a celor ce o locuiesc încă. Astfel, el se
transformă într-un fel de arhivă sentimentală ce ține la un loc toate emoțiile
trăite între pereții ei: dragostea, durerea, așteptarea, tăcerea neputincioasă,
frica, și chiar groaza pe care au simțit-o cândva cei care au fost forțați să
părăsească casa în fugă, lăsând sufletului casei, poate fără a o ști, o parte
dintre amintirile lor. Dar cel mai greu sentiment pe care acesta îl are de
purtat și de depozitat în cămările sale este acel sentiment greu de numit, greu
de descris, ce se insinuează între doi oameni ce au pierdut iubirea dintre ei,
dintre care unul pleacă iar celălalt rămâne să trăiscă cu golul lăsat de cel
dintâi: „între camera mea și camera ta/ un
coridor de lumini/ desperecheate/ pleci și lași în urmă/ ușile extrase din jurământul lor/ nervii blocați/ într-o anume conexiune/ un curent slab ce alimentează/ simultan și ilogic/ becul de la intrare și cel de pe hol/ lăsând impresia că cineva/ încă mai
locuiește aici”.
După cum vă spuneam anterior, secțiunea secundă a
volumului, Fluviul: câteva detalii,
are o istorie a sa, fără de care cu siguranță nu ar avea aceeași greutate,
chiar dacă, citite independent de această poveste, poemele ce-l alcătuiesc ar
fi la fel de pline de sens și ar transmite aceeași energie. Povestea acestor
poeme, sau a acestui poem, după cum îl numește autoarea, este următoarea: „Am
scris acest poem în timpul călătoriilor din cadrul proiectului DANUrB, un
proiect de cercetare finanțat prin programul INTERREG-Dunărea, condus de
Universitatea de Tehnologie și Economie din Budapesta, în parteneriat cu mai
multe universități dunărene și cu Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion
Mincu” din București. Împreună
cu arhitecți, urbaniști, sociologi și peisagiști am
urmărit valorile încă prea puțin cunoscute pe care le au orașele de pe malurile
Dunării, în special cele mici și mijlocii, foste orașe industriale. O parte din
acest poem a fost tradusă în limbile bulgară, sârbă, germană, maghiară, slovacă
și engleză, constituindu-se într-o broșură și o instalație de hârtie montată în
cadrul expoziției itinerante prin cele șapte țări ale proiectului, din perioada
mai – iunie 2019. Este un poem-hartă care se pliază și se depliază în ritmul
cotelor apelor Dunării înregistrate în locurile prin care am trecut, lăsând să
se întrevadă detalii...”.
Așadar,
un poem fluviu ce înregistrează, pe lângă cotele apelor Dunării din dreptul
orașelor respective, și cotele sufletelor celor ce trăiesc în preajma acesteia,
a oamenilor Dunării, a celor pentru care fluviul este un membru activ al familiei,
al societății, al vieții lor de zi cu zi. Voi reda aici doar poemul dedicat
Silistrei, în parte pentru că este un oraș românesc, dar mai cu seamă pentru că
surprinde foarte bine atmosfera românească sedimentată acolo de-a lungul
timpului, aceea a neputinței, a renunțării, a melancoliei, dar din păcate și a eternei
nevoi de bani: „*Silistra. 212,6 cm/ demoni de tablă captive/ înăuntrul
unor vagonete de marfă/ din fostul şantier naval/ năpădit de
leșuri îmbibate/ în uleiuri negre/ pompe amnezic dezarticulate/
își trăiesc încă visul/ despre creștere și progress/ toate ne
cer îndurare/ vopsea proaspătă/ milă/ și bani”.
Cea de-a treia secțiune a volumului, Club Endless, poate
fi socotită de asemenea un poem fluviu, dar de această dată mai curând pentru
că poemele ce o alcătuiesc surprind zbuciumul, fierberea și micile insule de
liniște sau resemnare ce definesc sufletul poetei (sau a eului poetic), ce
devine astfel o oglindă a unui fluviu real ce străbate zeci de țări și vede mii
de oameni ce trăiesc milioane de stări și sentimente. Spuneam la început că
această secțiune finală le adună pe cele două anterioare la un loc, în sensul
că sufletul poetei trăiește în sine cât sufletul casei și sufletul fluviului la
un loc, ba chiar mai mult decât atât. O sinteză a tuturor sentimentelor
acestora poate fi următorul fragment din poemul de închide de altfel și volumul
acesta: „eu sunt copiii mei/ sâmburii
unor case noi fără sfârșit/ care vor înghiți tot ce mai e uman/ din acest oraș/
care se vor hrăni/ cu ce va mai rămâne viu/ printre blocuri/ eu sunt coaja
acestui cosmos dezafectat/ digitizat integral/ continuând să se autogenereze/ eu
sunt finalul meu/ suma orașelor trăite în cap/ casa asta infinită cu member/ prea
lungi/ forma asta de re-modelare/ o plastilină roșie și una verde/ ce pot fi
contopite până la un punct/ combustiv dincolo de care/ cu o cruzime a
dezinvolturii/ vei rămâne singur în fața dezastrului/ după ce totul va fi
înghițit/ în bezna dimineții/ ca într-o pată de ulei”.
Ceea ce
surprinde în mod plăcut la acest volum al poetei Angelica Stan este faptul că,
deși din punct de vedere al conținutului surprinde sau descrie o gamă variantă
de sentimente și senzații, dacă nu cumva avem de a face chiar cu întregul
spectru emoțional pe care îl poate un om experia, atmosfera pe care aceasta o
crează rămâne pe tot parcursul volumului în parametrii suportabilității psihice,
în sensul că șuvoiul trăirilor descrise nu sucombă nici în patetism nici în
sentimentalism lacrimogen. Iar acest lucru denotă două aspecte la fel de importante:
mai întâi faptul că poeta și-a scris poemele sub zodia asumării tuturor
stărilor trăite pe care a ales să le dezvăluie cititorilor, iar mai apoi,
faptul că aceasta stăpânește cu mână de fier tehnica scriitoricească de a
împleti cuvintele în acea manieră în care acestea să nu transmită decât atât
cât trebuie pentru ca cititorul să înțeleagă și să simtă întocmai ceea ce a
simțit și a vrut să dezvăluie autorul.
Mai sa fie! Mana de fier este in manusa de catifea sau nu?
RăspundețiȘtergerePăi da :) Așa-i la doamne :)
Ștergere