Cronica volumului Note din secolul kitsch de Antonia Mihăilescu
(Editura Tracus Arte, 2020)
Antonia Mihăilescu, născută în anul 1999, este studentă la Facultatea de Teatru - secția Regie, în cadrul Universității Naționale de Artă „George Enescu” din Iași și membră a Casei de Poezie Light of ink din Suceava. Începând din anul 2017, câștigă mai multe concursuri importante de poezie și dramaturgie. Este prezentă în antologiile Casa de Poezie, Cea mai nouă poezie (Zilele de Poezie „Constantin Virgil Bănescu”) și LicArt. În anul 2020, ca urmare a câștigării premiului Alexandru Mușina în cadrul Concursului de debut în poezie Alexandru Mușina, îi apare la editura Tracus Arte, volumul de debut, Note din secolul kitsch. Cartea a fost nominalizată la Premiul Național de Poezie "Mihai Eminescu" - Opera Prima.
Volumul este structurat pe patru cicluri poetice,
precedate de un poem cu rol de prolog, ce poartă chiar numele volumului, și
care poate fi socotit un rezumat al acestuia, în sensul în care conține în sine
germenii ce urmează să rodească în poemele ce vor urma: intimitate și
sexualitate exhibate, ilustrarea haosului ce a pus stăpânire pe lumea citadină,
atmosfera total neortodoxă ce „vestește” sărbătoarea Crăciunului și, în
general, decăderea umană strajnic fardată de ipocrizie și „accesorii” kitsch.
Altfel spus, o radiografie la minut a lumii în care trăim cu toții.
Poemele din primul ciclu poetic, denumit, Hachiko, după numele unui câine –
personaj de film devenit un simbol al rezistenței prin devotament în fața
nebuniei lumii, descriu orașul și oamenii din jur, prin ochii unui „observator”
ce oscilează perpetuu între lumea reală: „orașul
nu e în toată firea nu-i merg rotițele rondul de flori clocește pui de zombi”
și cea virtuală, care se transformă într-o „insulă de salvare” unde totul este
frumos: „îngerii facebook te salvează
raiul are flori din pixeli grădina maicii domnului e facebook”. De asemenea
ar fi de punctat și faptul că unul dintre lait motivele acestei secțiuni este
noaptea: „pe întuneric scrii cel mai bine”,
„noaptea e o zi filtrată prin cafea”,
„good night sweet dreams”, „night forever”, care poate fi înțeleasă atât în sensul ei
propriu, cât și în acela de noapte a minții, care pare să fi pus stăpânire pe
oraș și pe locuitorii acestuia.
Numele celui de-al doilea ciclu poetic, Corpus diaboli, este, la prima vedere,
cel puțin bizar. Spun aceasta pentru că inevitabil el vine în contrast flagrant
cu sintagma „Corpus Cristi”, folosită
în cadrul liturghiei catolice în momentul împărtășirii credincioșilor cu azima
ce reprezintă trupul lui Iisus Hristos, iar privind strict din perspectivă religioasă,
formula utilizată aici ar putea fi lesne percepută ca o blasfemie. Numai că în
poezie și în artă în general, lucrurile trebuiesc privite în primul rând din
perspectiva simbolului, a contextului și a meta(con)textului. Iar în cazul
Antoniei Mihăilescu este cât se poate de clar că a folosit această sintagmă în
deplină cunoștință de cauză, tocmai pentru a evidenția contrastul, antiteza
dintre lumea sacrului și cea a profanului care a ajuns să domine societatea
actuală, oamenii „împărtășindu-se” cu tot ceea ce vine în sens opus ideii de
sacru, de la droguri, alcool, tutun, junk food, și sex în cele mai „diverse”
forme de manifestare, trecând prin porția zilnică de noxe și emisii toxice, și
până la „stupefiantele” cele mai puternice, care sunt iluziile/ deziluziile,
suferința din dragoste și tristețea dusă până în pragul deznădejdii.
Din punct de vedere estetic, cel de-al treilea ciclu
poetic este cel mai haotic, dar într-un sens asumat, desigur, fiind alcătuit în
mare parte din poeme alcătuite la rândul lor din flesh-uri „fotografice”,
aparent fără nicio legătură între ele, dar care nu fac altceva decât să descrie
în mod subliminal mișcarea browniană de stări, senzații, gânduri, idei și
sentimente ce se desfășoară intermitent în mintea și sufletul poetei, care
poate fi la rândul ei o metonimie a societății din care face parte. Faptul că
așa stau lucrurile o dovedește din plin, poate cel mai coerent poem din această
secțiune, handmade: „perdeaua trasă cu forța. parchetul rece îți
intră în vene ai timp să te așezi irisul absoarbe culoarea tavanului// când pui
mâinile pânza se încarcă atingi cu teamă gardul electric la contactul cu pielea
te aruncă pe cealaltă parte unde dai de alt gard electric care te aruncă înapoi
cu cracii în sus// ești mingea de ping-pong între paletele handmade la fiecare
lovitură primești o recompensă ăsta e punctul tău forte”.
În cel de-al patrulea și ultimul ciclu poetic, denumit nu
întâmplător Crăciun negru, poeta reia
toate temele abordate anterior, dar le transpune într-o altă lumină, aceea a
asumării morții față de lume, ilustrată foarte sugestiv în cuvintele, „cine nu-i rudă cu moartea nu-i ruda mea”. Ea înțelege că singura șansă de a te ridica
cumva deasupra haosului din jur este să te raportezi la el ca și cum nu mai
ești parte din el, ca și cum nu te mai poate atinge, nu te mai poate influența,
ca și cum ai fi murit. Însă nu în sensul morții biologice, ci al unei morți
metafizice, menită să deschidă drumul spre o transfigurare a sinelui, spre o
renaștere spirituală, iar din acest punct de vedere, însuși titlul secțiunii
acesteia poate fi înțeles ca o naștere în negativ, în răspăr față de lumea
rămasă captivă în meandrele profanului.
Ceea ce
este interesant de urmărit în poezia Antoniei Mihăilescu este modul în care
aceasta reușește să transmită un mesaj puternic, făcând trimiteri la teme
psihologice, sociale și chiar mistice, folosindu-se de o estetică și un discurs
poetic mai curând derutante, atât prin faptul că frizează adeseori logica
frazării, cât și prin infuzia de cuvinte socotite îndeobște indecente, dacă nu
chiar obscene. Și totuși, cred că tocmai la nivelul limbajului trebuie căutată
cheia acestei dileme; întrucât este cât se poate de clar că poeta nu uzează de
deplinătatea spectrului lexical în mod gratuit, ci mizează pe această carte
tocmai pentru a descrie cât mai exact paradigma socială în care trăim și mai
ales pentru ca mesajul ei să ajungă la un număr cât mai mare de receptori.
Note din
secolul kitsch este un debut în egală măsură curajos și puternic, iar Antonia
Mihăilescu se profilează deja ca o poetă vocală, îndrăzneață, și surprinzător
de matură, dată fiind vârsta ei, aceasta fiind printre cele mai tinere poete
din noua generație ce se pregătește să ia cu asalt cetatea poeziei române.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu