Cronica volumului de povestiri Pluto în Scorpion de Dan Sociu
(Editura Polirom, 2020)
Dan Sociu (născut la 20 mai
1978) este unul dintre cei mai angajați poeți ai generației douămiiste și unul
dintre cei care s-au bucurat de o bună receptare atât din partea publicului cât
și din aceea a criticii de specialitate, cărțile sale fiind în marea lor
majoritate recompensate cu premii literare importante. A debutat în anul 2002
cu volumul de poezie borcane bine legate,
bani pentru încă o săptămînă (editura Junimea) pentru care a primit atât
Premiul „Ronald Gasparic” cât și Premiul național Mihai Eminescu. Au urmat
volumele de poezie: Fratele păduche
(editura Vinea, 2003), cîntece eXcesive
(editura Cartea Românească, 2005 – Premiul Uniunii Scriitorilor), Pavor nocturn (editura Cartea
Românească, 2011), Poezii naive și
sentimentale (editura Cartea Românească, 2012 – Premiul Radio România
Cultural), Vino cu mine știu exact unde
mergem (editura Tracus Arte, 2013 – Premiul Radio România Cultural, Premiul
revistei Observator Cultural/ Premiul
„Andrei Bodiu”), Vino cu mine știu exact
unde mergem – antologie de poezie 1999-2014 (editura Polirom, 2015). Uau
(editura Polirom, 2019), precum și romanele Urbancolia
(editura Polirom, 2008), Nevoi speciale
(editura Polirom, 2008), Combinația
(CDPL, 2012) și Mouths dried with hatred
(Longleaf Press, University of Virginia, 2012).
Cea mai recentă apariție editorială a sa este volumul de
povestiri, ce poate fi receptat și ca roman sau ca jurnal fragmentar, Pluto în Scorpion, apărut la editura
Polirom, în anul 2020. Volumul este alcătuit dintr-o serie de amintiri dintr-ale
lui Dan, dintr-o copilărie „tradițională” în mediul suburban moldav, înțelegând
prin aceasta viața în sânul unei familii aflată într-o perpetuă nevroză,
accentuată rând pe rând de moartea tatălui, de neajunsurile inerente și
bineînțeles de încercările repetate și eșuate până la una, ale mamei de a se recăsători,
dintr-o adolescență și o primă tinerețe marcate de sex, pornografie, droguri și
bătăi, și dintr-o a doua tinerețe, marcată atât de o serie de relații amoroase
toxice (din una dintre acestea rezultă și o fiică de care personajul narator nu
se prea îngrijește), precum și de o perpetuă oscilare între un „film”
misticoido-ezoteric și realitatea deprimantă ce se încăpățânează să iasă la
suprafață în pofida tuturor strategiilor naratorului de a o desfide și de a se
convinge pe sine că nu există. O culegere de povestiri scrise la persoana I,
aparent autobiografice (dar cu siguranță garnisite de o imaginație debordantă
ce îmbracă orice urmă de biografism în hainele celei mai înalte ficțiuni, ca să
îl parafrazez pe poetul Florin Iaru), construite într-o manieră delirantă,
dintr-o succesiune mai degrabă ilogică a unor flash-uri despre care nu se poate
spune cu exactitate dacă sunt onirice sau provocate de substanțele halucinogene
aflate la tot pasul.
M-aș opri puțin asupra „filmului misticoido-ezoteric”,
așa cum l-am numit mai sus, pentru că, cel puțin în a doua parte a volumului,
pare a juca rolul cheie în desfășurarea acțiunii și, dacă ar fi să mergem pe
varianta autobiografică, de dezvoltare a autorului. În primul rând aș dori să
explic termenul de „misticoid”, care nu apare în DEX, deci este inventat de
mine, tocmai pentru a defini un tip de mistică nu neapărat prost înțeleasă, cât
mai curând virusată. Dimensiunea mistică propriu-zisă apare în secvența în care
naratorul, Dan, intră într-o biserică ortodoxă și rămâne impresionat de
cântarea Lumină lină, specifică
slujbei de seară numită în cult, Vecernie (ca o notă strict personală, este chiar
cântarea care m-a apropiat și pe mine de Biserică, pe când eram în clasa a IV-a).
Tot în sfera misticii, dar pe un palier diferit, se încadrează și întâlnirea cu
„pelerinul” Florinel, care ar putea fi privit ca un „nebun pentru Hristos”, o
tagmă de creștini care fac lucruri nebunești în numele lui Hristos (pentru mai
multe referințe, recomand filmul rusesc Ostrovul
și romanul Laur de Evgheni Vodolazkin).
Dacă Dan ar fi rămas la stadiul de a se „rupe de lume”, și să adopte un stil de
viață religios, sub supravegherea unui duhovnic, lucrurile ar fi rămas în sfera
unei mistici curate. Însă direcția în care el se lasă furat, aceea în care
începe să creadă despre sine că este plin de Duhul Sfânt sau de Paraclet, care
se manifestă în el ca un foc, și că are puteri asupra oamenilor, seamănă, cel
puțin privit din perspectivă strict teologică, cu o amăgire diavolească. Iar
dacă mai luăm în calcul și faptul că sistemul religios al naratorului devine
unul ultra-eterodox, cuprinzând învățături atât din religiile și practicile
medicale alternative orientale, cât și din astrologie și numerologie, tabloul
misticoido-ezoteric devine complet, drept pentru care inclusiv în cadrul
povestirilor, personajul narator clachează. Iar dacă itinerariul său spiritual
se încheie cu o revenire la normal, este cu siguranță rodul pe care l-a dat
acea sămânță de Lumină lină de la care a pornit întreaga aventură mistică.
De asemenea, mi-a mai atras atenția și faptul că, de la
un capăt la celălalt al volumului, lectura este însoțită de o atmosferă
încărcată, toxică, extra-melancolică ce se transmite cititorului (cel puțin cu
mine așa a fost) și te face să nu poți citi decât în doze mici. Pe de altă
parte, parcă nici nu ai vrea să se mai termine povestirile pentru că starea
aceea bizară, simți uneori că îți face bine, că te scufundă pe fundul mării, „unde
e liniște și bine”, ca să parafrazez și o replică a personajului narator. Cu
siguranță, atmosfera este creată de maniera narativă halucinantă și de succesiunea neîntreruptă de flesh-uri care fie
te hipnotizează, fie te proiectează într-o altă lume sau mai curând într-o altă
dimensiune, una ce aduce cumva a Purgatoriu, a anticameră în care să îți
purifici sufletul și mintea. Și din acest punct de vedere, al stărilor induse, aș
spune, păstrând proporțiile, că am sesizat pe alocuri, atât umbra magicianului lui
John Fowles, cât și pe cea a lupului de stepă a lui Hermann Hesse.
Aș spune, în încheiere, că Pluto în Scorpion este un volum destinat cu asupra de măsură cititorilor
cu ficat literar puternic (aluzie la limbajul predominant vulgar), cu o minimă
formare religioasă și bineînțeles celor dispuși să își lărgească orizontul de
cunoaștere și de înțelegere a fenomenelor ce au caracterizat societatea românească
în anii 1990-2010 și ale căror ecouri se mai aud și astăzi: violența
proliferată de așa-zisa viață de cartier, traficul și consumul de droguri,
libertinajul sexual și mișcările oculte și religioase, venite pe filieră
orientală. Altfel spus, poate fi citit și ca un „tratat” ficțional de
antropologie urbană postdecembristă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu