Cronica volumului
de versuri Epifanii pe frunze de
Maria Ieva
(Editura Brumar,
2020)
Maria Ieva (născută în 1975) este poetă și prozatoare. A absolvit Facultatea de Economie şi de Administrare a Afacerilor din cadrul Universității de Vest din Timişoara, promoția 2008. A debutat publicistic în anul 2011, în paginile revistei
Boem@, iar editorial, un an mai târziu, cu volumul de versuri Alfabetul mirării (Editura Opera). Au
urmat mai multe volume de poezie, poezie pentru copii și romane, dintre care
voi menționa: Poeme cu îngeri, poezie
(Editura Absolut, 2013),
Jurnalul proiectului 156 A, roman (Editura
Absolut, 2014),
Femeia de la capătul mâinii, poezie (Editura Absolut, 2014),
Sub semnul crucii, poezie (Editura Absolut, 2015),
Poarta de la marginea cerului, roman (Editura Absolut, 2015), Un pitic cu nas de ceară, poezii pentru copii (Editura Genius, 2016),
Anticamera inimii, poezie (Editura
Absolut, 2016),
Foșnetul umbrei, poezie (Editura
Absolut, 2017),
Scrisori dintr-o altă viaţă, roman (Editura Absolut, 2018),
Ecoul zborului, poezie (Editura
Absolut, 2019),
Dimineţile sfinţilor, poezie (Editura
Absolut, 2019)
și Epifanii pe Frunze, poezie (Editura Brumar, 2020).
Am intrat în contact cu poezia Mariei Ieva relativ
recent, citind mai întâi volumul Diminețile
sfinților și continuând cu Epifanii
pe frunze, volum ce se bucură de o prefață semnată de reputatul critic
literar, Cornel Ungureanu. Dacă în cel dintâi am întâlnit o poezie dospită din
aluatul sentimentului religios și frământată după toate regulile prozodiei
clasice, lăsând senzația unei suspendări în anacronic, a unei poezii reanimate
din timpuri imemoriale, în cel de-al doilea, care este și cel mai recent volum,
avem de a face cu o revenire la versul alb, și cu o lărgire a plajei de
sentimente explorate, ceea ce dintru început, o plasează pe poetă mult mai
aproape de timpul prezent al poeziei.
Deși desprinsă din mrejele prozodiei, poezia Mariei Ieva
din Epifanii păstrează totuși o
ritmicitate a versurilor, obținută prin strecurarea unor repetiții a unor
cuvinte cheie, ce capătă astfel valoare de simbol sau a unor construcții
lirice, tehnică ce oferă totodată și senzația de incantație mistică sau
erotică, de ritual sacru, misterios: „înbujorate/
mâinile mele/ sărută mâinile tale/ filă cu filă/ cuvânt din cuvânt/ lumina din
mine/ îmbrățișează/ lumina din tine”; „citesc/
poezii nescrise/ gând după gând/ frunză după frunză/ toate mă îndeamnă/ să
citesc/ cu voce tare// citesc/ poezia frunzelor/ dar cuprinsă de trac/ vocea mi
se stinge/ și frunzele/ gând după gând/ dor după dor/ se desprind de ram”.
De altfel, senzația aceea de poezie rituală, mai este
obținută și printr-un fel de paralelism (aparent) antagonic, care surprinde de
fapt acea (în)depărtare care apropie: „eu
și iubirea nu suntem una/ ea se înalță dincolo de stele/ eu rămân cu privirea
pierdută/ în fântână/ nu știu să definesc iubirea/ pe mine nu pot să mă cunosc/
ne desparte teama de suferință/ dar ne apropie dorul de moarte/ ea ți-ar dărui
aripile/ eu ți-aș dărui inima/ fără mine/ ea se întoarce în el/ fără ea/ nu pot
ajunge la tine”.
Scriam mai sus că în Epifanii
avem de a face și cu o lărgire a plajei tematice: pe lângă tema scrutării
transcendenței pentru a descoperi și înțelege divinitatea, mult restrânsă în
acest volum, dar reprezentată prin poezii ce tind spre esențializare: „fiecare e unic/ fiecare e singur/ numai
dumnezeu/ unic și singur/ se împarte la noi toți”; întâlnim mult mai
frecvent tema iubirii, fie ea împlinită sau doar căutată, în ambele cazuri
sentimentele fiind înveșmânate în construcții lirice ce frizează diafanul,
abia-tangibilul, abia-realul: „a fost
epidemie de iubire/ ninge cu aripi de fluturi/ vezi/ mi se topesc palmele/ în
primăvara îngerilor/ rugăciunea și moartea/ fiecare le trăiește în inima lui//
a fost epidemie de visuri/ ne-au visat frunzele/ copacilor adormiți// taci/
taci și îmbrățișează-mă/ primăvara/ nu e pentru oameni singuri”; precum și
tema căutării sinelui, realizată tot printr-un fel de paralelism, în egală
măsură sintetic, din punct de vedre tehnic, dar și antitetic, prin imaginile
puse pe tapet, pus în scenă sub forma unei sarabande de întrebări retorice din
marea familie a lui „cine sunt eu”: „cine
sunt eu cel care mă cert/ cu gândurile mele/ dar eu cel care rămân fără
gânduri// cine sunt eu cel care îmi doresc un alt trup/ dar eu cel care vreau
eliberarea din trup// cine sunt eu cel care tânjesc/ după o noapte de dragoste/
dar eu cel care caut singurătatea// cine sunt eu cel care aștept lumina/ să-mi
înflorească în umeri/ dar eu cel care trafichez aripi// cine sunt eu cel care
mă privesc în oglindă/ dar eu cel care ies din oglindă// cine sunt eu cel care
nu știu ce sunt/ dar eu cel care sunt ceea ce nu știu// cei care locuiesc în
mine nu știu cine sunt”.
După cum spunea și criticul Cornel Ungureanu, Maria Ieva nu
este genul de poetă ce ar putea fi înregimentată în vreun curent literar, în
vreo școală literară sau în vreo grupare scriitoricească, indiferent de
direcția acesteia. Maria Ieva scrie în primul rând din bucuria de a scrie,
dintr-un preaplin de sentimente, de imagini, de gânduri, de trăiri, de cuvinte,
altfel spus, dintr-un preaplin al inimii și al minții. De asemenea, poezia sa
poate fi caracterizată și printr-un duh al smereniei. Se simte faptul că nu își
dorește să epateze, să atragă atenția, să râvnească la vreo glorie literară
pentru care ar fi dispusă să facă rabat de la ritmul inimii sale, iar acest
lucru, consider că îi face o mare cinste.
Altfel spus, Maria Ieva ne oferă o poezie al cărei
principal scop este alinarea sufletului, o poezie pe care să o citim în
momentele în care avem nevoie de o liniștire a minții. Nu cred să greșesc dacă
voi spune că poezia sa este o formă de terapie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu