Cronica volumului de poezie Spinner de Artiom Oleacu
(Editura Prut Internațional, 2021)
Artiom Oleacu (născut în 1986, la Chișinău) este poet,
dramaturg și actor. A absolvit Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din
Chișinău, specialitatea actorie, precum și un masterat în dramaturgie și
scenaristică. Din 2011 este actor la Teatrul Național „Satiricus Ion Luca
Caragiale”. În 2015 a câștigat concursul de Dramaturgie organizat de Uniunea
Teatrală din Republica Moldova. Ca poet, a frecventat atelierul „Vlad Iovița”
și cenaclul „Republica”. În 2019 a câștigat premiul „Alexandru Mușina” pentru
debut în poezie, în urma căruia i-a apărut volumul de debut, Miere pentru toate exponatele, la
editura Tracus Arte, în anul 2020.
Cel de-al doilea volum de poezie al său, intitulat, Spinner, a apărut anul acesta la editura
Prut Internațional, în colecția „Teritorii”.
Este o carte ușor atipică în peisajul actual, alcătuită
dintr-un singur poem, structurat în două părți, în care este prezentată o
confruntare tată-fiu, în care tatăl se dovedește cvasi-absent din viața fiului,
iar acesta din urmă îi cere celui dintâi, ba sfaturi, ba explicații pentru
neîmplinirile din viața sa.
Prima secțiune este scrisă sub forma unui dialog între
tată și fiu, deși s-ar putea numi foarte bine un „dialog aparent”, întrucât
tatăl, deși îi răspunde fiului la întrebări, o face foarte sec, uneori chiar
repetând întrebarea fiului, lăsând tot timpul impresia că nu ia în serios
frământările acestuia, care sunt totuși cât se poate de serioase. Ba mai mult,
debitul sufocant în care fiul își strigă neputințele și vulnerabilitatea, lasă
de înțeles că acesta este într-adevăr copleșit de întrebări și de frici, că se
simte ca și cum s-ar putea scufunda dintr-o clipă în alta în vârtejul lor, atmosferă
care amplifică și mai mult contrastul cu frustrantul calm al tatălui: „tată/ întrebările mă macină/ întrebările bat
în ușă// fiule/ întrebările te vor măcina mereu/ întrebările mereu vor bate în
ușă/ de ce nu pleci/ pleacă/ nu mai sta aici fiule// tată/ s-au adunat
întrebările și mă macină/ nu am curaj să deschid ușa tată// fiule/ deschide
ușa/ întrebările te vor măcina mereu/ întrebările mereu vor bate în ușă/
fiule// tată/ nu-mi dau pace tată/ crede-mă/ nu-mi dau pace/ întrebările
lascive/ întrebările mocirloase// fiule/ de ce nnu pleci/ pleacă/ nu mai sta
aici fiule// tată/ nu pot să le fac față/ tată/ nu pot să fac față/ mă omoară/
blestematele astea de întrebări// fiule/ trăiește/ ai încercat/ să trăiești//
tată/ am încercat// își iese fiule// tată nu reușesc// fiule cum e existența
ta/ de ce nu-ți iese/ de ce nu reușești// tată/ nu știu/ nu pot tată/ nu pot/
mi-am zdruncinat creierii/ am probleme tată// fiule de ce nu le rezolvi”.
Este interesant de urmărit dinamica stărilor fiului. Dacă
la începutul poemului, pare că este, asemenea lui Kafka, intimidat de persoana
tatălui, deoarece îl consideră omul cel mai potrivit pentru a-i veni în ajutor,
pentru că are încredere oarbă în puterea acestuia de a-l ajuta, ușor-ușor, tot
asemenea lui Kafka, dar cu ceva mai mult curaj și duritate, ajunge să îi aducă
în mod deschis reproșuri tatălui, mai întâi pentru că nu este în stare să dea
sfaturi bune: „ce să-nvăț tată/ cum se
citește o carte/ ce mai e și cu sfaturile astea de rahat/ asta o fac în fiecare
zi/ tată nu ești un șofer ok/ tată/ nu ești deloc un șofer ok/ nu ești un tată
ok/ și cred/ nu ești nici bărbat ok/ nu ești atent/ la ce-ți vorbesc/ la ce-ți
spun/ Dumnezeu ți-a dat un fiu tată/ iar tu nu poți/ nu știi/ nu vrei/ nu
înțelegi/ nimic”, apoi pentru că nu este un om hotărât, de acțiune: „pentru că tu ești un idiot/ pentru că/ tu
ești o balegă de vacă/ te comporți/ nu/ aștepți ca o balegă de vacă”,
ajungând chiar să-i arunce în obraz faptul că i-a transmis nici mai mult nici
mai puțin decât impotența sa, se înțelege nu aceea de natură sexuală, ci
neputința de a lua decizii, de a fi ferm, de a fi bărbat, în sensul deplin al
cuvântului: „vreau să-mi arunc impotența
ta peste bord/ dar nu-mi iese/ ți-am zis/ încerc/ dar/ nu-mi iese/ impotența ta
e în mine/ viața fără chinuri/ tu mi-ai furat-o/ tu/ tu ți-ai aruncat sperma/
acolo unde ai vrut tu/ tu/ fără să chibzuiești/ tu/ fără să mă întrebi”.
Ceea ce atrage atenția la acest dialog (să-i spunem
totuși dialog) este faptul că, pe măsură ce fiul devine tot mai vocal și
reproșurile sale sunt tot mai dure și mai concrete, vocea tatălui devine mai
stinsă, răspunsurile sale fiind din ce în ce mai scurte, oscilând însă între a
bătea în retragere în fața fiului: „așa-i
fiule”, „înțeleg fiule”, „bine fiule/ promit că voi încerca” și
a-și menține mândria de tată: „imposibil
fiule”, „exagerezi fiule”, ceea
ce lasă de înțeles că și în sufletul tatălui a început un război cu sine
însuși.
Deși finalul primei secțiuni a poemului ni-i prezintă pe
cei doi împăcându-se, cea de-a doua secțiune, scrisă strict sub forma unui
monolog, scoate la iveală faptul că fiul continuă să sufere din cauza absenței
tatălui, ba mai mult, lansează chiar ipoteza că tatăl a fost tot timpul absent,
ceea ce ne face să reconsiderăm și prima parte a cărții, luând în calcul și
varianta că răspunsurile tatălui nu au fost decât rodul imaginației fiului: „mi se pare frumos că prin intermediul/
literaturii/ pot crea aceste seri liniștite/ datorită lor/ pot găsi/ niște
răspunsuri/ chiar dacă nu te-am văzut niciodată/ nu știu cum arăți/ cum miroși/
ce mănânci/ care sunt lucrurile care îți plac/ serile sunt lungi și plăcute/
când poți discuta cu un/ tată/ serile sunt lungi și plăcute/ când poți discuta
cu tatăl tău/ tata și mama nu sunt același lucru”.
De bună seamă că, fiind scrisă la persoanele I și a II-a, primul impuls este de a considera că este o chestiune strict personală, că avem de a face cu o nouă mostră de literatură confesivă, ceea ce ar atrage după sine o lectură în cheie cvasi-emoțională. Desigur, ipoteza confesivă nu este nici negată, nici afirmată în mod direct. Dar pentru o lectură cât mai obiectivă, aș recomanda evitarea acestei ipoteze. Personal, consider că intenția poetului nu a fost în niciun caz declanșarea unor valuri de empatie, ci a avut în vedere strict crearea unei opere literare. În plus, meritul pe care l-ar aduce o oarecare detașare emoțională, ar fi acela că poemul lui Artiom Oleacu ar căpăta valența terapeutică a unei scrieri-oglindă, ajutând și alți cititori aflați într-o relație tensionată cu tații lor să își reconfigureze viziunea față de aceasta, ceea ce ar muta spectrul lecturii în sfera psihologiei.
Deși de mici dimensiuni și abundând da capo al fine de formulări minimaliste, volumul-poem Spinner este unul foarte bogat în
semnificații, cultivând înțelesuri adânci inclusiv, sau poate mai ales printre
rânduri și/sau în liniștea (grafică) dintre o întrebare și un răspuns. De bună
seamă că, pus sub lupa unui psihanalist, ar da la iveală și mai multe
înțelesuri decât o face simpla lectură literară. Dar chiar și așa, privind
strict din perspectivă literară, noua carte a lui Artiom Oleacu este una cel
puțin răvășitoare, surprinzând în primul rând prin franchețea cu care acesta
pune pe tapet problema spinoasă a lipsei tatălui din viața fiului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu