Cronica volumului Efect întârziat de Oxana Gherman
(Editura Tracus Arte, 2021)
Oxana Gherman (născută în 1987, în Antonești, Republica
Moldova) a absolvit Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” și a obținut
un doctorat în filologie în cadrul Institutului de Filologie al Academiei de
Științe a Moldovei. Este lector la U.P.S. „Ion Creangă” din Chișinău și
cercetător științific la Institutul de Filologie Română „B. P. Hașdeu” din
Chișinău. În anul 2020 debutează cu poezie în revista Tribuna din Cluj-Napoca. În același an câștigă Premiul Național
pentru Debut în Poezie „Traian T. Coșovei”,
iar ca urmare a acestui premiu, în 2021 îi apare volumul de debut, intitulat, Efect întârziat, la editura Tracus Arte
în colecția „Traian T. Coșovei”.
Dintru început ar fi de spus că volumul este structurat
pe două secțiuni aproximativ egale ca întindere, intitulate, Inspiră, respectiv, Expiră, două denumiri mai mult decât sugestive, ce denotă faptul că
avem de a face cu o „respirație” poetică unitară; în prima parte fiind adunate
poeme ușor introvertite, despre acumularea unor experiențe de viață, iar în cea
de-a doua fiind dispuse cele în care poeta devine extrovertită, în care împărtășește
și celorlalți, ceva mai fățiș (pentru că tot o formă de împărtășire este și în
prima parte), stările trăite datorită sau din cauza experiențelor acumulate.
Poemele din Inspiră
deși sunt concepute la persoana a II-a singular, masculin, par mai degrabă
niște afirmații retorice, ca și cum cel căruia îi sunt adresate ar fi undeva
foarte departe și nu le-ar mai putea auzi, dar pe care poeta trebuie totuși să
le rostească, sau mai bine spus, să le numească, pentru a și le fixa, a și le asuma,
a și le interioriza. Ceea ce mai atrage atenția la poemele din această secțiune
este și faptul că sunt foarte vizuale, imaginarul Oxanei fiind unul foarte
variat și în același timp foarte dinamic, unele poezii putând fi considerate
adevărate scenarii pentru filme de scurt metraj, cum este exemplul și celui ce
deschide secțiunea și totodată volumul: „erai singur în parcul pentru câini/ priveai ore în șir cum
se oglindesc între ele clădirile/ cu fațade din sticlă cum mișună oamenii în
salopete/ de culoarea furnicilor prin scheletele unor zgârie-nori/ de sub casca
roșie șeful de șantier îți vorbea răstit/ scuipându-se în barbă după o noapte
petrecută cu/ gentleman jack și brother louie louie louie/ aveai chef să urci
pe cel mai înalt vârf de beton/ ca să urli e vineri sau împușcați-vă câinii/ și
să plonjezi”.
De altfel, sentimentul solitudinii, generat de absența
din arenă a celui căruia îi sunt adresate poemele, persisită pe tot parcursul
acestei secțiuni, fiind prezent într-o formă mai clară sau mai estompată în
fiecare poem, dar fără a fi un sentiment sfredelitor, ca durerea sau furia, ci
mai curând unul vag apăsător, ca melancolia survenită în urma resemnării cu
pierderea suferită: „dar mă dezic de mine și plecăm în direcții opuse/ pentru că
vreau să urc pe marginea balconului/ în fața unui apus să privesc în jos și să
nu văd/ nimic să desfac brațele de câteva ori să-mi dau/ cu salivă pe deget și
să șterg linia orizontului/ ca pe-un marcaj de creion chimic// vreau să dorm
într-o cameră goală încuiată/ pe dinafară repetându-mi că timpul meu va veni/ când
trupul lui mă parcurge// vreau să fiu lipsită de șarm/ despuiată de tot ce
nu-mi aparține/ și împinsă în fața lumii”.
În cea de-a doua secțiune a volumului, în „Respiră”, se schimbă în primul rând „destinatarul”
mesajului, poeta nu se mai adresează niciunui „tu”, indiferent de cât ar fi acesta de aproape sau de departe, ci vorbește
doar la persoana I singular, semn că este pe deplin asumată și pregătită să se
expună lumii întregi în toată splendoarea și vulnerabilitatea sa. Persistă și
în această parte imagistica la fel de puternică și dinamica la fel de
antrenantă, iar starea predominantă este cea de împăcare cu sine, chiar dacă
este cât se poate de clar că acest ciclu poetic descrie de fapt procesul ce
duce la împăcarea cu sine, proces presărat cu tot felul de lupte interioare,
cum ar fi exemplu lupta cu fricile ce căpușează capacitatea de mobilizare și de
acțiune: „am
șters cuvântul frică și am promis în schimb o poveste/ cea din cauza căreia
suferim când suntem mici/ despre urletul gutural spintecând vintrele beznei/ despre
pământul care înghite oameni/ de atunci îl strig pe tata în somn/ să treacă
peste desișul nopții/ cu mașina lui de tuns iarbă”.
Poemul din finalul ciclului și respectiv al volumului
surprinde poeta într-o stare nouă, inedită, într-o stare extatică de curaj
vecin cu nebunia, ce denotă în primul rând atingerea unui nivel de asumare totală:
„acum (îmi vine
să urlu) acuuuuuum/ fără o secundă de amânare/ în clipa asta/ în punctul de
incidență se întrezărește ceva/ în stare să mă răpună și vreau să știu/ cum
arată arma îndreptată împotriva mea și/ care o fi unghiul pentru țintă exactă/ tot
ce vă spun e doar jumătate din ce nu spun// am o coardă tăiată va trebui să/ nimeriți în
cealaltă acum”.
Așadar, la ceasul debutului său, Oxana Gherman scrie o
poezie în egală măsură vizuală, dar și subtilă, psihologică, ce comportă atât
un puternic impact direct, cât și o invitație la reflecție. Volumul său de
debut, Efect întârzit, poate fi
definita ca un caleidoscop de imagini și stări. Este cât se poate de clar că poeta
stăpânește deja o serie de tehnici poetice, dar ceva îmi spune că pe viitor ne
va surprinde și cu alte registre lirice și epice, că va căuta să se reinventeze
cu fiecare nou volum. Dacă voi fi avut dreptate rămâne de văzut. Până atunci,
recomand cu căldură Oxana Gherman și al său Efect întârziat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu