Cronica volumului 17 poezii de Dan Sociu
(Casa de pariuri
literare, 2021)
Dan Sociu (născut la 20 mai
1978) este unul dintre cei mai angajați poeți ai generației douămiiste. A
debutat în anul 2002 cu volumul de poezie borcane
bine legate, bani pentru încă o săptămînă (Junimea) pentru care a primit
atât Premiul „Ronald Gasparic” cât și Premiul național Mihai Eminescu. Au urmat
volumele de poezie: Fratele păduche (Vinea,
2003), cîntece eXcesive (Cartea
Românească, 2005 – Premiul Uniunii Scriitorilor), Pavor nocturn (Cartea Românească, 2011), Poezii naive și sentimentale (Cartea Românească, 2012 – Premiul
Radio România Cultural), Vino cu mine
știu exact unde mergem (Tracus Arte, 2013 – Premiul Radio România Cultural,
Premiul revistei Observator Cultural/
Premiul „Andrei Bodiu”), Vino cu mine
știu exact unde mergem – antologie de poezie 1999-2014 (Polirom, 2015). Uau
(Polirom, 2019), precum și romanele Urbancolia
(Polirom, 2008), Nevoi speciale (Polirom,
2008), Combinația (CDPL, 2012), Mouths dried with hatred (Longleaf
Press, University of Virginia, 2012) și Pluto
în Scorpion (Polirom, 2020). În anul 2021 îi apre la Casa de pariuri
literare un volum inedit de versuri, intitulat 17 poezii. Asupra acestui volum mă voi apleca și eu în cele ce
urmează.
Spuneam că este un volum inedit, nu atât pentru faptul că
titlul său ilustrează perfect conținutul cărții, cât mai curând pentru povestea
sau motivația din spatele celor 17 poezii ce alcătuiesc volumul, dezvăluită
chiar de autor în „prefață”: „sînt poezii de adolescent scrise la maturitate, ca și cum
conștiința mi s-ar fi dus pînă la capătul celor patru decenii de viață ale
mele, s-ar fi izbit de marginea lor ca o bilă de mantă și s-ar fi întors pînă
la 17 ani, s-ar fi revirginat, s-ar fi împrospătat, ar fi recăpătat pasiunea
metafizică romantică, de care așa-zisuluimatur din mine îi e atît de sete după
atîta apă existențială”. Mai pe scurt, parafrazând o zicere de duh a
părintelui Arsenie Papacioc, „dacă
tinerețea ar ști și bătrânețea ar mai putea”, am putea redefini acest volum
de poezie astfel: „așa ar fi scris Dan
Sociu la 17 ani, dacă ar fi avut experiența poetică de azi, și aproape inocența
de atunci”. Drept pentru care mi-am și intitulat această cronică, tot cu o
parafrază, de data aceasta a unui super hit Enigma, „Return to (almost)
innocence”.
Așadar, inapoi la inocența vârstei de 17 ani, ultimul an
de minorat, ultimul an înaintea intrării în viața, adeseori haotică, de cele
mai multe ori, promiscuă, de adult. Iar cum nu se poate sinonim mai bun pentru
inocență decât jocul, găsim în aceste poezii ale lui Dan Sociu o serie de
poeme, ce-i drept răsfirate, în care esența poetică o constituie fie jocul
fonetic, fie atmosfera de joc, joacă: „ce
frumos plutește orice rață/ liniștită și cumva măreață/ numai că sub grație/ e o
agitație/ de piciorușe sub suprafață”; „două
lampioane/ zboară peste mare/ unul s-a pierdut/ dincolo de zare/ în necunoscut/
unde nu mai zboară/ decât avioane”; „ursuzi
pe-o bancă/ s-a pornit țîșnitoarea/ ne-a stropit și-am rîs”; „Dumnezeu le-a făcut perfecte pe toate/ cînd
a făcut cacaua cu lapte/ și pîinea cu unt și cu sare// a căzut în visare/ și
s-au furișat pe lume frigul la picioare/ și celelalte”.
Nu întâmplător am încheiat sarabanda poetică de mai sus
cu poezia în care este invocat Dumnezeu, ci tocmai pentru a trece la cea de-a
doua categorie de poezii din acest mic volum, cele de inspirație religioasă,
pentru că, dacă ar fi să ne analizăm retrospectiv cu atenție, cam în acea
perioadă a vieții, cea în care „copilul
are o prostie îngerească” (superbă construcție), ne-a încercat pe toți, într-un fel sau altul,
fiorul mistic. În ceea ce îl privește pe Dan Sociu, atașamentul religios pare
să se fi manifestat, la 17 ani, pe de o parte sub forma unei nevoi de a
empatiza cu personajele inedite, speciale ale Bibliei, cum ar fi dreptul Iov,
cel ce s-a răzvrătit în fața lui Dumnezeu, dar nu s-a lepădat de credință, sau
Lazăr, cel înviat a patra zi de către Iisus Hristos, pe care le relochează în
contexte contemporane (tot într-o manieră ludică, nicidecum blasfemitoare), iar
pe de altă parte sub forma unui abandon absolut în fața divinității, tot într-o
manieră ușor ludică: „spăl și de-o mie de
ori mistria/ dacă-mi cere Meșterul meu/ că pîn-la urmă cine-oi fi și eu/ să-i
pun la îndoială măiestria// și fiindcă nu-i ies din vorbă defel/ mi-a zis că-mi
dă o altfel de mistrie/ când o să ies de-aici din sihăstrie/ și-o să vină să
mi-o dea chiar El”.
Și pentru că vorbim despre vârsta de 17 ani, firește că
nu se putea fără poezie de dragoste, manifestată fie sub forma unei pure
prietenii: „pare că suntem aceiași, eu,
Octav și cu Alina/ vorbe par să vină dintre ei și par că vin din mine/ cu
adevărat știm însă că vorbește doar lumina” (din nou, un vers superb, de
revelație); fie sub forma unei candide iubiri, pe care Dan Sociu alege să o
ilustreze excelent în acest volum printr-o poezie ce poartă în sine atât un iz
de Coșbuc, cât și unul de Arghezi, poeți ce, vrând-nevrând, ne sunt adevărați
idoli la acea vârstă: „cînd mă port cu
tine rău/ dar tu vii oricum zîmbind/ și-aștepți să mă vezi zîmbind/ atunci îmi
pare foarte rău// că mă țin de-al naibii
tare/ pleci umilă, aplecată/ imediat ce ești plecată/ parcă te iubesc mai tare”.
Așadar, o scurtă dar cuprinzătoare radiografie poetică a
vârstei de 17 ani, în 17 poezii alese pe sprânceană. 17 poezii completate de o
poezie-epilog (cu care voi încheia și eu cronica mea), în care poetul își face
un autoportret minimalist-existențialist, folosind în loc de culori, cuvinte,
pe care însă înainte, le îmbibă de candoare, de savoare și mai ales de taină,
de mister: „sînt un călător prin timp/
spre origini/ vin din bătrînețe, de după despărțiri/ și vă găsesc pe toți tot
mai bine/ și nici nu știți de ce zâmbesc mereu”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu