Cronica romanului, Te
pup în fund, Conducător Iubit! de Daniel Bănulescu
(Editura Paralela 45, 2022)
Daniel Bănulescu (născut în 1960, în București) este
poet, prozator și dramaturg. A debutat cu volumul de versuri Am să te iubesc pân la sfârșitul patului
(Cartea Românească, 1993). Au urmat volumele: Balada
lui Daniel Bănulescu (Cartea Românească, 1997),
Republica Federală Daniel Bănulescu (Vinea, 2000), Daniel, Al Rugăciunii (Editura Muzeului Literaturii
Române, 2002), Ce bine e să fii Daniel Bănulescu (Cartea
Românească, 2010), În
Șerpărie, cele mai bune 35 de poeme scrise de Daniel Bănulescu (Tracus
Arte, 2013). Ca romancier a semnat „Clanul” de romane Cea mai frumoasă poveste a lumii, alcătuit până în acest moment din
romanele: Te pup în fund, Conducător
Iubit! (Nemira, 1994), Diavolul
vânează inima ta (Charmides, 2014), N-ai
vrea să te trimit în Paradis? (Paralela 45, 2019) și Cel mai bun roman al tuturor timpurilor (Cartea Românească, 2008);
iar ca dramaturg, piesele de teatru: Cine
a câștigat Războiul Mondial al Religiilor (2005) și Vrei să fii prietenul lui Dumnezeu? (Charmides, 2013). Este laureat
al numeroase premii, printre care: Premiul European pentru Poezie, Premiul
Academiei Române pentru roman, Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru
poezie și pentru dramaturgie.
În
cele ce urmează mă voi apleca asupra primului roman din „clanul de romane”, anume,
Te pup în fund, Conducător Iubit!,
apărut în „ediție definitivă” la editura Paralela 45, în colecția Biblioteca românească, în anul 2022.
Încă
din titlu ne putem da seama, fără a fi citit nici variantele anterioare ale
acestui roman, nici vreunul dintre celelalte trei romane ale clanului, că avem
de a face cu o satiră politică, îndreptate împotriva lui Nicolae Ceaușeșcu,
caracterizat foarte plastic, aș zice chiar crud de plastic, pe coperta a patra,
prin cuvintele: „Pe lângă Ceaușescu,
împăratul Caligula era inofensiv ca un pisoi”. Parcurgând romanul, vom
vedea că sintagma din titlu îi este atribuită „poetului oficial al regimului”,
Emilian Răulescu (nimeni altul decât Adrian Păunescu, pus sub un pseudonim cât
se poate de transparent).
Deși
este structurat în nouă capitole, romanul vizează și totodată vizitează, trei
lumi, aparent complet diferite, dar care într-un fel sau altul se intersectează
și se întrepătrund, mai ceva ca în structura biologică a unui ADN, și anume:
lumea hoților sau a spărgătorilor de apartamente, care gravitează cumva în
jurul foarte tânărului și neînfricatului, Iarba Fiarelor, IF-ul cum era
cunoscut de toată lumea (pe care îl vom reîntâlni, cel puțin și în cel de-al
doilea roman al clanului), lume care ajunge să pună la cale un război de
gherilă îndreptat împotriva dictatorului; lumea plină de contraste a lui
Nicolae Ceaușescu, care se dovedește de un cinism și o cruzime inimaginabile,
comandând „operații de înlocuire de organe” inclusiv pentru oamenii din
anturajul său, cum erau securiștii, pentru cele mai mici și inofensive abateri
de la ordin: „Atunci când mai multe
persoane greșesc, Nicolae Ceaușescu ordonă uneori ca vinovaților să li se
schimbe între ei, în scop educativ, anumite părți ale corpului. Președintele
numește acest procedeu „a te pune în situația celuilalt”. La început, în sala
de operații se tăiau capete, care erau apoi inversate și cusute pe gâturile
unor corpuri străine. Oamenii nu mai trăiau, scopul de corijare nu era atins,
așa că s-a renunțat la intervențiile radicale. Acum era practicată rocada unor
părți anatomice mai puțin importante. Mulți dintre cei îndepărtați mai apoi din
serviciul prezidențial își continuau existențele cu un nas, o ureche, degete
sau chiar cu un braț ce aparținuseră cândva unui coleg, și el neascultător”,
și care se dovedește a fi „coordonat”, nu atât de sinistra sa soție, cât mai
curând de un duh, găsit în copilărie în grădina casei din Scornicești; și nu în
ultimul rând, lumea tinerilor scriitori, care încercau să facă o cât de mică
dizidență, lume în care se auto-include și el, Daniel Bănulescu, aflat încă în
perioada studenției, a marilor iubiri și a marilor visuri, nu însă și în aceea
a vreunei mari efervescențe literare (însă înclinat de atunci spre a surprinde
esențialul): „ – Daniele, spune-mi
sincer, ca de la fost utecist la comunist. Cât ai scris din cartea din pricina
căreia mă înjuri neîncetat de zece ani încoace?/ - .../ - Nu-i așa că n-ai
scris nimic?/ - Nu./ - Ai scris ceva?/ -
... Am scris./ - Cât ai scris din ea?/ - Doar titlul./ (...)/ - Și nu vrei
să-mi spui și mie, Daniele, titlul ăla minunat al tău?/ - Fugi din viața ta,
revoltătoare și slută, în cartea mea./ - Ia uită-te, Spiri, exclamă tovarășul
Nicolae Ceaușescu. Nu ți-am spus eu că literatura bună îți salvează viața?!”.
Firește,
despre literatura postdecembristă ce are ca punct de plecare viața românilor în
comunism și sub Nicolae Ceaușescu, s-ar putea scrie tomuri întregi, chiar lucrări
de doctorat (dacă nu cumva chiar s-au scris deja). Însă specificul romanelor
lui Daniel Bănulescu, scrise împotriva dictatorului și a regimului de tristă
amintire, constă în două elemente stilistice, devenite inclusiv o marcă a sa, înregistrată.
Avem, pe de o parte, maniera aceasta de satiră în egală măsură savuroasă, dar
și amară, în care se simte de departe „aroma” atmosferei ce domnea peste țară
la sfârșitul anilor ‘80, când revolta tacită împotriva
tiranilor, creștea direct proporțional cu lipsurile și teroare instaurate și se
refula în glume și înjurături „birjerești”; iar pe de altă parte, și aici s-ar
putea să vorbim despre un aspect unicat în literatura română, avem acea infuzie,
dacă nu chiar incizie de Bulgakov, cu tot fantasticul său nebun și mai ales cu
absurdul său tipic rusesc, ce aduce în romanele lui Bănulescu, un ecou din Maestrul și Margareta. Puiul de duh,
metamorfozat apoi în labradorul vorbitor și plin de spirit, este fără doar și
poate o replică, zic eu, reușită, a motanului Behemot. De altfel, în cel de-al
doilea roman al „clanului”, prezența reală a Diavolului pe străzile capitalei,
precum și maniera de manifestare a acestuia, este de asemenea un semn al
prezenței lui Bulgakov în lumea românească predecembristă, reconstituită
imagistic de Daniel Bănulescu.
Iar
dacă cineva s-ar întreba, cât mai este de necesară astăzi reeditarea romanelor
lui Bănulescu scrise împotriva lui Ceaușescu, i-ar recomanda doar să meargă
într-o zi cu tramvaiul prin București, pentru a-i întâlni pe marii nostalgici
ce încă îl regretă pe tiran, dintr-o mie de motive, toate menite să facă uitate
lipsurile și teroarea cu care acesta a căpușat poporul român. Din punctul meu
de vedere, ca unul ce nu a trăit comunismul, ci l-a descoperit ulterior, din
cărți și din istoriile personale ale rudelor, pot spune că nu a fost o plagă
mai grea pentru acest popor, decât comunismul. Tocmai de aceea, răul acesta nu
trebuie uitat, căci ce se uită, se repetă. Firește, ca pedeapsă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu