Cronica volumului de poeme Renovări. Amenajări interioare de Mara Wagner
(Editura Litera, 2019)
Există dragoste la prima vedere? Cu siguranță, da. Dar
dragoste veșnică, există? Istoria umanității a arătat că da. Dar oare o
dragoste la prima vedere poate fi și una eternă? Aici, din păcate răspunsul
este „depinde de la caz la caz”. În cazul prezentat de Mara Wagner în paginile
acestui volum de poeme & blitz-proze, răspunsul este unul sfâșietor: „pentru
unul, da, pentru celălalt, ba”. Căci despre o astfel de dragoste este vorba în
cartea Renovări. Amenajări interioare.
Una în care cei doi se îndrăgostesc fulgerător, se iubesc cu intensitate
maximă, iubirea lor rodește nu doar o dată, ci de trei ori, apoi, subit,
dragostea lui se stinge, ca și cum nu ar fi fost decât o țigară ajunsă la
filtru. Așa că el pleacă și începe o altă relație iar ea rămâne singură, cu
trei copii și o dragoste la fel de mare, dar imposibil de suportat, din moment
ce este neîmpărtășită.
Structurându-și volumul în patru părți, Mara Wagner
radiografiază, pe etape, această relație care se dovedește a fi fost mult prea
efemeră și insuportabil de nedreaptă. În prima parte, intitulată Amor/ Fiori/ Patimă, sunt surprinși
fiorii începutului și flacăra vie a iubirii dintâi, stări ilustrate într-o
manieră oscilând între romantism și erotism, altfel spus, într-o manieră
hiper-realistă: „Mi-ar plăcea/ să ni se
șteargă contururile/ să mă scufund în tine/ ca o ceață, ca o fantomă,/ să mă
întind în corpul tău,/ să-i iau forma,/ mâini la mâini, picioare la picioare,/
coastele să ni se întretaie,/ inimile să ni se suprapună,/ să bată la fel.// dimineața
aș căsca și m-aș întinde leneș/ în ritmul tău,/ ne-am bea cafeaua împreună/ de
fiecare dată,/ am coborî scările în același timp,/ am respira la unison”; „întâi timid te-apropii/ și cercetezi terenul
din priviri/ curioase și fragile ca niște veverițe cafenii,/ estimezi șanse de
fericire și verifici starea vremii emoționale,/ evaluezi situații și pui la
cale strategii./apoi încaleci vitejește și pornești în lupt cu hotărâre,/ dârz,
neînfricat,/ în urma ta lași fiori și cutremur,/ amintiri și destin,/ te impui,
domini,/ trezești uitări, marchezi teritorii,/ îți înfigi steagul cu mândrie/
în ținuturile cucerite,/ iar la sfârșit,/ epuizat și fără suflare,/ te apleci
tandru și îți săruți/ tărâmul cucerit,/ înainte de a cădea amândoi/ pradă
somnului”.
În cea de-a doua
parte, denumită simplu și firesc, Casă/
Familie/ Copii, sunt descrise cu gingășie scene de familie, în care
accentul cade pe copii, care devin, în mod firesc, centrul micului univers
personal al celor doi iubiți: „Când
lucrezi de noapte, copiii se mută în camera noastră. Seara pregătim ceremonios
patul cel mare, apoi ne dezlănțuim și ne comportăm ca niște copii în tabără,
scăpați de sub supravegherea părinților: ne batem cu perne, ne gâdilăm și ne
luăm la trântă, sărim în pat sau ne rostogolim din el. Deunăzi am rupt scândura
aceea lată din spatele patului, nici nu ți-am spus, dar ai să descoperi tu într-o
bună zi./ După ce au adormit, mă ridic de lângă ei și mă furișez până la
bucătărie. Îmi torn un pahar cu vin și fumez o țigară privind pe fereastră la
ceilalți vecini. Mă simt fericită și mă gândesc puțin la tine”; „seara ți-ai deschis o bere/ și mi-ai făcut
cu ochiul./ eu am oftat prelung și am început/ să strâng jucăriile,/ să pun o
mașină la spălat/ să împachetez ghiozdane/ să strâng rufele de pe uscător/ să
tai unghii la degețele/ să hrănesc copiii/ și pisicile/ și porumbeii din fața
geamului./ tu m-ai privit și ai oftat prelung”.
Începând din cea de-a treia parte, intitulată Dezechilibru/ Alienare/ Delir, lucrurile
o iau razna, în sensul că se insinuează răceala, intervin dubiile, se întrevede
ruptura, iar spre final, confirmarea despărțirii cade ca un trăznet: „stau în fața ta,/ călăul meu,/ sunt o rană
supurândă,/ dezvelită, golită,/ ți-am arătat cele mai tăinuite adâncuri/ te-am
dus în locuri secrete/ unde n-a pătruns picior de om,/ unde doar demonii își
fac meandrele cu mine/ noapte de noapte./ tremur de frică,/ mi-e groază,
înțelegi?/ nu vreau milă, nu îndurare,/ îți cer ajutorul./ tu-mi spui că ai
vrea să mă ajuți/ și nu știi cum,/ iar ăsta/ e cel mai trist lucru/ din lume”.
Iar în ultima parte, numită Încercări/
Terapii/ Resemnări, este pusă sub
lupă rana vie a dragostei ei, tot ce a rămas din relația lor. Iar din celălalt
capăt al microscopului se văd doar durere, disperare, neputință, resemnare și,
în mod surprinzător, niciun pic de ură, de ranchiună. Semn că, cel puțin
dintr-o direcție, dragostea la prima vedere poate fi una eternă: „nici nu mai știu cât timp a trecut/ de când
i-am spus inimii/ ascultă, drăguțo, ești bolnavă, sângerezi,/ delirezi, ești
febrilă,/ am luat-o de mână,/ am suit-o pe cal și am gonit cu ea până la
urgențe/ prin ceață, beznă, vânt și noroi,/ să scăpăm amândouă de nebunie,/
sigur era într-o zi de vară, mult înainte de toamnă sau revelion// când medicul
mi-a spus, știți,/ după genul acesta de accident/ cu traumatisme majore și
deziluzii severe/ pentru ca leziunile să se închidă frumos,/ afecțiunea să nu
se cronicizeze/ și simptomele să dispară,/ pacientul are nevoie de liniște
multă și pauză la pat.// și iat-o acum mișcându-se-n voie/ cum zburdă
schiopătând/ eu o susțin, ea zâmbește/ și-i amintesc în fiecare seară/ să-și ia
cuminte pastilele,/ căci după genul acesta de accident/ rămâi cu cicatrici/ și
tratament pe viață”.
Firește, despre iubiri care nu au mers, s-au scris de-a
lungul timpului mii și mii de pagini, care mai de care mai lacrimogene. Ceea ce
face ca această relatare a poetei Mara Wagner să fie diferită este tocmai faptul
că aici nu mai este loc de lacrimi, totul fiind doar sfâșiere și urlet mut. Iar
ceea ce face ca stările expuse să fie și mai intense și resimțite, la lectură,
din cale-afară de autentice și vii, este realismul crud care te izbește din
fiecare poem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu