Dialoguri
despre viață, la bordul navei-mamă
Cronica volumului de poeme Pink Pong de Claus Ankersen & Andrei Zbîrnea
(Editura frACTalia, 2019)
În anul 2019, la editura bucureșteană, frACTalia, a apărut un volum de patru ori
„inedit”. Este vorba despre cartea de poeme Pink
Pong, iar ceea ce o face atât de inedită sunt următoarele aspecte: este un
dialog poetic desfășurat între poetul danez Claus Ankersen și poetul român
Andrei Zbîrnea, dar atât de bine sudat încât este foarte dificil să definești
cu exactitate cine ce anume a scris (cu siguranță fragmentele cu tentă politică
mioritică sunt semnate de Andrei Zbîrnea); este o ediție trilingvă: română,
engleză și daneză, de traducere și retroversiune ocupându-se Iulia Stoichiț,
Daniela Micu și Claus Ankersen; este printre foarte puținele volume de poeme cu
un pronunțat caracter S.F.; și este poate singurul volum tribut dedicat trupei
Pink Floyd, referințele la aceasta regăsindu-se atât în mod direct, prin
menționarea numelui trupei într-un poem, cât și subtil, prin titlu, copertă și
personajul WALL –E (împrumutat de la
studiourile Disney-Pixar), o trimitere la albumul The Wall, unul de referință în istoria trupei.
Atmosfera tipică unui roman S.F. se insinuează încă de la
primul poem: „Și navele spațiale au
venit/ o flotilă după alta/ dispuse în formă de săgeată/ navigând spre marginea
ochilor/ dinăuntru invizibile/ clopote tubulare inversate”; și tot din
primul poem, mai exact din „coada de cometă” a acestuia, acel grafo-poem-minimalist:
„ACUM/ ESTE/ ACUM”, primim și
confirmarea că această atmosferă S.F. nu este decât un înveliș pentru a masca
sau poate pentru a proteja adevărata temă pe care cei doi poeți își propun să
ne-o împărtășească: eternul ACUM, adică viața pe care trebuie să o trăim cât
mai „în prezent” cu putință.
Dar înainte de a dezvolta această temă, parcurgând cele
36 de poeme ce alcătuiesc acest volum, propun să facem cunoștință cu cele trei
personaje ce vor traversa această „galaxie epică”. Primul personaj este nava-mamă,
o metaforă a instinctului de conservare, a sentimentului de acasă, a
protecției, a stabilității și de ce nu a reticenței față de nou: „nava-mamă se teme de începuturi/ nava-mamă
lasă neatinse oceanele ce/ se varsă în praf de stele/ (...)/ nava-mamă e
paravanul de care aveam nevoie/ nava-mamă păstrează și funcția de antrepozit/
de dragul vremurilor în care nu puteai scăpa/ de mugetul orașelor de câmpie”;
al doilea este WALL - E, „e prietenul tău
în momentele de cumpănă/ chiar dacă - mai tot timpul – are ceva de vociferat”,
altfel spus, sfătuitorul, prietenul intim, de suflet; iar al treilea este mașinistul:
„mașinistul trece inofensiv mașinistul/ e
noua versiune a lui/ WALL – E/ versiune pe care mai toate hypermarketurile/ o
oferă la promoții lunare”, altfel spus, omul practic, omul bun la toate,
absent când vine vorba de idei și dezbateri dar prezent când este ceva de
făcut.
Revenind la conținutul intrinsec al volumului, la
înțelesul de fond al poemele, în Pink
Pong #3 găsim atât un foarte frumos
imn al inimii: „În mijloc, inima/ când
toate războaiele s-au sfârșit/ la ultima predare/ lumina strălucitoare a
coroanei/ se va unii cu puterea/ roșu sângerie, devenind o iubire”; cât și
un set de 6 (+1) „fericiri moderne” (decalogul modern este și el prezent mai pe
la mijlocul volumului), cheia pentru o viață mai bună: „1. Recunoașteți condiția. Ieși la suprafață din flăcările reacției/ 2.
Ieși afară din tine. Observă și fii martorul agoniei/ 3. Râzi în fața
absurdului. Lumină arsă neagră”/ 4. Iartă-te pe tine însuți. Să accepți iubirea
nu e ușor/ 5. Identifică gândul sau sentimentul. Cântărește-l imaginându-ți-l,
invocând opusul/ 6. Simte beneficiul, scaldă-te în echilibrul abia ieșit la
iveală/ Lasă-ți inima să strălucească verde și roz/ Bună! Nu există ceva precum
timpul”.
În mod
interesant, tema timpului revine nu peste multe pagini, în Pink Pong #5, de data aceasta într-o expunere ceva mai largă, ce va
oferi un pont generos cu privire la raportarea pe care trebuie să o avem față
de binomul timp-eternitate: „Timpul este
scurt. Și noi îl irosim./ Il irosim irosim irosim/ suferind din cauza lui,
timp/ sângerând din urechile noastre, scurgându-se/ printre buzele noastre,
pălăvrăgeală angoasantă/ timp, acest cadou de coșmar inexistent/ al unui spirit
nebun devenit/ escroc și abil, de fiecare dată/ își ascunde planul puțin mai
bine/ ascunzându-și fața în umbra/ numărului digital, verde/ nuclear condus
spre eternitate/ în prezent vedem doar/ cum zboară din strânsoarea noastră,
zgâriind/ cuie spintecând prin dușumea/ sculpând linii în cărămida peretelui
din temniță/ adânc în muntele din celula minții”; pont tradus în practică
prin versurile din Pink Pong #11: „Întorcând spatele promisiunilor mele/ să
apreciez fiecare moment/ să-l trăiesc/ acest dar indincibil/ al vieții/ al
rătăcirii acestei planete”.
Poemul Pink Pong #16 ne prezintă una dintre
fațetele societății românești, bineînțeles una dintre cele mai puțin luminoase:
„mulți copii au ales tramvaiul pentru
vacanța/ intersemestrială mulți copii refuză să cedeze locul/ navei-mamă cei
mai mulți copii intonează deșteaptă-te/ române în tramvai pe stomacul gol
elevii formează un desant spre/ muzeul de geologie în vama veche WALL – E e
departe de/ a fi fericit pentru fiecare chibrit pe care îl aprindem/ WALL – E e
nevoit să emită o nouă factură”. Așadar, valori morale alambicate, sărăcie,
birocrație și un sistem social disfuncțional. O altă fațetă, la fel de tristă,
în ciuda atmosferei pseudo-glosy epatată, ni se dezvăluie și în Pink Pong #23:
„Nave spațiale silențioase. Săli de bal
goale/ confetti, baloane, funde/ schimbul ocazional, pierdut/ de-a lungul unei
canapele în/ sala-mamă unu. Picioare. Sâni. Pomeți/ Roboți/ dansând pe muzică.
Afară explozii/ silențioase ale punctului/ silențios verde albăstrui/ întârziat
pentru ultima dată/ nelalocul lui”. Așadar, party!!! Asta-i România! Asta-i
lumea în care trăim! Oare chiar asta este?
Cu
siguranță nu aceasta este România, nu aceasta este lumea în care trăim, iar
acest fapt va fi clarificat inclusiv de către cei doi poeți prin intermediul
pink-po(ng)emelor lor. Acestea, și alte câteva, sunt doar o serie de pamflete
S.F., amare și greu digerabile despre neorânduielile sociale și personale cu
care trebuie să luptăm pentru a readuce la viață o lume cel puțin decentă, o
lume, până la urmă, firească.
Din fericire, atmosfera din finalul volumului, din Pink Pong #36 este una relativ
optimistă, chiar dacă aventura galactică a navei-mame, a lui WALL – E și a
mașinistului se sfârșește, ca orice poveste inventată. Sau tocmai de aceea.
Pentru că sfârșindu-se povestea, poate începe viața. De altfel, doar despre
viață și despre nimic altceva este vorba în acest ping-pong poetic româno-danez
și onirico-lucid.
Cât privește maniera poetică (și pe alocuri narativă),
trebuie spus că cei doi poeți s-au jucat cât se poate de serios de-a poemul
fluviu S.F., reușind să inducă și să
susțină de la un capăt la celălalt atmosfera inter-galactică și
ultra-tehnologizantă specifică genului, dar arătând și că știu unde și mai ales
cum să strecoare și temele serioase, astfel încât cititorul să nu rămână
suspendat printre stele sau conectat la panoul de control, ci să revină și cu
picioarele pe pământ, răspunzând invitației celor doi poeți la o reflecție
serioasă despre scopul vieții pe pământ și modul în care este mai bine ca
aceasta să fie trăită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu