„Să ai grijă, Răducane”
Cronica volumului Recviem vesel pentru tata de Radu Paraschivescu
(Editura Humanitas, 2020)
Pierderea unor oameni dragi, fie ei membri ai familiei
sau prieteni foarte buni, este fără doar și poate foarte dureroasă. În primă
fază, moartea unui om pe care-l porți în suflet este sinonimă cu absurdul, cu
cea mai groaznică nedreptate a unui Dumnezeu devenit dintr-odată rău. Apoi
intervine resemnarea și conștientizarea faptului că tot ceea ce îți rămâne de
făcut este să-i păstrezi celui plecat, memoria vie. Să nu îl uiți niciodată.
Să-ți amintești de el în fiecare zi. Iar în acest punct devine foarte
importantă maniera în care alegi să îl reanimi pe cel absent în mintea și mai
ales în inima ta.
Scriitorul Radu Paraschivescu, un om pentru care umorul
pare să domine, în compoziția ADN-ului spiritual, toate celelalte trăiri, a
înțeles că cel mai înțelept lucru este să îți aduci întotdeauna aminte de cei
dragi cu zâmbetul pe buze, mai ales dacă amintirile pe care le-ai acumulat în
cursul vieții și al viețuirii împreună, permit acest lucru. Drept pentru care a
și conceput acest volum de proze scurte memorialisto-umoristice dedicate
tatălui său, la împlinirea a patru ani de la trecerea în veșnicie, pe care l-a
denumit, uzând de un oximoron cu valențe muzicale, Recviem vesel pentru tata. Pentru cine nu cunoaște termenul, recviemul este o specie muzicală, o
compoziție corală cu orchestră, prin definiție tristă sau sobră, compusă și
cântată la moartea sau cu prilejul comemorării unei persoane. De ce vesel, este lesne de înțeles. Dar de ce
totuși recviem? Poate pentru că tatăl
a fost un meloman înrăit, poate pentru că dincolo de nevoia de umor, rămâne
totuși și acea doză de durere camuflată cu grijă, poate câte un pic din
fiecare, ceea ce este de altfel cât se poate de firesc.
Recviemul lui Radu
Paraschivescu este compus din nouă proze scurte (spre medii), prin care el
alege să împărtășească publicului său cititor o serie de momente amuzante
petrecute de-a lungul vieții, în compania tatălui său.
Prima povestire, Eclipsa
se va ține la manej, surprinde câteva momente în care tatăl îi povestește
fiului (alintat fără excepție cu un sufix augumentativ, Răducane), momente din viața sa petrecută la Liceul Militar din
Cernăuți, care abundă de un umor involuntar izvorât din prostia și mai ales din
infatuarea gratuită a profesorilor care nu se prea potriveau în postul acordat.
Ca o scurtă mostră, voi reda chiar contextul care a dat și titlul acestei
proze: „Există, îmi dau seama când stăm
la povești, o ștafetă a absurdului cazon. Ba chiar și a prostiei. Uscăturile nu
pot lipsi din niciun codru al mândrei armii române. Colonelul Petre Scafaru,
comandantul meu din 1979-1980 de la UM 01352 din Constanța și un rezervor
nesecat de inepții, ar fi fost invidios pe cotizanții liceului militar din
Cernăuți. De exemplu, pe subofițerul care-i adună pe elevi în careu într-o
dimineață, la prima oră, spre a le da o veste de neamânat:
- Din ordinul domnului colonel comandant, mâine va avea loc o eclipsă de
soare. La eclipsă vor lua parte toți domnii elevi. În caz de ploaie, eclipsa se
va ține la manej”.
În povestirile, Istoria
face trotuarul pe străzi, și Titi
Șmotru din Uranus, cititorul este invitat la o lecție de istorie și
geografie (2 în 1) a Bucureștiului. În prima dintre ele, accentul pică pe
malaxorul de schimbat numele străzilor, mai întâi, la intrarea în comunism, cu
nume ale unor „personulități” din mecanismul de propagandă socialistă, apoi la
ieșirea din comunism cu nume din adevărata istorie; iar în cea de-a doua, este
evocat un cartier șters cu totul de pe harta urbei, și anume cartierul Uranus.
Tot în aceasta este evocat și spiritul de microbist rapidist al tatălui și este
surprinsă o secvență haioasă de pe stadion. Tema iubirii pentru fotbal a
tatălui, dar de această dată pusă față în față cu cea a fiului, este
exploatată, cu mult mai mult umor, dat fiind și contextul mult mai generos, în proza
Cum să-ți placă, domnule... ăștia?,
în care asistăm la „confruntările” de viziune asupra fotbalului dintre cei doi
microbiști antitetici.
Diferențe de viziune, de data aceasta artistică, și mai
cu seamă, muzicală, sunt înregistrate și în povestirea Zgârie-Geam și Estropică, în care tatăl și fiul se „contrează” cu
privire la diferența de manifestare a spiritului de meloman, cel dintâi
preferând, firește muzica clasică și tolerând, mai curând de dragul mamei (pe
care o alintă, invariabil, cu suavul apelativ, fetiță), muzica ușoară italiană, iar cel de-al doilea fiind un
proaspăt aderent la curentele muzicale moderne, pop, rock, punk și altele
asemenea. Disputele muzical-culturale se desfășoară de cele mai multe într-un
cadru familial, în jurul mesei de rummy, sport al minții ce stârnește la rândul
său alte orgolii, alte mici frustrări și inevitabil, alte hohote de râs. Umorul
de sorginte familială este de asemenea reluat, cu mai mare amploare și în proza
cu un nume phoenixcian, Hei, bunic, cu
proteză erai șic, în care nu doar bunicul evocat în titlu devine „victimă”
a talentului de povestitor al autorului, ci fiecare dintre membrii familiei,
fie ei locuitori ai capitalei, ai Moldovei sau ai Banatului, acestea fiind cele
trei zone în care s-au risipit „paraschiveștii” și rudele prin alianță.
Un caz unic este proza The Facts of Life (în care apare și replica pe care am redat-o în
titlul acestei cronici), care surprinde discuțiile sau mai degrabă
non-discuțiile dintre tată și fiu, pe tema vieții sexuale a celui din urmă.
Aici comicul este stârnit nu de întâlnirea dintre două caractere diferite, cum
este cazul în celelalte întâmplări, ci de punerea față a față a două monumente,
unul mai mare și altul mai mic, de stânjeneală. Tot aici primim bonus și un
fragment, elocvent în econimia subiectului, din Rămășițele zilei de Kazuo Ishiguro.
Ultima povestire din volum, și singura în care se fac
simțite și melancolia, și tonul elegiac (tristețea pură, anunțătoare de
lacrimi, având în continuare interzis
în paginile acestei cărți), este intitulată Ultimul
catren și este de altfel, singura în care tatăl nu mai apare evocat cu una
dintre ieșirile lui comice (adeseori involuntare) din timpul vieții, ci se
ivește strict în amintirea fiului, în contextul rememorării unor discuții
serioase despre bătrânețe. Este momentul revederii casei părintești, în absența
ambilor părinți, și momentul în care autorul ia contact pentru prima dată cu
ultima poezie scrisă de tatăl său, dedicată, cum altfel, fetiței lui:
„Doamna Paracetamol
A răcit azi-noapte.
Suferă în mi bemol
Și blestemă-n șoapte”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu