Cronica volumului Expectativa luminoasă de Andrei Dόsa
(Editura OMG, 2020)
Andrei
Dόsa este unul dintre cei mai activi membri ai noului val de poezie din
literatura română, fiind totodată și unul dintre cei mai bine receptați de către
critica de specialitate. A publicat până în prezent cinci volume de poezie: Când va veni ceea
ce este desăvârşit (editura Tracus Arte, 2011 - Premiul
Național de Poezie „Mihai Eminescu”), American Experience (editura
Cartea Românească, 2013 - Premiul „Tânărul poet al anului 2013“), Nada
(Editura Pandora M., 2015), Adevăratul băiat de aur (Casa de editură Max
Blecher, 2017), Expectativa
luminoasă (editura OMG,
2020) și un roman, Ierbar (editura Polirom, 2018). Este de asemenea
traducător din limba engleză și din limba magheară și redactor la revista
Poesis International.
În
cel mai recent volum de poezie, Expectativa luminoasă (editura OMG,
2020), Andrei Dόsa propune un discurs poetic cel puțin inedit, mai ales privit
din perspectiva unui bărbat, mai exact, el vorbește despre slăbiciunile și
vulnerabilitățile celor ce îndeobște și în virtutea stereotipurilor de gen sunt
gratulați cu apelativul de „sexul puternic”. Este adevărat că nu face referire
decât la sine însuși, volumul fiind unul prin excelență confesiv, dar asta nu
înseamnă că ceilalți nu se pot regăsi în situațiile expuse aici.
Încă
de la primul poem, poetul își pune pe tapet o primă slăbiciune, și anume
blocajul său emoțional în fața tăcerii apăsătoare a iubitei/soției sale,
neputință ce îi crează un disconfort atât de mare încât îl propulsează virtual în
vecinătatea agresivității, dar care sfârșește inevitabil sucombând în lacrimi:
„Am visat că mă luptam cu tăcerea ta./ Ia-mă de mână, îți spuneam și
încercam să mă lipesc/ de geaca ta ușoară de vară în culori hippie./ Iartă-mă,
tăcerea mă face agresiv, competitiv./ Focul prin frecare e specialitatea mea./
Ia-mă de mână, ajută-mă să alunec/ în masele de apă compactă, lasă-mă să plâng/
lângă coralii obosiți”.
Printre
celelalte „păcate” de care se face „vinovat” Andrei Dόsa în acest volum s-ar
mai putea număra persistența unei minți perverse chiar și după întemeierea unei
familii și desăvârșirea ei prin nașterea unui copil, nesiguranța de sine,
manifestată cel mai acut în temerea de a nu fi un soț și părinte suficient de
bun pentru familia sa, precum și tendința de a-și îneca aceste slăbiciuni în
alcool. Dar cea mai puternică slăbiciune a lui pare a fi tendința de a fugi, de
a dezerta din paradigma oficială a bărbatului și de a se refugia într-o stare
de copil, care mai degrabă simte nevoia de a fi protejat decât de a proteja. Am
spus că aceasta ar fi cea mai puternică, judecând după „supradoza” de tremur
interior ce transcede din poemul în care își devoalează această neputință: „așa
cum li se întâmplă adesea copiilor mici/ să plângă în hohote pentru o mică
nedreptate/ așa cum îi ții în brațe zeci de minute până când se liniștesc// așa
mă cuprinzi și tu/ fii cămașa mea purpurie de forță/ camera mea de criză
căptușită cu perne/ primește convulsiile mele// știu că-i infantil și aiurea de
acceptat/ când vine din partea unui bărbat dar promit/ ca după aceea să fiu
mult mai înțelept și mai cumpătat/ un maestru plin de minciuni”.
Ceea
ce surprinde la acest poem, dar și la întregul volum, este tonul deloc patetic
în contrast cu imaginea bărbatului ce se vrea din nou copil, a bărbatului ce ar
putea trece, privit prin ochii adepților stereotipurilor de gen, drept un non-bărbat.
Și aceasta vine tocmai din faptul că poetul și-a asumat pe deplin condiția sa
de bărbat sensibil, vulnerabil, nesigur pe el. Ceea ce este în primul rând un
act de curaj și totodată o invitație adresată tuturor bărbaților de a-și asuma
condiția de sex nu tocmai puternic.
Tot
din această asumare se naște în acest volum și emoția ce îl parcurge de la un
capăt la celălat, în diferite forme de manifestare. Iar absența oricărei
tendințe spre patetic se datorează dozării optime atât a cuvintelor „sensibile”
cât și a celor „tari” și în general evitării oricăror excese lexicale.
Discursul poetic al lui Andrei Dόsa este unul perfect echilibrat, în acord cu
deplina sinceritate de sine pe care o afișează în acest volum.
În
încheiere aș dubla invitația poetului la sinceritate adresată tuturor
bărbaților, lansând la rândul meu întrebarea: când v-ați simțit ultima oară
slabi, chiar și atunci când ați mizat pe trucul afișării unei masculinități
exagerate?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu