Cronica volumului de versuri Biocharia.Ritual ecolatru de Mihók Tamás
(editura frACTalia, 2020)
Se vorbește tot mai mult în ultima perioadă despre
postumanism, ca despre o nouă paradigmă de funcționare a lumii acesteia, dar în
centrul căreia nu mai este omul, privit ca individualitate funcțională, ci ceea
ce este deasupra omului, din punct de vedere al utilității, și anume
calculatorul, mașina, tehnologia în general. Dar cum și acestea sunt tot roade
ale muncii omului, cel mai potrivit ar fi să spunem că postumanismul celebrează
omul-mașină. Cumva este firesc să fie așa, dacă privim lucrurile cu maxim de
obiectivitate. Aparent paradoxal, una dintre temele centrale ale postumanismului
este ecologia, grija față de natură, de mediul înconjurător. Am spus doar
aparent paradoxal, pentru că și această întoarcere la natură este cât se poate
de firească, și ea se produce cumva natural, independent de paradigma
progresului tehnic, sau poate tocmai ca un revers al acestei medalii. Stă în
firea oamenilor ca imediat după sucombarea în sine însuși a valului pe care au
mers până la un punct, să se regrupeze pe un alt val diametral opus față de cel
precedent. Astfel, după o epocă a industrializării masive ce a mers mână în
mână cu neglijarea și pe cale de consecință distrugerea naturii, a venit vremea
unei epoci în care se vrea cu ardoare protejarea naturii și a mediului
înconjurător.
Nu întâmplător am folosit termenul ardoare, ci anume pentru a
ajunge la cuvântul cheie din titlul noii cărți de poezie a lui Mihók Tamás, „ecolatria”,
termen format din eco – mediu înconjurător
și latria, care pe filiera
etimologiei grecești înseamnă dragoste profundă, adorare, având și sensul de celebrare
a unui cult. Altfel spus, Mihók Tamás ne propune cu acest nou volum, o
celebrare cultică a naturii, dar nu oricum, ci într-o manieră, sau mai bine
spus, într-un limbaj perfect postumanist: „arborase curcubeul
metalic/ nu
va mai subvenționa aerul/ ființe
cu mănuși de cauciuc/ pregăteau
exoplanetele/ pentru
procesul de altoire/ fibrele
sintetice/ s-au
mutat pe ciuperci instant/ taigalele
își donau hectarele de licheni/ înainte să luăm diverse forme/
am inspirat ne-am spart
plămânii/ ca
pe niște pungi de chipsuri unsuroase/ am băut substanțe ne-am contrastat”.
Și pentru că în orice religie care se respectă se aduc
jertfe, fie ele sângeroase sau nu, nici ecolatria nu putea face excepție, drept
pentru care una dintre poezii se numește simplu și sugestiv, jertfar: „am văzut
trunchiuri retezate la înălțimea gleznei/
tihna ielelor
acupunctura lemnului pe pieile albe/ gheare de pisică scrijelind vizeta
astronauților/ creier
de șoarece pisat perfecționând danturi/ bătrâni cu ochelari fumurii înghețați în
azot lichid/ portaluri
pornind din buncăr aterizând în samovar/ am văzut un copac de ultimă generație și
am îngenuncheat/ printre
rădăcinile lui fragede articulațiile noastre/ jucau alba-neagra c-un bob de năut/
blufau rușinea măsluiau
iluminarea”.
Și tot ca o religie omologată, ecolatria are și ea mantrele sale, sau făcând o paralelea cu
ortodoxia, o rugăciune a inimii personalizată
în limbaj postuman: „1. în pâcla din iederă/ ochi de buhă incandescenți:/
ne-am întâlnit//
2. pelicula artificială/
din stratul de ozon/ îți aparține// 3. urmă-/ rește/ extra-/ sistola/ bolo-/ vanului/ fito-/ genic// 4. pelicula artificială/ din stratul de
ozon/ îmi
aparține// 5.
frunze de plop/
ciorchine/
primăvară pe-avarii// 6.
crunt ne va reduce/
somnul de smarald/
al pădurii//
7. pelicula artificială/
din stratul de ozon/
ne aparține//
8. ne adorau tălpile/
și zorii lipăiau din
heleșteu/ la
capătul cărăruii// ne-am
depus pașii”.
Ceea ce este interesant la discursul poetic al lui Mihók
Tamás este faptul că lasă să transceadă și o doză considerabilă de ludic, ceea
ce denotă că „religia” pe care o propune el nu este una rigidă, în care adepții
stau tot timpul gravi, așteptându-și temători pedeapsa pentru păcate reale sau
imaginare, ci una firească, lejeră, în care totul să se desfășoare cu
naturalețea jocului copiilor (deși este vehiculată și aici ideea de judecată,
dar tot într-un registru ludic altoit pe discursul postuman, vezi p. 68). Deși acest
aspect iese la iveală din mai toate poemele, cel mai clar și mai frumos se
poate observa în următoarele două poeme grafice în care jocul este elementul
definitoriu:
Așadar, Mihók Tamás ne propune prin acest nou volum de
versuri, o viziune nouă, actuală, postumană, asupra naturii și a mediului
înconjurător, invitându-ne să ne raportăm la aceste dimensiuni ale vieții
noastre, pe de o parte cu seriozitatea, responsabilitatea și devotamentul datorate
unui cult religios, iar pe de altă parte cu firescul, naturalețea și în ultimă
instanță cu umorul izvorâte dintr-o ancorare a omului în registrul ontologic,
ființial al vieții, cel din care își trag seva toate câte se mișcă natural în
lumea aceasta.
Biocharia. Ritual ecolatru este
o carte inedită din punct de vedere al temei abordate (în poezia română actuală
doar poeta Gaby Eftimie a mai adus în discuție grija față de natură în volumul Sputnik în grădină, editura OMG, 2020),
curajos din perspectiva esteticii abordate, discursul postuman fiind încă în
perioada sa incipientă în cultura română și bineînțeles, o carte mai mult decât
necesară, degradarea mediului înconjurător fiind o realitate ce trebuie tratată
cu maximum de seriozitate, responsabilitate și implicare.
fiintial...am notat ;-)
RăspundețiȘtergere