Cronica volumului de poezii Toluen de Camelia Iuliana Radu
(Editura Creator, 2020)
Camelia Iuliana Radu, s-a născut în anul 1959, în
municipiul Slatina, județul Olt, dar și-a legat numele mai mult de orașele
Brăila, unde a făcut primii pași în lumea literelor, la frageda vârstă de numai
opt ani, și Ploiești, orașul unde locuiește și astăzi. Este poetă, prozatoare,
artist grafic și jurnalist, fiind de-a lungul timpului redactor cultural la
cotidienele Jurnalul de Prahova și Telegraful de Prahova. Este autoarea
următoarelor volume de poezie: Jucăm Lenin (Paralela 45,
2016), Desaparecida (Tracus Arte, 2016), Norr,
(Tracus Arte,
2015), Vântul în oglindă (Agol, 2015), Dincolo de fugă
(Agol,
2015), Întredeschis (Agol, 2015), Negru de iarnă
(Ateneul Scriitorilor,
2014), Tangerine Tango (Grinta, 2013), Caietul roșu
(Singur,
2013), Oman (Karta-Graphic, 2012), Floare mică
(Etiquette,
2009), Muntele inițiaților (Neotonic, 2003), precum și a volumelor de proză scurtă: Pe muchia prezentului (Etiquette, 2009), Pasărea Singuratică
(Neotonic,
2001), Legendele Cetății Sinca (Neotonic, 2002). Din
anul 2017 este membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Bacău.
Cel mai recent volum de poezie se numește Toluen și a apărut în anul 2020 la
editura Creator din Brașov. Este o carte manifest, dedicată orașului Ploiești,
dar nu pentru a preamări în paginile sale momentele de glorie, frumusețile sau
obiectivele turistice ale acestei urbe încărcată de istorie, ci mai degrabă
pentru a trage un semnal de alarmă asupra gradului ridicat de poluare a aerului
cu gaze toxice, ce se degajă din emanațiile rafinăriei
de petrol a orașului, și în legătură cu
care nu se face absolut nimic, autoritățile locale ridicând din umeri sau chiar
minimalizând efectele acesteia.
Volumul debutează în forță cu un poem ce
poartă numele sugestiv de efectul ploiești, în care este descrisă o zi „obișnuită”
din viața ploieștenilor, sau mai degrabă din viața la care sunt condamnați
aceștia: „unul cade pe stradă/ unul se ține de ziduri// cu fruntea
plecată/ sufocat/ nu vezi nu auzi// ca tine sunt eu/ ca mine ești tu// gândurile/
același șarpe încolăcit/ în paltoanele noastre negre/ trecem zi după zi în
ritual funebru/ repetitiv// unul cade pe stradă/ unul se ține de ziduri// mâini
ascunse/ încleștate în carcera aerului/ mort/ înțepenite de câteva generații/ suspendate
în gestul/ neterminat// trec sarcofage negre/ înăuntru sunt eu/ înăuntru ești tu// sacoșele atârnă/ viețile noastre
atârnă// în buzunarul zilei de ieri/ este tot ce va fi otrăvit/ în ziua de mâine//
trecem pragul casei și credem/ că am scăpat de coșmar/ hainele put/ inimile/ mințile
noastre put// în aerul negru/ în tăcere/ unul a căzut/ unul se ține de ziduri”. A se observa ritmicitatea poemului, precum și cele
câteva sintagme cu rol de refren, ce sugerează pe de o parte repetitivitatea
acestor imagini în viața de zi cu zi, iar pe de altă parte, starea de
fatalitate a faptului în sine, și condamnarea locuitorilor orașului la
resemnare.
Numai că poeta Camelia Iuliana Radu nu se resemnează, nu
acceptă această fatalitate, ci ridică vocea și arată cu degetul către cei pe
care îi consideră vinovați și către cei care ar trebui să ia măsuri pentru
evitarea unui dezastru general, și o face într-o manieră drastică, într-un
limbaj crud, tăios, proferând chiar blesteme, doar, doar le-o stoarce un gram
de remușcare și de conștientizare: „blestemat
să fii tu/ om de paie/ în care dragostea a murit asfixiată/ sub maldărul de
bani pătați cu sânge// blestemați să fiți voi/ miniștri ai mediului de rahat/ care
ne expuneți morții/ să ia pe alese// blestemați să fiți voi/ deputați și
senatori care ați uitat de ce/ ați ajuns în parlament și în senat// blestemați
să fiți voi legiuitori/ cârmuitori/ șefi de toate felurile/ purtători de cuvânt
strâmb/ când spuneți că adevarul nu este/ adevărat”
Și nu se oprește doar aici, ci
continuă prezentând în amănunt efectele poluării cu toluen, și modul în care
sunt afectate absolut toate categoriile de vârstă, de la cei mai bătrâni, până
la cei mai tineri, și bineînțeles ceea ce este de-a dreptul înfiorător, modul
în care sunt afectați copiii, mlădițele viitorului: „orbirea omului industrial trece strada/ pe
roșu/ moartea nu îi face pod peste oraș/ să
îl scape de durere// copiii morții se joacă deasupra orașului/ de-a
leucemia/ fac baloane din detergent lichid/ ajuns
pe lumea cealaltă ca o faptă bună/ pentru săraci// privesc
în oglinda retrovizoare/ nu văd pe nimeni/ copiii morți știu să se ascundă/ nu
apar în statistici// mamele lor sunt la serviciu/ împrăștie
noxe peste oraș/ fredonează sexy mai vino seara pe la noi/ ioneeele
dragă/ și el vine în sacul cu voturi/ serafic
deghizat în autorități locale// moartea nu face pod peste oraș/ să
plângem împreună timpul în care am uitat/ cine suntem”.
De remarcat faptul că, în lupta ei cu sistemul , în
demersul său de a atrage atența asupra efectelor poluării cu toluen, poeta nu
se sfiește să apeleze la toate armele pe care i le pune la dispoziție accesul
încă liber la cuvânt, de la încercarea pașnică de înduioșare și conștientizare,
la ironii ultra-acide, de la prezentarea frustă a stării de fapt, la injurii,
de la discursul strigat în care se poate observa accentul disperării, la
bleteme fățișe și anateme. Ceea ce denotă faptul că poeta Camelia Iuliana Radu nu
s-a angajat doar într-un război personal, într-o sfâșiere de orgolii sau vreo
reglare de conturi cu administrația locală, ci într-un demers ce are ca motor
altruismul, iar ca scop final, salvarea întregului oraș și redarea dreptului la
viitor. Iar faptul că nu ura sau pasiunea oarbă stau la baza acestui manifest,
ci dragostea de semeni și adevărul, reiese și din faptul că, până la sfârșitul
volumului, ea nu obosește, iar vocea ei nu se stinge. Dar cum din rațiuni de
spațiu tipografic, nu și-ar fi putut lungi manifestul la nesfârșit, ea și-a
scris poemul final impregnându-i forța unui dangăt de clopot, menită să îi
asigure un ecou cât mai strident și de o cât mai lungă durată: „mai e puțin/ mai este atât de puțin// în
cimitirul urban al zilelor noastre/ cine va mai striga/ cine va mai plânge/ nu
va mai ieși nimeni din rezervația industrial/ nimeni nu va rămâne/ aliniați cu
mâinile pe piept/ agățați de moarte fără să fi murit// îți spun răspicat/ ție
îți spun/ fricos ascuns în propria făptură/ ca într-o groapă comună/ au căzut
toate zilele/ toate nopțile trădărilor tale// ție îți spun/ mai e puțin/ mai
este atât de puțin// ai împrăștiat sporii trădării/ gândul va țese durere/ peste
morminte inutile/ iar tu/ cel care tace/ tu/ inchiziția mea/ temnița mea/ ai
lins trotuare murdare/ ai blocat circulația compasiunii/ ai uneltit pentru o
inimă împietrită/ ai tăcut ai acceptat ai spus că e bine/ ai primit bani
criminali// ești încă aici/ trădarea este îmbrățișarea ta// pedeapsa de mâine
pentru tăcerea de azi/ va fi o memorie infinită/atroce// mai e puțin/ mai este
atât de puțin// frate al meu/ călău al meu/ osânditorul copiilor mei”.
Cu acest poem-ecou închei și eu această cronică,
nemaispunând decât că într-adevăr, Camelia Iuliana Radu este unul dintre
puținii poeți care au înțeles că poezia nu este doar cântec și alinare, ci
poate fi și trebuie să fie și o armă îndreptată împotriva celor ce fac rău în
mod arbitrar sau deliberat. Să sperăm că manifestul ei va avea și sorț de
izbândă și că vocea ei nu se pierde în neant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu