Cronica volumului
de proză scurtă, Tonomatul de Andrei
Panțu
(Editura Humanitas,
2019)
Andrei Panțu este un tânăr cu o pregătire profesională
impresionantă, fiind absolvent atât de filozofie și literatură la European
College of Liberal Arts, cât și de științe politice și relații internaționale
la AUBG și având un master în științe politice sub dubla tutelă a
Universităților din Leiden și Manchester. Deși lucrează de mulți ani în
domeniul IT și în presa academică de politică internațională, el își găsește
timp și pentru pasiunea lui, literatura, mai exact spus, proza scurtă de
influență mistery, publicând inițial
în câteva reviste de profil, și debutând editorial cu volumul de povestiri, Tonomatul, la editura Humanitas, în
colecția Scriitori români contemporani, în anul 2019.
Povestirile adunate de Andrei Panțu în acest volum au în comun
atât stilul, care ar putea fi definit prin sintagma artificială, realism magic adus la zi, cât mai ales
atmosfera, toate având ca subiect evenimente sau întâmplări cel puțin insolite,
dacă nu cumva de-a dreptul paranormale (a se citi, printre rânduri, înspăimântătoare),
adeseori făcându-te să te întrebi dacă nu cumva citești de fapt Almanahul fenomenelor paranormale sau Enciclopedia fenomenelor oculte.
Personajele lui, îndeobște oameni obișnuiți, se confruntă
cu fel de fel de experiențe la limita nebuniei sau chiar dincolo de această
limită; cum ar fi aceea în care un tânăr descoperă (sau doar bănuiește) că doi foști
colegi dintr-ai săi, soț și soție, aflați într-o teribilă agonie, s-au transformat
în apă de ploaie, sau cea în care o tânără se întâlnește cu ea însăși, dar cea
din varianta în care și-ar fi dorit ea să fie, un fel de alter ego al ei,
latent, dar totuși real, întrupat; pentru a vorbi pe scurt despre doar două
dintre cele douăzeci și nouă de povestiri
bizare, ca să fac astfel trimitere și la volumul de povestiri scrise
aproximativ în aceeași manieră de laureata Premiului Nobel pentru Literatură pe
anul 2018, Olga Tockarzuk.
Ceea ce este poate cel mai surprinzător la povestirile
din acest volum este faptul că absolut toate încep descriind situații de viață
cât se poate de firești, dacă nu chiar banale, demne de rubrica „fapt divers”,
transformându-se, fără să îți dai seamă când anume, în adevărate trillere
psihologice sau scenarii de filme de groază. Ca de exemplu: „În ultimul an de liceu nu știam foarte bine
ce voiam să fac mai departe, și am dat la Facultatea de Fizică. Am picat, m-am
certat cu ai mei, am avut o discuție lungă despre ce vreau să fac în viață,
astfel că după aceea m-am pus serios pe învățat. Un an mai târziu am intrat la
Politehnică și m-am mutat din Brașov la București. Acolo m-a convins o prietenă
de care-mi plăcea să dau și eu probe pentru un teatru studențesc de amatori. M-au
acceptat pentru un rol, apoi pentru altele, și așa am început să joc în câteva
piese, iar într-o seară m-a văzut Bălănescu pe scenă și m-a convins să renunț
la Politehnică și să mă înscriu la Facultatea de Teatru și Film”. Altfel
spus, începutul banal al unui taifas despre curbele profesionale ale unui tânăr
oarecare. Și totuși este intriga celei mai ample povestiri din volum, atât ca
dimensiune, cât mai ales ca densitate a dozei de mister și insolit pe care o
conține, cititorul stând de la un anumit punct, cu sufletul la gură, până la
finalul acesteia.
Iar dacă începuturile sunt cât se poate de banale,
finalurile sunt întotdeauna, dacă nu de-a dreptul spectaculoase, explodând ca
un foc de artificii sau ca detonarea unei bombe artizanale, cel puțin
surprinzătoare, descriind o întoarcere la 180 de grade față de cursul
povestirii de până la paragraful anterior, astfel că, într-un fel sau altul,
cititorul este mereu luat prin surprindere și condamant să rămână câteva minute
după final, efectiv „ca la dentist”.
Și nu întâmplător am folosit această expresie ce stă
adeseori în contexte mai curând amuzante, ci pentru a face trecerea la
următoarea specificitate a prozelor lui Andrei Panțu din acest volum de debut,
și anume, umorul. Pentru că într-adevăr, în mare parte dintre aceste povestiri,
el reușește să strecoare printre rânduri, uneori subtil, alteori ceva mai
direct, și acea doză de umor, mai mult decât necesară pentru detensionarea
firului narativ ce uneori atinge paroxismul psihologic, cele mai vădit
umoristice povestiri fiind Sfințirea
casei Porculean și Filmul.
Ce-i drept sunt și câteva povestiri în care nu prea e loc
de glumă, finalul fiind de-a dreptul tragic, dar și în acelea poate fi regăsită
acea picătură de umor, ce-i drept negru, menit să te facă să consțientizezi că
nu este totuși decât o povestire, cum ar fi cazul în povestirile: Ploaia, Petrecerea Crinei sau Șanțul.
Cu umor sau fără, de groază sau doar psihologice, oculte
sau doar obscure, povestirile lui Andrei Panțu din acest volum sunt doze pure
de literatură, introducând în lumea literară românească un prozator de o forță
narativă spectaculoasă, care se impune, iată, chiar de la debut. Ceea ce mă
face să spun că aștept cu mare interes următorul volum, cel socotit a fi al „confirmării”.
O carte tentanta! O găsim la Librarium?
RăspundețiȘtergereEste într-adevăr o carte ce merită citită. Și se găsește și în rețeaua Librarium.
RăspundețiȘtergere