joi, 4 martie 2021

Arta subtilă a supraviețuirii fără exces de eroism

 

Cronica romanului Deborah de Cătălin Mihuleac

(Editura Humanitas, 2019)

 


Cătălin Mihuleac este prozator și jurnalist, domenii pe care le-a și îmbinat în cadrul tezei sale de doctorat în filologie: Pamfletul și tableta, jurnalism sau literatură?, susținută în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și publicată în anul 2009, dar și în unele dintre romanele sale, scrise în urma unor anchete riguroase. Cele mai recente cărți ale sale sunt: Zece povestiri multilateral dezvoltate (2010), Aventurile unui gentleman bolșevic (2012), America de peste pogrom (2014 și 2017) și Ultima țigară a lui Fondane (2016).

Cu America de peste pogrom, deschide o trilogie tematică dedicată evreilor și modului în care aceștia au trăit experiența nazismului, trilogie pe care o încheie în anul 2019 cu romanul Deborah, apărut la editura Humanitas, în colecția Scriitori români contemporani, roman care aduce în lumină biografia tumultoasă a unei evreice din România, mai precis din Câmpulung, care supraviețuiește, prin tehnici de adaptare incredibile, nu întotdeauna ortodoxe (că doar au și evreii ortodoxia lor), tuturor regimurilor politice și schimbărilor de atitudine față de evrei, atingând cu brio statutul de nonagenară excentrică, dar și a altor personaje reale ce populează la fel de excentric scala istoriei între pozițiile inedit și insolit, printre acestea numărându-se Aurelian Leon, un exemplar rar din specia cameleonilor umanoizi, David Fallik, un elev evreu ce pune pe jar întregul oraș, sfârșind prin a fi împușcat sau Emilian Diaconescu, un profesor român antisemit, ce rămâne în istorie ca omul care a încercat să epureze învățământul românesc din Cernăuți, de evrei.  

O biografie succintă a eroinei acestui roman ar suna cam așa: Deborah se naște în anul 1926 într-o familie de evrei din Câmpulung. Încă din adolescență descoperă că are un trup frumos și că dragostea este și ea frumoasă, așa că își începe hoinăreala sexuală, fără prea multe mustrări de conștiință. În 1941, în urma unei decizii a mareșalului Antonescu, toți evrei din Bucovina sunt deportați în Transnistria, unde urmează să trăiască în condiții de viață mizere, în barăci improvizate, într-o zonă mlăștinoasă. Dar Deborah, profitând de farmecul ei, reușește să trăiască puțin mai bine decât restul evreilor, obținând în schimbul unor servicii sexuale, mici beneficii pentru ea și familia ei: „Cu inteligența ei de femeie tânără, Deborah și-a dat seama că în deportare trebuie găsit compromisul între groaza de viol și abstinență, de răul căreia fetele nu puteau pune tâmpla pe pernă, fără să le împresoare prinți în cucul gol. Masturbarea – cafeaua de cicoare sexuală a săracului – nu era o soluție pe termen lung”. În Transnistria îl cunoaște și pe Aurelian Leon, un român fără niciun fel de scrupule, care se declara când evreu, când român, când nazist, când bolșevic, în funcție de interesul de moment, infiltrat în comunitatea evreilor ca informator al serviciilor secrete române de orientare antisemită, jucând însă rolul unui director de teatru ambulant și a celui mai înfocat susținător al drepturilor evreilor, și este cooptată ca actriță în trupa acestuia. Tot prin intermediul lui Leon, care îi devine și iubit oficial, reușește să intre la facultatea de medicină. Devenind ulterior un foarte bun medic, ajunge doctorița personală a lui Gheorghe Gheorghiu – Dej și din acest moment viața ei ia o turnură ascendentă, devenind o persoană bogată și influentă, ceea ce rimează adeseori cu extravaganța. Astfel că, în 2018, la peste 90 de ani, pe când trăia în Franța, Deborah își angajează un gigolo de conversații, care, după moartea sau mai bine spus, dispariția acesteia, căci după o existență atât de intensă nu putea muri într-un mod banal, va scrie povestea tumultoasei sale vieți, biografie ce a servit ca sursă de inspirație pentru scrierea romanului de față.

Cât anume este realitate și câtă ficțiune artistică s-a strecurat între paginile acestui roman, deja contează infinitezimal de puțin, povestea fiind cu siguranță în mare parte adevărată, acest lucru reieșind inclusiv din faptul că în cazul celorlalte personaje secundare (sau nu) s-au păstrat documente și monumente, pe care autorul le-a cercetat, grefând micile infuzii de fantezie pe izvoare istorice 100% veridice.

Fantezia autorului explodează efectiv în finalul romanului, unde narațiunea îmbracă haina de gala a suprarealismului magic, ilustrată magistral într-o scenă antologică în care personaje devin străzile ce poartă numele eroilor din carte, Aurelian Leon și Emilian Diaconescu: „Într-un huruit seismic de șenile, cele două artere de circulație au traversat curți și piețe, și-au aruncat asfaltul peste clorofila parcurilor, au spart vitrinele magazinelor, au doborât copaci și felinare, au secționat baruri și cluburi de noapte, pentru a se întâlni în partea de Nord a orașului unde au creat ad-hoc o răscruce. Adâncită în noapte, ora fugărise din cale oricare martor posibil. S-au apropiat cu pași măsurați unul de altul. Șarmant ca răsăritul de lună, Leon și-a plasat anestezia de vechi agent acoperit:

- Ce ți-e și cu nemurirea, dragă maestre! Ne-am cunoscut în toate ipostazele, iată-ne azi reîncarnați în străzi! Sunt fericit să vă văd asfaltat nu doar în conștiința neamului, ci și la propriu!

Diaconescu și-a golit de sânge buzele ca hârtia igienică, într-o atitudine care-i devoala dorința de-a întoarce timpul în clasa liceului Negruzzi, acolo unde se știa cine este profesorul și cine elevul:

- Scutește-mă bre, de poezie ieftină! Mă aflu aici pentru a-ți face oleacă de instrucție, caracudă antipatică! Află că nu scapi de chelfăneală, cum nu scapă cel intrat la Sfânta Parascheva fără să-i pupe moaștele!”.

Prin intermediul romanului Deborah, Cătălin Mihuleac rescrie, cu sinceritate și mai ales cu umor (și încă unul împrumutat de-a dreptul de la patriarhul umorului literar, Ion Creangă), istoria evreilor din Bucovina, dintre anii 1918 și 2018. Poate v-ați întreba cum se poate ca drama acestora să fie tratată cu umor? Simplu: totul este să privești cu luciditate și să înțelegi evenimentele în ansamblul istoriei locale a evreilor din Bucovina din toate timpurile, ajutat de o privire antropologică iudaică, care ar funcționa ca sarea și piperul presărate peste istoria „oficială”. Cât privește sinceritatea cu care Cătălin Mihuleac tratează episodul pogromului românesc, aceasta este în raport de 1:1 cu cea a lui Art Spiegelman din capodopera grafică Maus. Povestea unui supraviețuitor.

Desigur, romanul este unul foarte complex, nivelurile de lectură și de înțelegere stratificându-se generos, fiind vorba aici nu doar despre evrei și pogrom, ci și despre modul în care a funcționat politica românească, oficială și neoficială, de birou dar și de budoar, în intervalul mai sus menționat, precum și despre caractere umane în general, cazurile particulare nefiind decât mostre menite să ilustreze esența de fond.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu