Cronica volumului de versuri Insectele imperiului de Alexandru Ovidiu Vintilă
(Editura Charmides, 2021)
Alexandru Ovidiu Vintilă, născut în anul 1977, la Suceava
este poet, eseist și doctor în istorie, membru al Uniunii Scriitorilor din
România, filiala Iași, președinte al Societății Scriitorilor Bucovineni și
redactor-sef al revistei „Bucovina literară”. Debutează în anul 2003 cu volumul
de poezie caricatura de cretă
(Editura Cartea Românească), ca urmare a câștigării Festivalului – Concurs de
Poezie „Porni Luceafărul...” pe anul 2002, pentru care primește Premiul pentru
debut al Societății Scriitorilor Bucovineni. Alte volume de poezie: miezonoptice. tradiția rupturii (Editura
Timpul, Iași, 2008), cartea lui koch
(Editura Brumar, Timișoara, 2009), viața
preschimbată (Editura Timpul, Iași, 2011), obiecte psihice (Editura Karth, București, 2014), Transparența unui popor de foci (Editura
Charmides, 2019), majoritatea dintre acestea fiind premiate atât în țară cât și
în străinătate.
Cel mai recent volum al său este intitulat Insectele imperiului (câte ceva despre
orbirea șamanilor) și a apărut în anul 2021, la editura Charmides. Cartea
poate fi socotită și o carte-album, beneficiind atât de însoțirea inspirată a
unor fotografii alb-negru de Mihai Burlacu, cât și de o concepție grafică
excelentă.
Deși volumul este structurat pe trei cicluri poetice, Arii protejate, Lockdown și Câte ceva despre
orbirea șamanilor, între acestea nu se remarcă diferențe nici de natură
estetică, nici ca mesaj poetic, delimitarea grupajelor având cel mai probabil
rațiuni subiective. Spun aceasta deoarece am perceput acest volum mai curând ca
pe unul cât se poate de unitar, firul său roșu fiind de fapt atmosfera, sau mai
bine spus, metafora generală pe care poetul o poartă pe deasupra tuturor
poeziilor din această carte, metaforă ilustrată foarte bine și în titlul
volumului; „insectele imperiului” descriind de fapt raportul de forțe dintre om
și divinitate, un raport de altfel paradoxal, ce poate fi privit și ca o
prăpastie între micime și grandoare, dar și ca o plasare în același plan: așa
cum insectele, cât ar fi de mici și imperiul, cât ar fi de mare, rămân în
același plan al istorie efemere, la fel și omul, cât ar fi de mic și Dumnezeu,
cât ar fi de mare, colocuiesc în planul veșniciei.
De altfel, predispoziția poetului pentru mistică, se vede
chiar din prima poezie, în care crează o atmosferă intimist – existențialistă,
pe trunchiul învățăturii despre natura omului de a fi creat după chipul și
asemănarea lui Dumnezeu: „ne privește
printr-o fereastră mică/ pe dedesubt de cerul lipit de zid/ curge o ploaie
diluviană/ exact când taci ți se aude vocea/ uluitor de neschimbat te pui între
paranteze// intacte și nesfârșite rămân întrebările de după/ primele semne nu
mai au nicio semnificație/ ți se întâmplă să privești apusul calp ca o/ monedă
în lumina chihlimbarie și netedă// în inima omului/ zilele omului/ sângele
omului/ tristețea omului// bucuria numai bună de pus pe rană// chipul ăsta care
e Dumnezeu într-un fel”; devoalându-se ulterior și în alte poezii: „îngeri pe picioroange trâmbițând/ judecata
de apoi a omului”; „așadar Iisus/
și-a ridicat ochii/ din tihna chipului Său// și timpul nu s-a oprit în loc”.
Cât privește subtitlul volumului (și cel al secțiunii
finale), „câte ceva despre orbirea
șamanilor”, aș spune că avem din nou de a face cu o metaforă ceva mai
amplă, de data aceasta vizând estetica poeziilor cuprinse între coperțile
acestei cărți. Și spun aceasta având în vedere două aspecte: pe de o parte mă
refer la pigmentarea volumului cu poezii ce comportă o ritmicitate ce amintește
de invocațiile șamanilor: „într-adevăr/
libertatea/ în exces/ libertatea/ unui popor/ posibil în toate lumile/ posibile//
libertatea proprie unui popor/ o societate deschisă spre/ micile extaze ale
bucuriei de a fi/ liber”; „Miroase a
moarte/ pregnant/ din același motiv/ în vis e/ ca în vis”; „rătăcirile unor gesturi/ în mulțimea de
oameni/ o altă mulțime de oameni”, evitând însă orice fel de rimă ce ar fi
putut dăuna coerenței și unității estetice a volumului; iar pe de altă parte am
în vedere crearea, prin intermediul unor construcții imagistice inedite, ce
surprind dansul sau lupta sufletului cu trupul și/sau a morții cu viața, a unor
tablouri poetice din imediata apropiere a fenomenului șamanist sau spiritist: „ruguri insecte și frici/ forma fetală a unui
glas amestecat în alte glasuri/ dintr-o încăpere se invocă pax romana”; „în bucătărie stai la masă cu/ tatăl tău mort/
amurgul e de un roșu exuberant// în rețeaua de universuri compensatorii a
subconștientului/ frumusețea convulsivă a morții îți zâmbește ca/ o femeie
goală”; „am visat că sunt viu/ deși
eram mort și tot atunci am realizat că/ nicio moarte nu e la fel”; „și ea a visat câte ceva despre/ orbirea
șamanilor/ într-o lume în care viața și moartea/ sunt de neelucidat”. De
asemenea, tot în legătură cu practicile șamaniste poate fi pusă și invocarea
frecventă a unor poeți români nu de mult plecați dintre noi, cum ar fi Cristian
Popescu, Geo Bogza, Ștefan Baciu, precum și a unor spirite luminate din istoria
universală a culturii, cum ar fi Cicero, Baruch Spinoza, Fericitul Augustin sau
Allen Ginsberg.
Firește, s-ar ridica întrebarea, mai cu seamă între
dogmatiștii rigoriști, unde este legătura sau punctul de întâlnire dintre
misticismul invocat în prima parte a acestei cronici și ritualurile șamaniste
ghicite în cea de-a doua. Iar răspunsul ar fi unul surprinzător de simplu:
poezia este un tărâm al libertății absolute, unde se pot întâlni și trăi în
armonie, lucruri sau fenomene din sfere aparent diametral opuse, iar la o
privire mai amănunțită se poate accepta faptul că atât mistica cât și
șamanismul sunt portaluri de legătură între lumea materială și cea imaterială,
între imanent și transcendent, la ambele accesul realizându-se prin diferite
forme de rugăciune, de ieșire din sine, de renunțare la sine.
De altfel, privită din această perspectivă, și poezia
este la rândul ei o formă de rugăciune sau de invocație, iar Alexandru Ovidiu
Vintilă ne arată că a ajuns la vremea când deține secretele prin care poate
accede oricând la lumi ce multora le sunt inaccesibile, dar poet fiind și
aceasta rimând cu generozitatea, le împărtășeșete tuturor celor dispuși să afle
și să înțeleagă, din tainele ce i-au fost descoperite în peregrinările sale
prin lumile de dincolo.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu