Cronica volumului de poezie Anchilopoetica de Ioan Mateiciuc
(Editura Alexandria Publishing House, Suceava, 2020)
Poetul Ioan Mateiciuc s-a născut în anul 1986, în orașul
Siret și a debutat în anul 2010 în volumul colectiv Antologia vinovatelor plăceri la Festivalul Artelor din București.
În anul 2012 îi apare și primul volum de autor, open de dor la editura Alexandria Publishing House, pentru care
primește Premiul pentru Debut al Societății Scriitorilor Bucovineni. În anul
2015 este inclus în antologia de poezie Ziduri
între vii a clubului de lectură Zero+
din Iași, iar în anul 2019 editează antologia de poeme Zece ani în cadrul festivalului de atitudini culturale Folkever. Anchilopoetica este cel de-al doilea volum de autor și a văzut
lumina tiparului în anul 2020, la Editura Alexandria Publishing House din
Suceava, fiind garnisit cu ilustrațiile inedite și foarte sugestive ale
artistului grafic Ioniță Benea.
Volumul se anunță unul cel puțin incitant, încă de la
titlu, Anchilopoetica fiind, în ciuda
numelui poetic, o boală autoimună care atacă coloana vertebrală, provocând
chiar anchilozarea acesteia. O boală pe care poetul a rebotezat-o, umanizându-o,
„Marla” (în volum fiind mereu ortografiată cu minusculă) și căreia i-a oferit
totodată și o dimensiune metaforică: grefând spiritualul pe trupesc, a
transformat boala coloanei vertebrale într-o boală a conștiinței, descrisă prin
dificultatea acesteia de a se întoarce în sine, sau, cum a spus-o poetul încă
din poezia ce deschide acest volum, de a se răsturna în sine: „e ca o pledoarie a răsturnării în sine/
inițierea. marla. afluviile de idei. spațiile toate/ ne aduc aminte că există
un contract/ între respirație și lume/ care/ se poate rezilia oricând/ aplecând
toată creația la picioarele carnagiului/ nu va dura/ mai mult de o cădere/ (prezentul
e numai cadavrul)”.
A se observa versul tăiat de către poet, într-o atitudine
care ar vrea să spună: „v-aș spune adevărul dar mi-e teamă că nu-l veți
înțelege, așa că mai bine nu vi-l mai spun”. Însă cei care citesc și ceea ce
este tăiat/ascuns, sunt condamanți la reflecție. De altfel, întregul volum se
va dovedi a fi o perpetuă invitație la reflecție, la o neobosită căutare a unor
sensuri noi, „mai pure” cum ar fi spus Ion Barbu, pe care nu întâmplător îl
citez aici, ci inclusiv pentru faptul că și poezia lui Ioan Mateiciuc abundă în
exprimări criptate, nelipsind din peisaj nici elementele tehnice, numai că la
el nu vin din sfera matematicii, ci cum este cumva și firesc, din zona IT-ului,
„noua matematică”: „rețeaua e la viteză
mare”, „log off”, „update”, „googlemap”, termeni care, în mod curent sunt asociați cu noul curent
numit postumanism, dar căruia Ioan Mateiciuc nu pare să-i acorde prea mult
credit, considerând că „postumanismul este
cel care mimează”.
Și într-adevăr, pe tot parcursul volumului, poetul ni se
descoperă ca un umanist convins, toate resursele sale poetice fiind puse în
slujba omului, pe care îl analizează atât din punct de vedere al mecanismelor
sale fizice, al trupului său de carne, cât și din perspectiva sa spirituală,
atingând chiar coarda cea mai înaltă, aceea a misticii.
Atunci când vorbește despre trup, Ioan Mateiciuc
împrumută tehnici atât de la „vechii” expresioniști cât și de la „noii”
visceraliști și le îmbină între ele într-un mod alchimic, creând imagini cu un
puternic impact atât vizual cât mai ales emoțional: „dimineața strângerile în brațe desfăceau carnea/ o împrăștiau printre
nudurile scheletice/ atârnate/ prin locuri imposibil de imaginat/ acolo unde
când ne îndrăgostim/ ne lamentăm adunând scame din sânge”; „târându-mă pe trupurile animalelor care
vegheau/ tu scrijeleai cu lingura în măduva mea/ fără mila unui impuls vital”;
„strălucești ca o bucată de carne crudă/
în care se uită când se piaptănă copilele/ înainte de a merge la oglindă”.
Am spus „împrumută”
pentru faptul că, așa cum am simțit eu poezia din acest volum, Ioan Mateiciuc
mi se pare mult mai autentic, atât ca poet, cât și ca umanist, atunci când scrie
simplu, fără încărcătura imaginilor acelora visceraliste, reușind să percuteze
cu un ecou mult mai consistent, folosind o exprimare minimalistă: „astăzi/ ne vom costuma în oameni și/ vom
ieși în stradă/ cine știe. poate/ nu ne va recunoaște/ nimeni”.
Atunci când abordează dimensiunea spirituală a omului,
Ioan Mateiciuc o face gradual, punctând în felul acesta toate cele trei trepte,
sau mai bine spus stări de agregare ale spiritului: îmbinarea spiritului cu
trupul, etapă în care divinul este perceput mai curând ca fiind trupesc,
material, perisabil: „sângele cântărilor
psaltice/ șerpuind ziduri ce plutesc pe dedesubturi/ în locuri aglomerate/
încercând să pozeze portretul unui dumnezeu/ într-un scaun electric”; întâlnirea
spiritului cu latura psihologică, când trupul cade, secvențial, în dizgrație, „lupta”
ducându-se strict la nivelul imaterialului: „iar lumânările în care suflăm de înviere/ se aprind atunci când
deschidem/ ochii să căutăm alte spaime”; și bineînțeles, momentul mistic,
cel în care spiritul se eliberează de trupesc, doar pentru a putea îmbrățișa
mai eficient trupul: „de #fridaynight
m-ai văzut cărând/ tabloul cu marla din bisericăînbiserică/ trupul ei învelit
în staniol tapetează trupurile celor deja înviați”.
De remarcat și faptul că poetul ține să puncteze un
adevăr esențial în ceea ce privește urcușul spiritual, anume acela că, nu se
poate ajunge la un nivel înalt de spiritualizare, iar cel mai înalt este cel în
care „redevenim” prunci, decât prin intermediul suferinței și al crucii: „armate de copii/ în fruntea cărora va sta
marla cărând crucea”.
Aș spune despre Ioan Mateiciuc că, mai înainte de a fi
poet, este un om care a înțeles omul în toată complexitatea lui; și nu o spun
nicidecum în sens peiorativ, ci dimpotrivă, ca pe un compliment, pentru că mi
se pare fundamental ca înainte de a îți asuma rolul de poet, care comportă intrinsec
și rolul de profet, de om prin gura căruia se dezvălui lumii marile adevăruri
ale vieții, morții și învierii, să fi acumulat un depozit de revelații din cât
mai multe niveluri de înțelegere a acestor adevăruri. Iar Ioan Mateiciuc
dovedește asta cu vârf și îndesat. Iar în locul unei concluzii finale în care
ar fi trebuit să trag linie și pe sub dimensiunile estetice și stilistice ale
poeziei sale, voi reda integral poezia din finalul volumului, întrucât aceasta
este cea de-a doua poezie în care îl simt pe poet perfect autentic, atât din
punct de vedere stilistic și estetic, cât și din acela al mesajului pe care îl
are de transmis: „sunt un om simplu/
trăiesc o viață obișnuită/ fără prea multe extravaganțe/ cumpăr pâine la 3 lei
mănânc cartofi beau apă de la robinet/ mă îngrozesc oamenii care supralicitează
hrana/ care scuipă pe jos care beau și își bat copiii/ în camere inundate de
ironie/ mă tulbură cei care strigă că înțeleg bach/ cei care-l invocă pe
dumnezeu în rezolvări sociologice/ știu să citesc și încerc să profit de
cuvinte/ îmi plac scrisorile și îmi place cola/ sunt un om treaz/ veghez asupra
mea ca un salvamar deghizat”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu