Cronica romanului Armata
Domnului de Roxana Ruscior
(Editura Tracus Arte, 2013)
Roxana Ruscior a lucrat 15 ani ca jurnalist, în prezent
fiind content writer la o agenție de SEO. Scrie
proză din adolescență, activând de-a lungul timpului în mai multe cenacluri
literare. A debutat în anul 2013, cu romanul Armata Domnului, apărut la editura Tracus Arte din București. Cea
de-a doua carte a sa este un volum de proză scurtă, Totul e ascuns la vedere, publicată doar în format e-book. În
prezent, stă să apară, la editura UP, și cel de-al doilea roman, de data
aceasta unul S. F., intitulat Un
nou pământ.
În cele ce urmează mă voi
apleca asupra romanului de debut, Armata
Domnului (Editura Tracus Arte, 2013). Acțiunea romanului este inspirată pe
de o parte de cazul real al jurnaliștilor români răpiți în Irak, iar pe de altă
parte de istoria recentă, la fel de reală, a conflictului israelo-palestinian,
ce se desfășoară, cu intermitențe din anul 1948 până în prezent.
Cristina Mateescu, o tânără
româncă pasionată de islam, având studii în istoria religiilor, dar totodată
declarându-se agnostică, ajunge în Israel cu dorința de a înțelege mai bine
ceea ce se întâmplă între evrei și palestinieni. Cu ajutorul prietenului ei
musulman, Abdul, reușește să se angajeze ca jurnalistă, lucrând în paralel atât
pentru Jerusalem Post, cât și pentru Voice of Palestina. Într-o zi, decide să
meargă singură în Fâșia Gaza pentru a realiza un reportaj „de la fața locului”,
dar este răpită de membri unei grupări extremiste israelite, denumită Armata
Domnului, care o vor lua ostatică, sperând să poată obține din răscumpărarea ei,
o sumă de bani generoasă, pentru a-și cumpăra noi arme și muniție, pentru lupta
lor de gherilă.
Trebuie spus aici că Armata
Domnului era în război atât cu Hamas, facțiunea extremistă islamistă, cât și cu
statul Israel, pe care îl acuzau de trădare pentru faptul că încerca să ajungă
la un consens de pace cu palestinienii. Ei se considerau un fel de aleși ai
Domnului, care aveau misiunea de a curăța etnic Israelul și de a reclădi
Templul din Ierusalim, pentru a face astfel posibilă venirea lui Mesia, conform
profețiilor din scripturile evreiești. Altfel spus, o armată de zeloți, urmași
moderni, neînfricați, ai zeloților biblici, care luptaseră împotriva stăpânirii
romane. Țineau cu strictețe legea Torei, deși nu se sfiau să țină și pasul cu
modernitatea și să se servească de cele mai noi tehnologii în materie de arme
dar și de canale de informare.
În captivitate, Cristina va
interacționa rând pe rând cu Joshua, zis și Colonelul, liderul grupării, un tip
misterios și capricios, cu Miriam, sora acestuia, cu Lior, doctorul, cu care va
reuși să lege o relație ceva mai specială, cu alți doi soldați, Shimon și
Macavei, dar și cu liderii religioși, despre care se credea că sunt „purtătorii
de cuvânt” ai Domnului, bătrânul Mordechai, zis și Profetul, și Veniamin, un
copil, ucenic al acestuia, ce era deja „uns” să îi devină succesor.
În decursul a două luni, ea
va trece printr-o serie de experiențe care mai de care mai traumatizante, va fi
ținută constant legată de mâini și de picioare, va fi rănită, la un pas de
viol, cea mai puternică trauma rămânând însă perpetua incertitudine, faptul de
a nu știi niciodată ce va urma să se întâmple de la o clipă la alta; dar va și ajunge
să îi cunoască destul de bine pe Joshua și pe Lior, le va afla poveștile de
viață, va încerca să le pătrundă în minte și în suflet, și va înțelege că și ei
ascund în spatele măștilor de soldați nemiloși, sentimente și sensibilități,
drame și vulnerabilități, milă și chiar dragoste profundă, atât pentru
Dumnezeul lor (ceea ce era oricum înscris în „codul” fanatismului lor), dar și
față de semenii lor. De asemenea va reuși în mare parte să înțeleagă și cum
funcționează, de fapt, Armata Domnului, după ce principii de viață se ghidează
și care le sunt valorile primordiale.
Cum se va încheia aventura
Cristinei în captivitatea Armatei Domnului, vă las pe voi să descoperiți,
nedorind să vă răpesc, la rândul meu, plăcerea lecturii. De altfel, gustul
pentru suspans mi-a fost hrănit chiar de autoare, care reușește să cultive din
plin suspansul în paginile romanului său, astfel încât, ori de câte ori ai
senzația că firul narativ devine previzibil, intervine o răsturnare de situație
spectaculoasă și acțiunea se reanimă instant, făcându-te să nu mai lași cartea
din mână. De altfel, scriitura Roxanei Ruscior este atât de dinamică, încât
romanul ar putea fi devorat efectiv în câteva ore de lectură neîntreruptă.
Dincolo de aceasta, alte
două aspecte mi-au atras atenția la acest roman, sau mai bine spus la
background-ul sau la istoria construcției lui. Primul dintre acestea ține de
faptul că este presărat la tot pasul de detalii ce țin de istoria și arheologia
poporului evreu, ceea ce ne arată că autoarea a făcut o serioasă muncă de
cercetare în acest sens (secvența despre legenda blestemului slujnicei Agar
pare desprinsă chiar din paginile unor ancestrale scripturi evreiești), iar cel
de-al doilea ține de maniera în care autoarea a reușit să reproducă sau să
insufle personajelor sale psihologia specifică fanaticilor sau a formelor de
devoțiune extremă, ceea ce iarăși denotă o profundă cunoaștere a fenomenului
religios, atât în ansamblu cât și aplicat pe registrul extremismului religios
iudaic.
Așadar, Armata Domnului
este un roman în egală măsură ficțional dar și mustind de realitate, cele două
întâlnindu-se pe filonul subțire al speculației, în egală măsură psihologic
(atingând și teme din psihanaliză, cum ar fi „sindromul Stockholm”) dar și
religios, filozofic dar și sentimental (nu însă sentimentaloid), istoric dar și
cât se poate de actual, care aruncă o lumină nouă, inedită prin complexitatea direcțiilor abordate, asupra fenomenului religios extemist evreiesc și prin extenție, asupra conflictului dintre cele două tabere, evrei și palestinieni, conflict care capătă prin această perspectivă și caracteristicile unui război fraticid. Iar autoarea, Roxana Ruscior, se dovedește încă de la
debut, ca fiind o scriitoare înzestrată atât cu har literar cât și cu o
spectaculoasă forță de a construi ficțiunea pe scheletul unor realități
non-ficționale.
Personal, aștept cu nerăbdare
să citesc și celelalte producții literare ale sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu