Cronica volumului de proză scurtă Al doilea după nimeni de e. m. arion
(Casa de pariuri literare, 2021)
Despre e. m. arion nu se știe absolut nimic. Este un
pseudonim ce ascunde un secret încă bine păstrat. Sau, cum a spus cândva Tudor
Arghezi, „un nume adunat pe-o carte”. Poate fi băiat sau fată. Scriitura nu
trădează nici măcar acest detaliu, întrucât seria de scurte povestiri cu iz
confesiv ce alcătuiesc volumul lui/ei de debut, Al doilea după nimeni, apărut anul acesta la editura Casa de
pariuri literare, conține atât proze scrise la masculin, cât și la feminin, și
cu toate acestea, între ele se stabilește o relație de egalitate și
complementaritate. Iar aceasta vine în primul rând din faptul că tonul abordat
este unul unitar, ce derivă în primul rând din gradul ridicat de asumare ce
însoțește fiecare rând așternut pe hârtie. Așadar, din capul locului trebuie să
știți că nu veți găsi în paginile acestei cărți, nici exaltare, nici deprimare,
nici hohote de râs, nici râuri de lacrimi, nici frustrări, nici manifestări ale
unui ego ieșit din matcă. Totul se povestește la timpul egalității cu sine, cu
faptele, cu trecutul și bineînțeles cu prezentul.
Dar despre ce se povestește, mai exact, în Al doilea după nimeni? Despre momente
grele survenite pe nepusă masă, despre speranțe înșelate, despre cumpene
existențiale, despre compromisuri, despre singurătate, despre nostalgia după
anii copilăriei, despre oroarea de a ajunge bătrân dar mai ales despre firescul
și aparent doritul moment al morții, care este percepută și ilustrată ca o
eliberare, ca o ușă de rezervă mereu la îndemână, ca partea cea mai bună din
ceea ce are de oferit viața. Aș spune și despre comunism, dar în mod
surprinzător, aici „regimul de tristă amintire” nu joacă decât rolul episodic
de pretext sau de decor, neinfluențând cu absolut nimic stările transmise de
autor/autoare. Pentru că, în fond, Al
doilea după nimeni nu este atât o carte despre fapte, cât mai curând una
despre stări, despre emoții. Și cu aceasta nu voi mai spune nimic, nu atât
pentru că aș risca să răpesc din plăcerea lecturii, cât mai ales pentru faptul
că avem de a face cu una dintre ale cărți pe care ai vrea mai degrabă să o
simți decât să o povestești.
Dar pentru că nu aș vrea nici să vă las chiar cu ochii în
soare, vă voi oferi, aleatoriu, câteva fraze ce surprind esența trăirilor
prinse cu bold în acest insectar de stări sufletești:
„Mereu m-am gândit la moarte. Încă de mic... nu am vrut
niciodată să ajung bătrân. Oamenii bătrâni îmi repugnă. Miros a bătrâni”;
„Să aștepți moartea este mai ușor decât să aștepți să te
ridice cineva de jos”;
„Dar nu știu să pictez. Îi las pe alții să picteze pe
pielea mea. Să acopere ura și deșertăciunea”;
„Aștept să moară tata să aflu cine sunt. Aștept să moară
tata să aflu dacă sunt”;
„Mi-am pierdut toți prietenii. Ca niște bile pe care le
scapi din buzunar și se împrăștie peste tot, se ascund, alunecă, se crapă,
dispar”;
„Cu timpul am ajuns să văd lanțurile pe care și le legase
singură la picioare și mi-a fost teribil de milă de ea... până când n-am mai
simțit nimic”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu