marți, 20 iulie 2021

Zodia Cancerului sau vremea sfidării morții

 

Cronica volumului de poeme Ziua în care am devenit monstru de Camelia Iuliana Radu

(Editura Vinea, 2021)



Camelia Iuliana Radu, s-a născut în anul 1959, în municipiul Slatina, județul Olt, dar și-a legat numele mai mult de orașele Brăila, unde a făcut primii pași în lumea literelor, la frageda vârstă de numai opt ani, și Ploiești, orașul în care locuiește și astăzi. Este poetă, prozatoare, artist grafic și jurnalist. Este autoarea volumeșor de poezie: Muntele inițiaților (Neotonic, 2003), Floare mică (Etiquette, 2009), Oman (Karta-Graphic, 2012), Caietul roșu (Singur, 2013), Tangerine Tango (Grinta, 2013), Negru de iarnă (Ateneul Scriitorilor, 2014), Întredeschis (Agol, 2015), Dincolo de fugă (Agol, 2015), Vântul în oglindă (Agol, 2015), Norr, (Tracus Arte, 2015), Desaparecida (Tracus Arte, 2016), Jucăm Lenin  (Paralela 45, 2016), Toluen (Editura Creator, 2020), precum și a volumelor de proză scurtă: Legendele Cetății Sinca (Neotonic, 2002), Pasărea Singuratică (Neotonic, 2001), Pe muchia prezentului (Etiquette, 2009). Din anul 2017 este membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Bacău.

Cel mai recent volum de poezie al Cameliei Iuliana Radu se numește Ziua în care în care am devenit monstru și a apărut anul acesta la editura Vinea. În paginile acestui volum poeta ne dezvăluie lupta sa cu moartea, o moarte latentă, lentă, dar inevitabilă, ce a căpușat firul vieții pe filonul poate celei mai cumplite boli din lume, cancerul. Cu toate acestea, volum, străjuit de un motto extrem de sugestiv din Rainer Maria Rilke: „îngăduie totul: frumuseţea, groaza, totuna. trebuie doar să mergi; nici o simţire nu-i prea departe”, nu este unul morbid și cu atât mai puțin unul al lamentărilor și al deznădejdii, ci unul 100% lucid, în care poeta, debordând de sinceritate, își privește în ochi atât moartea ce vine cât și viața care i-a mai rămas și caută să se împace cu ambele, dar și cu sine însăși.

Prima parte a cărții poartă un nume ce ar fi putut foarte bine servi și drept subtitlu pentru întregul volum: numărătoarea înversă, și cuprinde poeme în care sunt descrie stările poetei din perioada imediat următoare aflării diagnosticului: cancer, adică moarte. Iar prima reacție, este cum altfel decât paradoxală, pentru că este, de fapt, irațională: „la începutul numărătorii inverse/ nu știi ce se întâmplă/ te hăhăi ca prostul/ înfigi medalii în vestonul zilei/ încă nu crezi că a început/ ai mai exersa un cinism săltăreț/ te-ai mai bălăngăni între concept/ ai mai lua în râs ce ți se întâmplă/ ai mai lenevi/ ai mai târșâi picioarele a viață”.

Celelalte părți ale volumului, ca o completarea firească a celei dintâi, poartă în loc de nume, cifre, de la nouă la unu, în sens invers, firește pentru a accentua ideea de numărătoare inversă. Pe parcursul acestora, asistăm alături de poetă, la diversele transformări psiho-emoționale și bineînțeles fizice, ale acesteia, și nu doar asistăm, dar le și împreună-trăim, în parte, atât cât permite empatia, pe care, în mod surprinzător, poeta o obține de la cititor fără a o cere înadins, fără a se agăța de gâtul acestuia, fără a-i flutura ostentativ durerea pe sub nas. Dimpotrivă, ea încearcă tot timpul să nu se adreseze decât sie însăși, fiind pe deplin conștientă că în astfel de situații nu poți fi decât singur. Firește, nu sunt evitate, făcându-se abuz inutil de cinism, nici scenele în care poeta plânge sau trece prin momente de deznădejde. Dar Camelia Iuliana Radu are grijă ca genul acesta de secvențe să nu monopolizeze volumul, ci caută mai degrabă să facă să predomine poemele în care luciditatea dă tonul discursului. Iar unul dintre cele mai lucide poeme este cel care împrumută titlul celebrului jurnal de temniță al lui Nicolae Steinhardt, și nu doar titlul, ci în parte, și atmosfera: „îmi dau seama că nu mai sunt atrasă de bărbați/ nici de femei – nu asta ar fi problema/ mă uit la ei cu o fericire pe care/ nu mi-o pot controla (stupidă ar spune unii/ aceia care m-au certat adesea spunându-mi naivă)/ iese din mine de îndată ce îi văd/ nu nu îmi vine să le spun frate și soră/ mă uit la ei cum ascund/ cum gândesc/ cum încearcă să fie prea frumoși/ dar ei sunt deja (nici asta nu pot spune/ aș fi acuzată de clișeu de spiritualism ieftin/ de prostie)/ nici nu știu să povestesc starea asta/ nu îi mai pot iubi/ nu mă atrag/ sunt curioasă ca un bebe când distinge lumina/ sunt calmă ca o piatră de la începutul lumii/ nu vreau să știu nimic despre oameni/ dacă aș mai fi tânără nici nu aș putea să aleg/ între un bărbat și altul/ nici femeia care să îmi fie prietenă/ n-aș fi cu niciunul fiind cu toți/ sigur aș fi nebuna târgului/ dar eu am îmbătrânit mi-aș putea permite”.

Desigur, citind o astfel de carte, ar fi cumva prea cinic să urmărești și apoi să vorbești despre probleme ce țin de tehnică poetică, de estetică și stilistică, deși în cazul Cameliei Iuliana Radu nu ar fi nimic de scos în evidență pe coloana de minus, întrucât fiind o poetă cu o uriașă experiență în spate, scrisul ei s-a imunizat în fața posibilelor erori de acest gen. Așa că, voi încheia această cronică citând un al treilea poem (pentru deplinătatea certificării), și nu unul oarecare, ci acela în care poeta descrie momentul în care a primit revelația eliberatoare a faptului că nu mai are nimic de pierdut, și că nu îi mai rămâne decât să trăiască așa cum știe mai bine viața care i-a mai rămas, pentru a putea îmbrățiza următoarea viață, care îi va aduce și adevărata libertate: „diagnosticul a bătut la ușă și mi-a spus/ hai că ai scăpat/ ai cancer/ nu mai ai de ce să îți faci griji/ le vei lăsa pe toate aici în/ viața aceasta/ te vei elibera/ vei fi mai ușoară ca o balerină/ vei face tumbe prin aer/ graso/ vei fi albă și frumoasă ca zâna plecată de acasă/ fără grija zilei de mâine/ fără grija de a fi cochetă/ bine îmbrăcată informată/ vei fi/ așa cum ai visat toată viața să fii/ liberă/ vei putea trece prin ziduri vei vizita toată planeta/ te vei apropia de tigri și lei/ de vulturi și de marii învățați și nimeni/ nimeni/ nu te va putea opri”.  

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu