Cronica romanului Un
nou pământ de Roxana Ruscior
(Editura UP, 2021)
De fapt, romanul, Un
nou pământ, este unul S.F. mai degrabă doar la nivelul scheletului, căci pe
acest schelet se dezvoltă armonios fibre musculare specifice altor genuri
literare, cum ar fi romanul mistic, religios, romanul psihologic sau thrillerul.
O primă dovadă în acest sens este inclusiv alegerea motto-ului, care este un
verset din cartea Apocalipsei atribuită Sfântului Ioan Evanghelistul, cuprinsă
în Biblie: „Și am văzut un cer nou și un
pământ nou, fiindcă cerul dintâi și pământul dintâi pieriseră și marea nu mai
era”.
De altfel, de la acest verset pornește cumva și intriga
romanului, care ar putea fi rezumată astfel: Un asteroid uriaș amenință să
lovească Terra, condamnând-o la distrugere totală. Deși pământenii ajunseseră
la dezvoltarea tehnologică ce le-ar fi permis distrugerea asteroidului înainte
ca acesta să pătrundă în atmosfera pământului, dovadă că deja trimiseseră o
navetă spațială pe planeta Thor, iar astronautul Ingo Meinrad explora de zor
noua planetă ce părea să prezinte forme de viață, din cauza unui sabotaj
executat de un fanatic religios, asteroidul este doar rupt în două, o parte
este împins în haosul din spațiu, dar cealaltă lovește pământul, aruncându-l
într-un nou ev mediu întunecat. Omenirea o ia practic de la zero, dar peste o
mie de ani, cealaltă bucată de asteroid se întoarce și de data aceasta nimeni
nu mai poate evita dezastrul. Tot ce mai pot face oamenii este să se refugieze
pe o altă planetă, folosindu-se de tehnologia veche de un mileniu, descoperită
recent într-un buncăr subteran. Desigur, aleg să meargă tot pe Thor, deși
nimeni nu știa la ce rezultate ajunsese expediția din urmă cu o mie de ani. Comanda
este preluată de Baltazar Dion, ales Lider al Lumii Unite, un tip care se simte
cumva un nou Moise, unul căruia Dumnezeu i-a incredințat misiunea salvării
speciei umane. El este secondat tot timpul de o suită de consilieri de încredere,
formată din specialiști în diverse domenii, dintre care se remarcă de-a lungul
călătoriei spațiale, Abhay Kali, responsabil cu securitatea, Daichi, medicul și
Eydis, psihologul. Deși inițial, Baltazar Dion pare un lider bun și un creștin
fervent, preocupat de soarta fiecăruia
dintre cei pe care își dorește să îi salveze, ducându-i în siguranță pe Thor,
în timp se dovedește că sentimentul său religios nu este atât de pur precum a
lăsat să se vadă, el devenind un fanatic religios, dispus să facă absolut
orice, inclusiv să calce pe cadavre pentru a-și consolida poziția de lider, de
erou, de salvator, de mântuitor. Un prim punct important de cotitură în
economia romanului este acela în care se descoperă că planeta Thor este deja
populată de o specie bizară de humanoizi, rezultați din modificarea genetică a
ultimilor oameni veniți odată cu misiunea din urmă cu o mie de ani, oameni ce
au fost decimați atunci de apariția unui virus misterios.
Desigur, răsturnările de situație și schimbările de
traiectorie ale firului narativ se succed uneori cu o viteză demnă de un S.F.,
aceasta fiind un fel de marcă înregistrată a Roxanei Ruscior, care a testat
metoda aceasta a cultivării suspansului la intervale scurte, încă din romanul
său de debut, Armata Domnului. De altfel,
inclusiv finalul romanului rămâne deschis, dar nu în maniera aceea în care
anunță un al doilea volum, ci într-o cu totul altă manieră, despre care voi
vorbi puțin mai târziu.
Spuneam mai sus că avem de a face cu un S.F. doar la
nivel de schelet al romanului, altele fiind de fapt aspectele definitorii. Mai
exact, autoarea alege să exploateze mai abitir dimensiunea psihologică și
filosofică a romanului, investind în crearea unor personaje foarte bine
construite, foarte puternic creionate din punct de vedere psihologic. Astfel,
ea ne invită să urmărim în primul rând cum poate evolua (sau involua)
psihologia omului religios, credincios, cum poate ajunge o credință manifestată
fără a fi fost mai înainte înțeleasă și aprofundată, să întunece judecata sănătoasă
a omului.
De asemenea, ea mai pune în lumina reflectoarelor și o
altă temă, o altă dilemă ce a ridicat multe semne de întrebare de-a lungul
mileniilor: cum se transformă omul sau mai bine spus mintea omului în fața unor
emoții puternice, cum ar fi, pierderea unor oameni dragi, frica de necunoscut,
disperarea, setea de putere, ura extremă, neputința de a-i dezamăgi pe
ceilalți, și bineînțeles apropierea fulgerătoare a propriului sfârșit. Practic,
Roxana Ruscior ne predă un curs practic despre gestionarea sau neputința de a
gestiona emoțiile puternice.
Tocmai de aceea a și optat pentru un final deschis, nu
pentru a alimenta suspansul cititorilor în vederea așteptării unui nou roman, a
unei continuări, ci pentru a pune mai mult accentul pe faptul că acest roman
este în fond o lecție despre oameni și pentru oameni, o invitație la îndelungă
reflecție, la o mai adâncă aprofundare a sinelui. Și nu în ultimul rând o
lecție despre ce înseamnă natura umană și despre limitele acesteia, indiferent
că vorbim despre cele de natură fizică, psihică sau morală, autoarea strecurând
în romanul său și câteva dileme de natură bioetică.
Roxana Ruscior ne propune așadar, nu atât un roman S. F.,
cât mai curând un roman complex, bine scris, bine documentat, din care avem cu
siguranță multe de învățat despre ce înseamnă să fii om și despre cât de
important este să rămâi om, inclusiv într-o epocă în care lumea pare tot mai
divizată între oameni-roboți (sau care și-ar dori să devină roboți) și
oameni-zei (sau care și-ar dori să devină zei).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu