Cronica volumului de poezie Nimic personal de Alexandru Higyed
(Editura Casa de pariuri literare, 2021)
Alexandru Higyed (născut în 1997, la Șiria, Arad) a
absolvit Facultatea de Litere, Istorie și Teologie, secțiunea Limbi și
Literaturi, Română-Engleză, din cadrul Universității de Vest din Timișoara. A
publicat poeme în reviste ca Orizont, Actualitatea literară și Monitorul de
Poezie, dar și pe platformele on-line O mie de semne, Noise Poetry, Cenaclub și
Poetic Stand. Este prezent în antologia Statuile
se scurg pe iarbă a Cenaclului Pavel Dan. Este librar și membru al
Asociației Culturale Contrasens. În anul 2021 a debutat cu volumul de poezie Nimic personal, apărut la Casa de
pariuri literare.
Voi începe prin a spune că titlul este o capcană și că de
fapt în acest volum totul este despre viața personală a poetului, sau a eului
liric, să spunem așa de dragul scolasticii și pentru a menține totuși
ambiguitatea.
Volumul este structurat în patru părți, fiecare dintre
ele cuprinzând poeme ce se referă la câte o dimensiune diferită a vieții sau
mai bine spus a percepției asupra vieții. Astfel în cea dintâi secțiune,
numită, condiții prielnice, Alexandru
Higyed a adunat poeme ce vorbesc doar despre sine, încercând să nu implice
nicio terță persoană/ perspectivă, asumându-și, desigur, riscul de a părea
narcisist, deși nu ar putea fi vorba decât cel mult despre un anti-narcisism,
poetul practicând mai curând o spovedanie, însoțită de penitență în piața
publică: „la 22 de ani diferența dintre
calitate și cantitate e mai mult/ decât un typo cauți să ai ce e mai bun să te
descotorosești/ de gustul de pâine cu pateu să obții independența unui/
apartament doar al tău să îți permiți un taxi pe săptămână și măcar/ o
semnătură pe peretele penitenciarului un gust amar în gură/ la telefon atunci
când te sună tușa să te felicite/ că ai absolvit acum un an facultatea de
litere istorie și teologie/ că trebuie să explici ce faci de fapt// la 22 de
ani ești la fel de transparent ca vitrina unui magazin second-hand/ unde se
oprește toată lumea pentru că așa se găsesc cele mai bune oferte/ o barbă
neîngrijită un tricou șifonat mâini tremurânde o spinare ruginită/ peste care
trec ore nesfârșite de stat pe scaun/ buze rupte de la atâtea aroganțe și glume
de nimic// 5 lei orice produs reduceri din timpul petrecut împreună ai nevoie
de prea multă atenție/ un lucru atât de apocaliptic încât fără ea s-ar topi
ghețari/ încălzi pături înroși ochi risipi oportunități”.
În cea de-a doua secțiune, nici dylan nu știa să cânte, poetul vorbește despre relația de
cuplu, care nu este una ca-n filmele de dragoste lacrimogene, cu happy end
inclus, ci una ca-n viață, în care punctele bune se întrepătrund și uneori se
ciocnesc refractar cu cele mai puțin bune, una în care cei doi nu vin doar cu
dragoste și entuziasm unul spre celălalt, ci fiecare își cară după el propriile
frustrări, neputințe, vulnerabilități, transformând astfel relația într-o mare
provocare de a se înțelege reciproc unul pe celălalt: „suntem la fel de triști/ ca două case care se privesc îmbătrânind/ în
fiecare lună vin tot mai puțini oameni în vizită/ în fiecare zi cotarca e tot
mai plină de șobolani// tencuiala se decojește/ de parcă ne-ar auzi cineva
rugămințile// copiii găsesc mereu/ metode prin care să se distreze/ în locuri
părăsite// noi căutăm liniștea în casele altora/ îi amenințăm că n-o să mai
plecăm niciodată/ îi închidem în camera de tortură/ duminică la cina în familie”.
În secțiunea a treia, bătăile
inimii înainte de umilință, Alexandru Higyed se întoarce la sine, dar
într-o manieră diferită decât în prima parte, de data aceasta discursul său
fiind unul mai intim, accentul trecând de la confesiunea publică la meditația
în oglindă. În această parte, el se analizează mai mult pe sine însuși, își
vorbește ca celui mai apropiat prieten, se critică, își deplânge viața de care
nu este defel mulțumit, totul pentru a se înțele mai bine și pentru a-și asuma
fiecare latură a sa: „ai să ajungi la fel
de singur ca ai tăi/ asta explică de ce îți tremură mâinile/ înainte de orice
interacțiune umană/ respiratul mai nou e ceva opțional/ iar fiecare strângere
de mână e o nicovală/ fiecare întrebare e un puzzle cu o piesă lipsă// ai să
ajungi singur ca ai tăi/ să te complaci în următorul mail/ dimineața la șase
primești ce ți se cere/ fugi de responsabilități ca/ un avion care abia
așteaptă să iasă din hangar// ai să ajungi singur ca ai tăi/ ca un gard
lustruit o dată la două săptămâni/ pe care nu mai apucă să se pună rugina//
alarma și tonul de apel sună la fel/ de fiecare dată când te trezești/ ești
căutat de cineva/ nu de poliție nu de administrator e doar insomnia// alarmele
pe care nu le schimbi niciodată îți spun/ că ai să ajungi la fel de singur ca
ai tăi”.
În fine, secțiunea finală a volumului, să rămână și pentru data viitoare, este
dedicată familiei sau mai curând amintirilor legate de viața de familie, de
copilărie și în sens general, de acel acasă, unde rămân rădăcinile, cel puțin
la nivel metafizic, la nivel psihologic. Sunt aici poeme ce surprind lupta
interioară din mintea și sufletul poetului dintre a se întoarce uneori, fie
doar și cu gândul, la trecut, și a se rupe cu totul pentru a putea merge mai
departe, indiferent ce ar însemna acest „mai departe”: „aștept supa de pui de acum șase ani de la masa în familie/ obișnuiam să
las ceva/ să rămână și pentru data viitoare/ să fiu sigur că va fi o dată viitoare//
am impresia că s-au răcit toate// văd cum aburii ies din gura ei/ cum încearcă
să îmi explice la telefon/ că ar trebui să iau o pauză/ să mai mănânc și eu că
am slăbit mult/ și asta nu e bine// cum încerc să-i explic că pentru mine/
mesele sunt mai reci atunci când de partea cealaltă/ nu se ceartă cineva”.
Așadar, în volumul său de debut, nimic personal, Alexandru Higyed ne invită să îl cunoaștem, alegând
să vorbească despre sine, și încă fără menajamente, dar, în mod surprinzător,
și în același timp, fericit, și fără a face paradă de stări exhibiționiste, de
patetism sau de exaltări de orice fel. Este un fel de „ăsta sunt eu” livrat
într-o manieră echilibrată și cumva echidistantă, lăsând de multe ori impresia
că altcineva vorbește despre el, dar totuși cu vocea sa. De fapt, ceea ce îl
recomandă cel mai bine pe acesta, la ceasul debutului său, este echilibrul care
se reflăctă în toate straturile de lectură, atât ca mesaj livrat, ca dozare a
imaginilor și stărilor expuse, cât și ca manieră de construcție a textelor. Cu
siguranță Alexandru Higyed are un viitor în poezia română, iar eu aștept cu
nerăbdare următoarea lui carte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu