Cronica volumului de poezie Mandala de Oana Cătălina Ninu
(ediția a doua, revizuită - Editura Casa de pariuri
literare, 2021)
Oana Cătălina Ninu (pseudonim al Oanei-Cătălina
Ninulescu, născută în 1985), a absolvit Facultatea de Litere a Universității din
București în anul 2008 și cursuri de master în Studii literare românești și în Literatură
franceză. A debutat în anul 2005 cu volumul Mandala, apărut la editura Vinea, pentru care a primit: Premiul
Național de Poezie Mihai Eminescu – Opera
Prima, Premiul Iustin Panța pentru
debut, Premiul de debut în poezie al filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor
din România și Premiul de debut al Colocviilor Revistei Tomis. În anul 2009 apare în format underground carnetul de poezie Stările intense, în colecția Biblioteca de poezie cordonată de un
cristian, ce se va metamorfoza în volumul cu același nume, apărut în anul 2018
la editura Casa de pariuri literare. A participat la scrierea celui mai rapid
roman din lume (omologat de Guinness Book), Moș
Crăciun & Co (Editura Art, 2012).
În anul 2021 apare la editura Casa de pariuri literare, ediția
a doua, revizuită, a volumului Mandala.
Asupra acestei ediții mă voi apleca în cele ce urmează.
Volumul este structurat în trei secțiuni, urmate de un
epilog (alcătuit la rândul său din trei poeme). Cea dintâi secțiune, purtând
același nume cu volumul în sine, Mandala,
este de departe și cea mai violentă dintre toate, estetica dominantă aici fiind
cea visceralistă, pe care însă poeta o altoiește cu puternice nuanțe de noir (desprinse parcă din filmele horror) și cu o imagistică din spectrul
patologicului de tip schizo & sado-maso: „în fiecare seară în somn rup simetric cearșaful sunt/ femeia-foarfecă
mă bag goală în plapumă și încep studiile de estetică/ rod zidul membranatic în
care îmi țin strâns trupul de la cap în sus/ pântecele mi se deșiră ca atunci
când/ înfigi furculița în oul prăjit și iese sânge ce să mai mănânc din mine/ șoarecele
meu negru și sârmos deja se linge pe bot/ fac sărmăluțe lungi din lacrimi și
resturile de carne de la ultimele orgii/ sunt tăiată longitudinal pe mijlocul
pieptului/ aștept să vii peste mine și să cazi/ în falie ca într-o mlaștină eu
să trag fermoarul/ și degetele tale să-mi împungă frenetic pielea/ ca niște
coarne de melci/ atunci voi fi frumoasă și pe dinăuntru/atunci mi se va usca
părul/ îl voi spăla îl voi alege îl voi pune în pungulițe printre pliurile
saltelei/ printre cârpele sleioase în care am ascuns păpușile fără capete și
mâini/ atunci nu-mi voi mai băga scobitori în ochi/ nu-mi va mai fi frică să
adorm pe hoitul meu de ieri”.
Dacă această sarabandă de imagini „viscerale” desprinse
parcă atât din albumele de anatomie cât și din cărțile despre ritualuri macabre
ce implică corpuri umane vii, suprapuse apoi prin tehnica colajului, nu ar fi
avut și un puternic substrat ideologic, am fi putut concluziona rapid că avem
de a face cu o formă de teribilism liric, și cel mai probabil, atât cartea, cât
și numele poetei, ar fi dispărut rapid din atenția publicului. Însă poem cu
poem se conturează imaginea unui protest îndreptat împotriva celor ce
nesocotesc trupul femeii, celor care abuzează de acesta (experimentul Marinei
Abramović, soldat cu mutilarea trupului său fiind mai mult decât relativ pentru
această categorie de oameni), al celor care nu înțeleg că în trupul femeii se
petrec zilnic fenomene fiziologice complexe, menite să perpetueze viața speciei
umane pe acest pământ. Iar faptul că Oana Cătălina Ninu își asumă rolul de
portavoce pentru toate femeile lumii se descoperă cel mai bine în cea de-a doua
secțiune a cărții, denumită foarte sugestiv, Nu te mai preface Ana, nume de alter-ego ales deloc întâmplător,
aluzia la femeia mitică „jertfită” de bărbatul ei pentru îndeplinirea unui
obiectiv maiestuos transformat în obsesie personală, fiind mai mult decât
evidentă: „nu te mai preface,/ n-a mai
rămas nimic din mine decât creierul dat prin mașina de tocat/ mă arunc în pat
și nici nu știu dacă dorm/ sau doar deschid ochii și imaginea ta îmi spânzură
printre gene/ cu un huruit al apei de la duș intrându-mi în nas/ în gură sub
limbă sub haine/ aceeași imagine ca o pâclă eu sărutându-ți până sus
picioarele/ ești singură ana/ nu te mai preface că nu s-a întâmplat nimic că/
inima nu-ți zornăie ca o pungă de pufarine/ când dimineața pornești râșnița
și-ți pilești degetele până la os/ de-ți vine să scuipi întruna sânge și păr/
sânge și păr”.
Cea de-a treia secțiune, purtând ca titlu, o frază cu
sonoritate de îndemn, Nu e timp fato,
ni se înfățișează ca un strigăt concret de trezire din mlaștina victimizării,
ca o chemare la arme pentru dobândirea independenței, a demnității, a dreptului
la autodeterminare: „nu e timpul fato
să-ți plângi de milă/ să-ți freci pielea cu boabe de piper să alungi dragostea
din sânge/ să speli cu părul tău picioarele bărbatului/ magnoliile au înflorit
și asta îți dă dureri de ovare/ stai goală în lighean și cânți/ aduceți-mi
coliva cu bomboane colorate/ vă voi aduce gata înnodate venele mele/ mă leg de
mine însămi mă leg de pat îmi pun căluș strâng din dinți/ fac semn pe burtă
număr striațiile luminii pe lama verde a cuțitului/ în apă caldă nu simți
tăietura/ e ca atunci când cineva îți toarnă ulei încins pe corp/ aduceți-mi
carnea cu ochi o voi îmbrăca în rochița păpușii/ te bagi cu carnea sub plapumă/
câteva spasme îți storci niște țipete mimate/ deschizi larg fereastra câteva
mișcări circulare de ochi/ imediat așezi toate obiectele într-un fagure
electric/ îți aprinzi țigară”.
Despre secțiunea finală, intitulată mai mult decât
sugestiv, Trăiesc într-o continuă
ficțiune sau pentru o apocalipsă a interiorului (în loc de epilog), nu voi
mai spune nimic, ci doar voi reda versul prim al poemului ultim, pe care îl
consider a fi cheia de interpretare a întregului volum: „luciditatea asta cronică stă încolăcită pe mine ca o crustă de carne”.
Fiind vorba despre o a doua ediție, și nefiind conectat
la viața literară în anul 2005, când a apărut prima ediție a acestei cărți, nu
am putut să nu mă întreb cum a fost ea primită atunci, în zorii douămiismului,
mai cu seamă că venea de la o poetă de douăzeci de ani. Cu siguranță va fi scandalizat
pe cei mai slabi de înger literar, cum de altfel sunt convins că o mai face și
astăzi, la vremea reeditării. Și totuși, faptul că a primit nu mai puțin de
patru premii pentru debut (performanță egalată, cred, doar de volumul Desprindere al Minei Decu din 2018), îmi
dă de înțeles că totuși a reușit și performanța de a surprinde în mod plăcut și
poate de a-și atinge obiectivul propus, acela de a fi un manifest feminist fiabil,
unul care să schimbe mentalități și să rupă clișee în legătură cu percepția
generală asupra femeii. Și dacă nu a reușit din prima, are acum o a doua șansă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu