Cronica volumului de debut, Ce vedem noi când ne uităm unul la altul, de Tatiana Grosu
(Editura Casa de pariuri literare, 2021)
Tatiana Grosu (născută în 1999, la Chișinău) a absolvit
Centrul de Excelență în Viticultură și Vinificație din Chișinău, iar în prezent
este studentă la Facultatea de Litere, specialitatea Limbile Engleză-Franceză,
Științele Educaționale din cadrul Universității de Stat din Moldova. Este
membră a Atelierului de Scriere Creativă „Vlad
Ioviță” din Chișinău, coordonat de Dumitru Crudu. A publicat poezie în mai
multe reviste culturale din Republica Moldova, România și Peru și este prezentă
în antologiile, Supradoza de Dragoste
(Editura Muzeului Literaturii Române, București, 2017) și UNSPREZECE (Editura Casa de Pariuri Literare, București, 2019). În
anul 2021 îi apare la editura Casa de Pariuri Literare din București, volumul
de debut în poezie, intitulat, Ce vedem
noi când ne uităm unul la altul. Asupra acestui volum mă voi apleca și eu
în cele ce urmează.
Volumul de debut al Tatianei Grosu este structurat în
trei secțiuni, precedate de un poem-prolog sau mai bine spus un poem-metaforă,
menit mai curând să familiarizeze cititorul cu estetica sa poetică, pe alocuri
simbolistă, pe alocuri ermetică: „un ciob
de oglindă sub piele/ pe umărul meu stâng./ venele/ ca țevile în subsoluri,/
sirena/ iarăși ca o chemare la tine./amintirea despre/ cei îngenunchiați și cei
drepți/ din fața mașinuțelor roșii,/ drumurile necunoscute,/ ochii plânși,/ o
grămadă de pietre și cenușă în spate./ deasupra capului/ o libelulă albastră”.
Prima dintre cele trei secțiuni, singura care are și un
nume, iluzii, și care este și cea mai
amplă din punct de vedere cantitativ, cuprinde o serie de douăzeci și cinci de
poeme cu un puternic iz reflexiv-confesiv, în care tânăra poetă încearcă să ni
se prezinte sub forma unui autoportret poetic, cât se poate de sincer, în care
se pictează în tușele discrete ale unei vulnerabilități asumate, la care
apelează nu cu scopul de a frapa, de a se exhiba, ci strict în ideea de a se
accepta și de a se înțelege și ea pe sine însăși, o dată cu cititorii săi.
Putem spune că sunt poeme-oglindă, poeme terapeutice, în care aceasta
reiterează o serie de evenimente ce au gravitat în jurul unei relații de
dragoste eșuate, ce pare să fi răscolit și alte traume mai mari sau mai mici
din copilărie și adolescență: „îmi doresc
să se întâmple ceva/ ca să nu-mi ies din minți/ așa cum îmi doream când veneam
de la școală/ să vină moș crăciun,/ când deschideam ochii în fața ușii voiam să
plâng/ că nu o puteam ajuta cu nimic pe mama,/ noi toate am suferit fără vină
în copilărie/ nimeni nu mă avea la suflet/ și eu făceam niște chestii apoi în
gând mă rugam să mă iubească./ acum/ mă rog să se întâmple ceva/ ca să nu-mi
ies din minți”.
Cu siguranță, cea mai grea traumă din copilărie rămâne
pierderea prematură a tatălui, dramă despre care va scrie o serie de poeme
foarte emoționante, grupate în cea de-a doua secțiune a cărții. Sunt poeme în
care poeta nu doar reiterează nefericitul eveniment, ci îl și actualizează prin
tehnici anamnetice, cele mai multe dintre acestea ivite ad-hoc, în momente în
care se surprinde în contexte sociale ce gravitează în jurul relației
tată-fiică. De departe cel mai emoționant poem dedicat tatălui este următorul:
„În ziua aceea de iarnă/ Tata m-a chemat
să vin lângă el,/ stătea lungit pe marginea patului/ Și eu/ într-un colț, lângă
fereastră/ cu genunchii la gură/ încercam să nu plâng/ îl ascultam atent/ fără
să-l întrerup/ și eu auzeam fiecare nod pe care îl înghițea în sec/ și se
poticnea încercând să aaleargă cuvintele potrivite/ explicându-mi de ce oamenii
mor/ apoi m-a mângâiat pe cap/ și eu/ am învățat tatăl nostru/ singură,/
Dintr-un carnet vechi și mototolit/ Scris de mână/ Îl țin minte până acum/ Și
îl repet într-una/ Cu speranța/ Că va mai fi așa/ O dată”.
În cea de-a treia secțiune a volumului, poeta a adunat o
nouă serie de poeme de dragoste, care se deosebesc totuși de cele din prima
secțiune prin aceea că de data aceasta nu mai avem de a face cu binomul
iluzie-deziluzie, la limită generator de patetism, pe care însă aceasta
reușește cu brio să îl evite, prin stăpânirea unor tehnici poetice ce denotă o
maturitate artistică precoce, ci cu poeme cumva mai mature, în care dragostea
este străbătută și de o doză de cinism, ca și cum poeta este tot timpul în
gardă, apărându-se de eventuale noi suferințe: „E ca și cum aș vrea să mănânc o portocală/ Să mușc din fructul cărnos/
Să simt cum/ Se prelinge/ În corpul meu/ O sevă nouă/ Cu miros și gust/ s-o strâng/
să-mi țâșnească printre degete/ sucul/ și apoi/ să mă trezesc/ într-un pat
străin”.
Vedem, așadar, în poemele Tatianei Grosu multe emoții
considerate negative: durerea doliului, frustrarea, deziluzia, cinismul
practicat sub formă de scut. Cu toate acestea, nu întâmplător mi-am intitulat
cronica „poeme-lumină”, ci tocmai pentru că, în ciuda atâtor moduri de a se
abandona negaționismului, poemele Tatianei Grosu emană totuși o lumină aparte,
izvorâtă pe de o parte din sinceritatea netrucată, iar pe de altă parte din
candoarea sa intrinsecă, pe care oricât s-ar strădui să o mascheze, tot ca un
mecanism de apărare, nu o poate ascunde cu totul, aceasta ivindu-se în diverse
construcții și imagini poetice extrem de transparente în acest sens: „îmi imaginez cum toți copii mei/ se joacă/
în timp ce eu vă spun/ că iar s-a făcut dimineață”; „Stau întinsă pe podea/ și privesc în flacăra lumânării”; „Așa cum aș cuprinde în podul palmelor/ Un
câmp cu maci roșii/ Înainte de a fi distruși”; „În partea stângă a pieptului meu/ A încolțit o sămânță”.
Aceasta este, așadar, Tatiana Grosu la ceasul debutului
său în volum: un bulgăre de trăiri adeseori contradictorii, din care răsar
vlăstari de lumină, o poetă pentru care poezia este în primul rând sinceritate
și terapie, și care știe să lase impresia că tehnicitatea nu este câtuși de
puțin muncită, ci că versurile i se așează bine de la sine, deși este cât se
poate de clar că în spatele acestei aparente estetici ingenue se află foarte
multă muncă, și o slefuire asiduă a versurilor, deprinsă cu siguranță în cadrul
atelierelor coordoante de Dumitru Crudu. Așa cum spuneam și mai sus, Tatiana
Grosu denotă deja o oarecare maturitate artistică, drept pentru care suntem
îndreptățiți să spunem că prin acest volum de debut ea s-a înscris deja pe
traiectoria spre poezia mare, în care se va așeza, cu siguranță, o dată cu
viitorul său volum de versuri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu