Cronica volumului de poeme Noaptea de gardă de Ionelia Cristea
(Casa de pariuri literare, 2021)
Ionelia Cristea (născută în 1983, la București) este
absolventă a Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, iar în
prezent activează ca medic neurolog în București. A debutat în poezie în anul
2015 cu volumul de poeme, Noaptea de
gardă, apărut la editura Cartea Românească, în urma câștigării Concursului
de Debut al editurii Cartea Românească, ediția 2014. Volumul va fi distins în
2016 atât cu Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” – Opus Primum, cât și
cu Premiul pentru Debut al revistei Observatorul Cultural, ediția a X-a. În
anul 2021, apare și cea de-a doua ediție a volumului Noaptea de gardă, la Casa de pariuri literare. Asupra acestei
ediții mă voi apleca și eu în cele ce urmează.
Volumul este structurat în patru cicluri poetice, fiecare
dintre acestea având un specific al său, care nu face altceva decât să
ilustreze fiecare câte o altă latură a personalității Ioneliei Cristea. În cea
dintâi secțiune, intitulată, Sinapse,
avem de a face cu o serie de poeme dure, reci, în care predomină limbajul
tehnic specific sferei neurologiei și o atmosferă sterilă, de spital. Sunt
consemnate, aparent fără niciun fel de emoție, dar în esență, cu sentimente foarte
bine gestionate, ținute în frâu, o serie de întâmplări din prima perioadă a
vieții de medic neurolog, mai exact din perioada rezidențiatului: „Când l-am externat din spital era aproape
bine/ (adică pe jumătate paralizat și cu o sondă vezicală/ dar înghițea și
ieșise din comă), pe lângă externări/ mai erau lucruri de făcut: cursurile de
EEG,/ ultimul an de rezidențiat, un doctorat în desfășurare,/ o mulțime de
pacienți care trăgeau de tine// Mă obișnuisem în clinică, un vid imens care astupa/
un alt vid, o stare de echilibru care venea la pachet/ compensator, o mulțime
de oameni și de minute/ pe fast-forward, o serie de stări contradictorii/ în
raport cu ce fac și ce sunt, dacă îmi doresc,/ dacă îmi pasă, dacă trebuie,
dacă mie îmi trebuie// Câteodată în camera de gardă întinsă pe patul de spital/
închideam ochii pentru câteva secunde și/ când îi deschideam nu știam ce caut
acolo; dacă eram/ medic sau pacient, dacă nu compensam (fără să știu)/ la nivel
energetic ceva mai profund”.
În cea de-a doua secțiune, cea care reia numele
volumului, sunt descrise câteva interacțiuni concrete cu bolnavii, drept pentru
care și atmosfera se schimbă, migrând de la steril, la uman, astfel încât,
oricât vor fi fost controlate anterior, emoțiile reușesc să își facă simțită
prezența. Și avem de a face cu o gamă foarte diversificată de emoții, din
păcate în mare parte negative: ură, furie, frustrare, neputință, frică, dar și
cu acea excepție aducătoare de speranță: „Soţul
îşi priveşte soţia. Ea deschide/ o sticlă cu apă. Amestecă piureul/ de fructe
cu iaurt. E blondă, înaltă, cu/ faţa obosită. Se apleacă uşor/ peste el. Îi
şterge fruntea cu un şerveţel/ umed. Îi şopteşte ceva la ureche./ O picătură îi
străluceşte pe buza/ superioară. Pe geam lumina galbenă/ a celuilalt corp de
spital. Îi văd/ de departe. Urmele mişcărilor/ rămân pe cearșaf. În salon sunt
paturi/ şi candele aprinse. Ea fixează un/ punct pe perete. Palma se mişcă la
trei/ centimetri deasupra pielii. O susţine/ lejer de-a lungul coapsei şi
gambei./ O roteşte în aer. Impulsurile/ se blochează în creier. Energia scade/,
piciorul paralizat al bărbatului/ se ridică. E un cumul de afinităţi,/ o
stranietate între două corpuri./ Amorţirea lui în piciorul meu. O vază/ cu
flori se clatină şi cade la pământ”.
Dacă în ciclul secund emoțiile dau impresia că evadează,
că se strecoară cumva printre degetele strânse ale lucidității medicale, în
secțiunea a treia, intitulată, Tot ce a
fost, ele țâșnesc efectiv, fără niciun fel de menajamente. Și aceasta
deoarece aici avem de a face cu o serie de amintiri din copilărie, și nu cu
unele fericite, ci dimpotrivă, cu cele care au contribuit poate la decizia
poetei, pe atunci o copilă, de a își îndrepta pașii spre lumea medicinei. De
departe cea mai tristă amintire, și totodată cea din care emoțiile erup cel mai
puternic, este cea despre moartea tatălui acesteia: „Am vorbit aproape o oră/ s-a ridicat şi a plecat din cameră – lipsesc
puţin/ mi-a zis// s-a aşezat într-un fotoliu în cealaltă cameră/ mai puţin
luminată, a închis ochii şi a murit imediat/ – infarct miocardic acut.// Când a
venit Salvarea a trebuit să-l coborâm pe scări de la 2/ m-am trezit susţinând
targa/ aveam 16 ani iar el 54, 100 kg, 185 cm.// Îmi amintesc, cînd ne-am
întors acasă, sfâşiate, în hol/ o bluză galbenă şi blugii lui – hainele pe care
le purta/ şi care ne fuseseră returnate de autopsier”.
În secțiunea finală, denumită, Fișiere, ne reîntoarcem alături de poeta-medic pe holurile
spitalului, dar de data aceasta pentru a deveni părtași ai unor episoade la
limita realității, la limita suportabilității anxietății. Sunt aici poeme ce
par a descrie de fapt secvențe de visuri, sau genul acela de flesh-uri ce se
ivesc în spatele pleoapelor în acele momente în care somnul atacă dar este
alungat, pentru că urmează o nouă... noapte de gardă: „pe holurile reanimării/ cu ochii injectaţi încerc să rezist/ cu câteva
ore de somn la activ// în capul meu se derulează imagini/ festivalul de teatru/
eu – rol principal/ prima şi ultima dată/ fuga repetată din faţa evenimentelor
importante/ dansul contemporan/ şi reanimare din nou// o îmbrăţişare pe fugă/
copaci îngălbeniţi/ braţele moi ale cuiva// acasă toată lumea plânge şi poartă
negru/ o pată de cer/ o durere fiindcă nu mai am tată/ şi nimic nu are
importanţă/ doar eu suspendată în vid”.
Ionelia Cristea nu este singurul exemplu de poet-medic (sau
medic-poet), dar s-ar putea să fie singura care a găsit forța necesară de a
transpune în poezie cele mai nevralgice aspecte ale activității sale din
domeniul medical. Ceea ce este însă cu adevărat remarcabil la scriitura sa este
modul în care reușește să dozeze optim atât emoțiile și sentimentele, cât și „meandrele”
poetice, astfel încât să obțină și să ofere o poezie echilibrată care să
transmită în egală măsură și emoție și luciditate. Pentru mine a fost o reală
surpriză să o descopăr, chiar dacă prin prisma acestei a doua ediții (prima
ediție se va fi epuizat înainte de a pune mâna pe ea) și deja aștept cu
nerăbdare următorul său volum de poezie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu