Cronica volumului În
timp ce tu de Mihai Marian
(ediția a II-a, editura Charmides, 2022)
Mihai Marian (născut în 1975) a debutat editorial în anul
2018 cu volumul de poeme Negru Opac
(editura Eurostampa, Timișoara), iar un an mai târziu i-a apărut, la aceeași
editură, cel de-al doilea volum, În timp
ce tu. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe reviste culturale din
țară: Poesis Internațional, Vatra, Ramuri, Familia, Sintagme Literare sau
Literadura (unde este și redactor). Împreună cu Lorena Purnichi, organizează
periodic, la Buzău, clubul de lectură Noise
Poetry. În anul 2022, cel de-al doilea volum al său, În timp ce tu, cunoaște o a doua ediție, revizuită și adăugită, la
editura Charmides din Bistrița. Asupra acestei reeditări mă voi apleca și eu în
cele ce urmează.
Aș începe prin a spune că poezia lui Mihai Marian a avut
încă de la început o notă aparte, constând în crearea unei iluzii de bazar
imagistic, în sensul că a optat pentru aglomerarea unor imagini din domenii de
activitate foarte variate, cel mai probabil cu scopul de a răpi în interiorul
textului întreaga atenție a cititorului care, prins în jocul de-a separarea
contrariilor care nu întotdeauna se atrag, sfârșește aventura prin a descoperi mesajul,
ascuns adeseori printre rânduri. Tehnica
aceasta, ce se regăsește din plin și în stare pură în primul volum, este
prezentă și în cel de-al doilea, dar într-o formă ceva mai diluată, fapt ce nu
face altceva decât să fluidizeze mai bine lectura textelor și, pe cale de
consecință, receptarea mesajului ce se dorește transmis. Pentru că, departe de
a fi doar o poezie „de imagine”, cum s-ar putea crede la o primă lectură,
aceasta este în primul rând una cu mesaj, și încă unul puternic.
Dacă ar fi să pun o etichetă poeziei lui Mihai Marian,
cel puțin raportat la acest volum, aș plasa-o în sfera poeziei de factură
socială. Și aceasta pentru că, de la primul până la ultimul poem din În timp ce tu, acesta nu face altceva
decât să ilustreze o serie de derapaje ale societății actuale, nu doar a celei
românești, ci aș îndrăzni să spun, a întregii lumi.
O primă problemă majoră pe care acesta o ilustrează în
cartea sa este antiteza tot mai flagrantă dintre sărăcia lucie a oamenilor și
nevoia acestora de spectacol, de kitch, ca și cum vechea vorbă latinească,
„pâine și circ pentru plebe” ar fi fost un blestem ce s-a lipit de omenire ca
marca de scrisoare: „deasupra, balcoane
pline cu rufe umede./ cerul se descuamează în milioane de foițe/ pe care toamna
le pulverizează ca o ploaie/ de confetti peste noi./ în spatele toaletei
publice,/ o cerșetoare bătrînă îşi privește în pungile de rafie/ chiverniseala
zilei:/ pîine, sticle cu lapte, sclipirea unei vitrine,/ o mașină de fabricat
singurătate/ și în inimă, ceva adînc, insuportabil”. Iar ceea ce este poate
și mai grav este faptul că situațiile de genul acesteia au devenit un adevărat
clișeu, de care nimeni nu pare să se mai sinchisească: „cum sînt ei cu adevarat sub măștile/ impersonale, impenetrabile?/ care
este semnificația ofrandelor lăsate/ în fața porților de fier forjat?/ avem
căldură, avem mîncare./ un „ha-ha-ha“ general/ și măscăriciului i se face rău./
viața supraexpune infimele bucurii,/ procedeu fotografic ieftin dar de efect,/
pentru că acestea sînt vremurile/ în care niciunul dintre noi/ nu poate ignora
fantastica forță/ a clișeului”.
În demersul său de a radiografia poetic lumea Mihai
Marian nu se sfiește să spună lucrurilor pe nume, adică să diagnosticheze
societatea ca fiind bolnavă, ba chiar mai precis spus, nebună. Și o face atât
într-o manieră voalată, invocând motivul visului, despre care se știe, din studiul
principiilor psihanalizei freudiene, că sunt de cele mai multe ori depozitarele
unice ale adevărului psihologic, „știi,
am avut un vis/ noaptea trecută,/ un vis în care se crăpa asfaltul sub mine./
un bulgăre gigantic de bitum și pietriș/ trecea pe deasupra capului/ (avalanşă
venea cu repeziciune,/ orgie a smintelii care în cele din urmă/ întărește
rațiunea)./ am fost izbit cu forţă de puntea din lemn/ ce atîrna deasupra
orașului/ ascuns în cețuri,/ de puntea pe care voiam să o trec spre tine”,
cât și în mod direct, punând degetul pe rană, fără menajamente: „simptome pozitive:/ intransigența
conductelor orașului mîncat de rugină,/ idei delirante, halucinaţii, tulburări
ale gîndirii/ şi tulburări de mişcare./ în privirea lui e o gaură sau un gol,/
ceva ce ajunge departe./ simptome negative:/ toate iluziile pe care le poți
avea după patruzeci de ani,/ discursul interior, la timp pentru toți ceilalți/
dar prea tîrziu pentru cel care vrea să se arunce/ din el însuși,/ serile de
noiembrie în care „ajungi într-un loc/ și nu știi de unde ai plecat“./ simptome
cognitive:/ dificultăţi privind prioritizarea sarcinilor,/ organizarea gândirii
şi anumite tipuri de memorie,/ plimbarea zilnică timp de treizeci de minute sub
norii/ radioactivi,/ mișcarea în propriul spațiu existențial/ bîjbîind pereții
subțiri ai aortei”.
Poate cea mai stringentă problemă a societății în care
trăim, în sensul că efectele sale sunt primele care ies la suprafață, este
aceea că oamenii se îndepărtează unii de alții, trăind însingurați într-o mare
de indivizi la fel de singuri: „de ceva
timp,/ nu mai pot sta în preajma oamenilor./ vii sau morți,/ nu contează./ mă
paralizează accesele de fericire,/ mă inhibă geometria sărăcăcioasă/ a
chipurilor defuncte,/ nasurile alungite,/ ochii pierduți în orbite/ unghiile ce
par că tot cresc doar pentru că/ trupul continuă să piardă apă dar să cîștige
povești”.
O altă problemă, cel puțin la fel de spinoasă, pe care,
fără să o numească efectiv, poetul o strecoară printre rânduri, în mai multe
dintre poemele sale, este aceea a raportării greșite la divinitate. Oamenii
dezumanizați de lume, fie au o concepție apocaliptică despre tot ce ține de
sfera spiritualității: „dincolo de
îngerii cu guri rotunde și ochi cavernoși”, „un înger, îmbrăcat în/ uniformă militară/ și cu fulgii cenușii/ ai
aripilor ieșind de sub vesta antiglonț,/ îți stătea de pază alături, cu puşca
aţintită/ către orice ar fi ieşit din adîncuri”, fie, într-o extremă opusă,
se raportează la religie ca la un deziderat monden al vieții lor: „de ce să-i spulber iluzia,/ doar asta ne
dorim cu toții:/ un instantaneu cu Dumnezeu/ în sala de concerte,/ printre
scînduri și grinzi,/ cruciulițe și jucării de pluș,/ înghesuit în portofel
între atîtea nimicuri./ ne dorim un fior ca acesta de acum,/ cînd lumina
dimineții/ intră-n galop prin fereastră/ ea doarme din nou/ și-n respirație i
se simte miros/ de apă prefăcută în vin”.
Cu toate acestea, cartea lui Mihai Marian se încheie
într-o notă optimistă, poetul exprimându-și credința în puterea poeziei de a
salva lumea aceasta de la un dezastru total, într-un poem care, deși încheie
volumul, nu este altceva decât o artă poetică, în cel mai clasic înțeles al
conceptului. Plasarea ei la final, nu trebuie însă să ne deruteze. În fond,
într-o lume întoarsă pe dos, aceasta ar putea fi o primă invitație la
normalitate, lansată chiar de pe teritoriul viciat al adversarului, adică al
propriei noastre crize sociale și existențiale: „scriem pentru a susține această lume fragilă/ subțiată de topirea
continuă a ghețarilor,/ pentru realitatea îmbîcsită pe care abia o mai
respirăm,/ pentru calmante,/ pentru cîțiva litri de oxigen pur./ scriem să ni
se întoarcă morții/ „cu moartea pe moarte călcînd“,/ despre particule fotonice
și strigoi”.
Așadar, Mihai Marian ne propune poezia, atât a sa, în mod
direct, cât și, în sens general, ca unică sau mai bine zis ultimă cale de
salvare din mrejele acestei lumi nebune, rezultate din răsturnarea piramidei
valorilor, în care guvernează nebunia și absurdul. Și chiar dacă uneori recurge
la imagini dure, poate chiar scabroase, nu o face în niciun caz pentru a șoca,
ci mai curând pentru a provoca cititorilor săi o mai bruscă și mai eficientă trezire din amorțire, din nepăsare, din conformism, pentru
a conștientiza starea acută de degradare în care se află societatea în care
trăiesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu