Cronica volumului de poeme, Carne, visuri și oase triste uitate în Hydra de Tatiana Ernuțeanu
(Editura Eikon, 2020)
Tatiana Ernuțeanu (născută în 1977) este absolventă a
Facultății de Limbi și Literaturi Străine și a unui master în Relații Publice
în cadrul SNSPA. A fost profesor de limba română și Specialist PR vreme de
peste 15 ani. Este poetă și publicist. A publicat poezii în reviste literare
precum: Vatra, Convorbiri Literare, Euphorion, Opt Motive, Hyperion, O mie de
semne, Golan, Planeta Babel, Viața Românească, Luceafărul de dimineață, Jurnal
Israelian, Alternanțe, Noise Poetry, To The Lite House, Tastzine, Lettres
Capitales. De asemenea, scrie lunar și în revista Forbes Life, la rubrica
Chicstalgia. A debutat cu volumul de poeme, Carne,
visuri și oase triste uitate în Hydra, apărut la editura Eikon în anul
2020. Asupra acestui volum de debut mă voi apleca și eu în cele ce urmează.
Poezia Tatianei Ernuțeanu din volumul de debut, Carne, visuri și oase triste uitate în Hydra,
având ca subtitlu, - poeme nealese -
, este una destul de inedită, în sensul că, deși este o poezie de dragoste,
este în același timp o poezie anti-romantică, anti-emoțională, poeta făcând
eforturi susținute să nu lase să-i scape niciun vers în paradigma poeziei
sentimentale, pasibilă de amenda romantismului sau a patetismului. De altfel, însăși
poeta declară într-unul dintre poemele sale: „Mă declar împotriva romantismului (e lipicios ca sucul de portocale)/ a
trandafirilor și a desuurilor pudrate, din mătase/ Sunt împotriva romantismului”.
Iar în altă parte, într-un poem-discurs despre starea actuală a poeziei,
punctează, ce-i drept cu o vădită durere în glas (ce se resimpte și dincolo de
foaia de hârtie): „De poezie nu mai e
nevoie/ Inflația de farduri strânge cercul/ Filtrele, noile coli de hârtie/
asigură posteritatea/ Sticlă suedeză, ceaiuri de plante, cofetării, minimalism
sentimental/ pe unde/ câte o cămașă mare, tradițională/ ocupă atenția”.
Făcând o paralelă între cele două „declarații” poetice,
aș spune mai degrabă că Tatiana Ernuțeanu, practică, în subtext, o sfâșiere
personală între vocea inimii, care-i dictează să se lase în voia sentimentelor,
inclusiv în scris, și cea a rațiunii care îi spune că pentru a fi în trend, este
musai să-și râdă mai degrabă de sentimente. Riscând o doză de cinism, aș zice
că a fost totuși un război productiv, întrucât poezia care a reieșit din
acesta, este una cât se poate de echilibrată din punct de vedere al dozării
stărilor și sentimentelor, în sensul că, ea reușește să strecoare doza optimă
de sentiment, în poeme mai degrabă prozaice, și nu în sensul unor prozopoeme,
ci în sensul figurativ al termenului, adică poeme în care atmosfera se vrea mai
curând una rece, în care accentul pare să cadă pe concretul lipsit de trăiri: „Ca o merdenea aburindă s-a plimbat iubirea/
pe la nasul meu afectat de rinită alergică/ un bec chior/ și s-a declanșat
dorința să-ți spăl hainele, să le apretez/ să-ți pun flori în glastră,
diapozitive/ pe pereți albi cu orele noastre de dragoste insulară”; „Cum mă pândeai tu ca un jambon care stă la
maturat să-și desăvârșească gustul/ în timp ce eu îmi odihneam neșansele pe canapeaua
moștenită de la ultimul/ proprietar”. Bineînțeles, reușita acestui
echilibru estetic mai ține și de abilitățile poetice ale autoarei dobândite cel
mai probabil în urma unor lecturi bogate și variate. Iar această zestre se face
simțită pe tot parcursul volumului de față.
Tot o consecință a războiului mai sus numit (sau doar
intuit) îmi pare a fi și perpetua oscilare a Tatianei Ernuțeanu între două
estetici: una minimalistă, în poeme mai curând sterile, în care își face
simțită prezența mai mult raționalul, și în care se întrevăd și irizări
sapiențiale: „Eu știu să mor – i-am
răspuns/ E singurul lucru care îmi iese/ Bine, asta implică deja că am mai
multe vieți/ Ceea ce e adevărat/ Vieți am, n-am cărarea”; „Lumea se împarte în ce n-a fost/ și ce n-a
fost să fie”; și una de largă respirație, în care poeta își permite să
jongleze mai lejer cu stările și metaforele, semn că reușește, într-o oarecare
măsură, poate chiar inconștient, să evadeze din carantina sentimentală
auto-impusă; iar aici voi reda în întregime unul dintre poemele care mi-a
plăcut cel mai mult, din care reiese foarte bine și constanta tendință a poetei
de a păstra o oarecare distanță față de propriile sale sentimente: „Îmi port tristețea ca pe un palton scump de
gabardină/ peste senzuale tăieturi de elan și shortcut-uri de foldere intime/
în timp ce mă îndrept spre locul unde limba ta parșivă a șters toate
convențiile/ ce au dus la o bulimie temporară/ Acum, la luni de neatingere
distanță/ încă îți mai simt hipocalcemia la nivelul superficial al epidermei/
Am trecut astăzi pe lângă sărutul nostru/ Făcea un solo show pe trecerea de
pietoni, de o sensibilitate indecentă/ Mi-am ascuns privirea în palme cu
spaima/ de a nu te iubi mai mult decât până la capătul lumii”.
De altfel, faptul că avem de a face aici cu o poezie de
tip război interior, reiese și din faptul că pe tot parcursul volumului, avem
nu mai puțin de terei „autoportrete”, în condițiile în care, volumul nu este
unul voit confesional sau autobiografist. Drept pentru care, consider potrivit
să redau în cele ce urmează și unul dintre aceste autoportrete, pe cel denumit
chiar așa, și cel mai sincer și mai puțin estetizat dintre toate: „Eu sunt cine sunt și cine nu vreau să fiu/
Sunt nimicul/ Sunt isteria și lamentarea/ Sunt deziluzia așteptărilor mute/
Sunt neîmplinirea petrecută/ Sunt fiica iubită, sunt iubita iubită/ Sunt trufia
tentaculară/ Sunt gândurile ascuțite și usturătoare/ Sunt fata cu ochi
melancolici/ Cu degete urâte și picioare lungi/ Sunt exoticul exponat care
incită, prin nesupunere, la ură/ Sunt îndoiala și frica/ Sunt frondeurul ce-și
plânge alegerile/ Sunt neasumarea confuziilor/ Sunt brațele în care mă cuprind/
Și gura cu care îmi sărut umărul/ Sunt, fără vina să fiu/ Ce sunt și ce nu
vreau să fiu”.
Iar în urma acestei mărturisiri, ce aș mai mai putea
spune decât: Iată, poeta! Iată, poezia!
Cu siguranță Tatiana Ernuțeanu este o prezență cu
rezonanță în peisajul poeziei române contemporane, iar în ceea ce mă privește, îi
voi urmări, fără doar și poate, evoluția pe parcursul viitoarelor volume de
poezie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu