Cronica volumului de poeme, Contact de Andrei Mocuța
(Casa de pariuri literare, 2022)
Andrei Mocuța (născut în 1985, la Arad) este poet,
prozator și traducător, doctor în Filologie, profesor de limbi străine (engleză
și franceză) și membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Arad. A
debutat în anul 2006 cu volumul de proză Povestiri din adânci tinereți (Cartea
Românească). Au urmat volumele: Porcilator (proză, Brumar, 2009), Trei
povestiri (proză, Mirador, 2010), Șercan (proză, Dacia, 2012), Nu
există cuvinte magice (poezie, Tracus Arte, 2013), Portret al artistului
in absentia. J.D. Salinger: o monografie (eseu monografic – teza de
doctorat, Editura Universității de Vest, 2015), Literatura (proză,
Tracus Arte, 2015), Voi folosi întunericul drept călăuză (poezie, Cartea
Românească, 2016), Superman vs Salinger
(proză, Paralela 45, 2018), Portret al
artistului după moarte (poezie, Editura Universității de Vest, 2020), Biblioteca Brautigan (un documentar) (volum
hibrid, Casa de pariuri literare, 2021). De asemenea, a tradus volumul Ilustrată din Chinatown de Richard Brautigan (antologie poetică,
Paralela 45, 2018). Cel mai recent material editorial al său este volumul de
poezie, Contact, apărut anul acesta
la Casa de pariuri literare. Asupra
acestuia din urmă mă voi apleca și eu în cele ce urmează.
Ceea ce atrage dintru început atenția asupra scrierilor
lui Andrei Mocuța, fie ele în proză sau în poezie, este faptul că debordează de
fiecare dată de noutate, de prospețime și de inedit, el fiind unul dintre
puținii scriitori contemporani care reușește să se reinventeze cu fiecare nouă
carte. Astfel, după un volum de proză fantasy, unul de poezii dedicate memoriei
tatălui său, poetul Gheorghe Mocuța, și după un volum hibrid în care își dă
frâu liber tehnicității scriitoricești, Andrei Mocuța ne surprinde acum cu un
volum de poeme scrise în manieră S.F.
Noul său volum de poeme, intitulat, Contact, - un titlu ce trimite la bestsellerul lui Carl Sagan, are
drept motto un fragment din romanul Solaris
de Stanislaw Lem, care de altfel dă și cheia de lectură a poemelor: „Ceea ce ne mână nu este câtuși de puțin să
cucerim Cosmosul, ci doar să extindem Pământul la limitele acestuia”. De ce
spun că aceasta ar fi cheia? Pentru că la o lectură mai atentă, putem observa
cum paradigma S.F., populată de navete spațiale și călătorii intergalactice, impusă
atât în fiecare poem în parte, cât și în faptul că titlurile acestora sunt o
serie de ani din viitor (între 2025 și 2070), nu este miza în sine a poemelor,
ci mai degrabă pretextul, sau dacă vreți, decorul, elementul de inedit menit să
facă lectura mai atractivă, subtextul poemelor, rămânînd unul în mare parte
filosofic, existențialist, poetul neîncetând, de fapt, să își pună o mulțime de
întrebări asupra rostului vieții, asupra singurătății omului în fața propriei
persoane, asupra durerii și a angoasei, și nu în ultimul rând asupra iubirii,
altfel spus, căutând să se dezvoltă la capacitatea sa maximă, spirituală,
mentală și emoțională: „când m-am trezit/
nu/ era nimeni/ care să-mi taie cordonul ombilical/ și nimeni care să mă ia în
brațe// nimeni care să îmi facă patul/ și nimeni care să mă legene/ înainte de
culcare// m-am ridicat în capul oaselor/ și am privit prin hublou/ întunericul
în care pluteam/ singur/ legat de un cordon ombilical/ care se întinde/ până/
departe spre Pământ”; „m-am gândit să
scriu un mesaj/ pe prăjitorul de pâine/ și să-i dau drumul în spațiu// pe
Pământ/ naufragiații folosesc acest cod/ atunci când aruncă/ o sticlă în mare
și cer ajutor”.
Pe de altă parte, pe parcursul volumului, strecurate sau
mai bine spus, camuflate în spatele terminologiei S.F., redescoperim mai toate
temele care l-au preocupat de-a lungul timpului pe poet, și pe care le-a
explorat și exploatat, în diverse maniere literare, în cărțile sale anterioare.
De exemplu, cea mai pregnant prezentă este tema părinților, și cu deosebire a
tatălui, plecat nu cu mulți ani în urmă dintre noi. Cu siguranță figura paternă
va continua să fie prezentă in absentia,
mult timp de acum înaninte în scrierile lui Andrei Mocuța: „mă înregistrez într-o serie de holograme/
una în care fac predicții despre viitorul îndepărtat/ alta în care citesc
însemnările mamei/ din anul nașterii mele/ le-a scris într-un carnețel/ pe care
mi l-a oferit/ imediat după ce am învățat să citesc// 12 ian 1985 – după un
zbucium de cel puțin 7 ore/ se naște Andrei – Lucian/ bucuria e scurtă/ va fi
internat la chirurgie/ infantilă și operat/ diagnosticul: stenoză duodenală
prin/ pancreas inelar”; „anul acesta
împlinesc vârsta/ la care tatăl meu a murit// parcă mi-e rușine/ să trăiesc mai
mult decât el”. Se observă în poemele dedicate familiei, o oarecare
tensiune, situată undeva între melancolie și durere, departe însă de orice
formă de patetism sau sentimentalism lacrimogen, semn că poetul își gestionează
foarte bine sentimentele, atât în viață cât și în literatură.
Dincolo de aceasta, nu lipsesc din noul volum nici
trimiterile livrești, culturale sau chiar antropologice, prezente la rândul
lor, din belșug, în toate scrierile anterioare ale lui Andrei Mocuța: „acel moment când descoperi prima oară o
carte/ și îți place atât de mult/ încât te-ai duce direct la autor/ să-l iei în
brațe/ dar nu poți/ pentru că ești la mama dracului/ în/ cosmos”; „nu știm ce facem cu alte civilizații/
esențial diferite de cea/ a noastră// în limba yaghan a băștinașilor Țării de
Foc/ mamihlapinatapai/ se traduce printr-o situație/ în care două entități
aflate față în față/ își doresc același lucru/ dar niciuna/ nu e capabilă să îl
exprime prima”; „ți-ai așezat cartea
deschisă pe pântec/ și/ mi-ai spus:// uite iubitule/ sunt/ un semn de carte//
nu am avut prezența de spirit/ să te întreb la ce pagină/ erai/ țin minte doar
titlul/ teoria apropierii/ acuși se fac 40 de ani/ de când o tot răsfoiesc/
dintr-un capăt în altul al culoarului/ în lumina artificială/ a navei/ însă
semnul de carte/ nu/ îl mai găsesc”.
De bună seamă că nu putea lipsi nici fotbalul: „2047 - Borussia
Dortmund câștigă Bundesliga/ după o pauză de 35 de ani”, cum nu putea lipsi
nici predispoziția poetului spre umor, dar unul din acela subtil, menit mai
curând să descrețească fruntea, să smulgă un zâmbet complice, decât să provoace
hohote de râs (deși în cărțile anterioare reușește și acest efect, fără însă a
atinge nici acolo, proporții grobiene): „s-a
terminat toată rezerva de cafea// cum voi mai ști când/ e dimineață?” ; „trei zecimi de secundă galactică/ durează
cât 600 de ani de așteptare/ nu mă grăbesc nicăieri”.
Așadar, noul volum de poeme semnat de Andrei Mocuța este
unul cât se poate de inedit și de provocator, în urma lecturii căruia cititorul
va fi cu siguranță, puțin mai înțelept sau măcar puțin mai echilibrat. Deja
aștept noul material editorial al acestuia, fie că va fi în proză sau versuri,
pentru că știu deja că va fi ceva nou, menit să îmi antreneze mintea, dar și
sufletul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu