marți, 19 iulie 2022

O lume nebună, nebună de tot

 

Cronica romanului Să trăiești cu o presiune constantă de Alina Pietrăreanu

Editura Paralela 45, colecția Prima dragoste, 2022

 


Alina Pietrăreanu (născută în 1997, la Câmpulung) este actriță, regizoare, performer și scriitoare. A absolvit facultatea de actorie la UNATC și masteratul de Studii Literare din cadrul Universității din București. Este prezentă cu proză în revista Iocan și în antologia Pasageri (Editura Paralela 45, 2019). În 2020 a înființat asociația culturală Șangri-La Artistic Ground. Câteva luni pe an predă un curs de Performance Writing, în care combină actoria cu scrierea creativă. În anul 2022 debutează în volum cu romanul Să trăiești cu o presiune constantă, apărut la editura Paralela 45, în colecția Prima dragoste, colecție dedicată romanelor Young Adult. Asupra romanului său de debut mă voi apleca în cele ce urmează.

Aș începe prin a spune că, deși apare sub emblema Prima dragoste și într-o colecție dedicată adolescenților, romanul Alinei Pietrăreanu nu este nicidecum vreo siropoșenie de duzină. În primul rând, el nu este eminamente un roman de dragoste. Și chiar dacă vizează și acest subiect, dragostea, aceasta se transformă cumva într-un fel de atmosferă de fond care fie generează, fie întreține, fie rezolvă, probleme și conflicte cât se poate de serioase și mai ales foarte veridic ilustrate. Pentru că ceea ce dă cu adevărat greutate acestui roman (altminteri destul de subțire din punct de vedere al întinderii), este tocmai cumulul de subiecte puternice pe care autoarea reușește, nu doar să le înglobeze în structura cărții, sub formă de „salată de probleme”, ci să le și trateze destul de în profunzime. Ne vom întâlni pe parcursul romanului cu teme ca: misoginismul-agresiv-criminal, problema egalității de gen, depresia la adolescenți, avortul, conflictele familiale, identitatea de gen și lupta pentru asumarea acesteia, conflictul dintre politicile de stânga și cele de dreapta, consumul de stupefiante și de spiritualități alternative și în general, haosul (aproape involuntar) din viața adolescenților aflați pe de o parte într-o perpetuă căutare de valori, dar pe de alta într-o la fel de perpetuă nevoie de a nega anumite valori.

Pe scurt, în acest roman aproape 100% realist (veți vedea la momentul potrivit unde se termină realitatea), Alina Pietrăreanu construiește și dirijează două fire narative, având în centru două lumi aparent distincte, care spre jumătatea cărții încep să se întrepătrundă (atât firele cât și lumile), pentru ca spre final să se realizeze unirea deplină a acestora. Iar aici trebuie evidențiat talentul scriitoricesc al autoarei, întrucât nu este la îndemâna oricui să îmbine planurile narative, astfel încât totul să pară firesc și natural.

Astfel, avem pe de o parte, o gașcă de adolescenți, fete și băieți, cu vârste cuprinse între 16 și 20 de ani, fiecare ducând cu sine câte o povară existențială cu ramificații și urmări cât se poate de serioase (sunt copii fie abandonați de părinți la naștere, fie proveniți din familii dezorganizate sau monoparentale, fie purtând stigmatul bogăției lipsite de dragostea părintească), care au însă un obiectiv comun, acela de a fonda o grupare neomarxistă, denumită explicit și totodată ludic, „Stânga-împrejur” și de a schimba lumea, implementând, prin manifeste și acțiuni concrete, o nouă formă de comunism, centrată pe egalitatea de gen și de șanse și pe desființarea corporațiilor și a marilor imperii financiare, care adâncesc pe zi ce trece prăpastia dintre clasele sociale.

De cealaltă parte avem de a face cu o grupare relativ secretă, de bărbați, dar și adolescenți naivi, care se autointitulează inceli, abrebiere de la involuntary celibat („o cultură online de bărbați albi heterosexuali care se cred opresați de femei fiindcă ei cred că nu s-au născut atractivi și că femeile nu se vor uita niciodată la ei dacă nu se încadrează în anumite standarde de frumusețe”), uniți între ei de ura împotriva femeilor, comandați despotic de o căpetenie malefică numit, „Marele D.” (aici paralelele cu Marele Arhitect din Francmasonerie și cu Fratele cel Mare al lui Orwell, sunt cât se poate de transparente, dar tocmai pentru a pune în lumina dimensiunea negativă a personajului), care pun la cale o mare „revoluție”, o mare „epurare sexuală” ce ar consta în mutilarea și uciderea cât mai multor femei, pe care de altfel reușeșsc chiar să o pună în practică, ucigând nu mai puțin de trei fete, în trei orașe diferite. Ce-i drept, în privința acestui plan narativ, romanul capătă valențele unei distopii. Sau cel puțin speranța într-o lume ce nu și-a pierdut de tot discernământul, ne obligă să credem că avem totuși de a face cu o distopie, și că sintagma folosită de mine în titlul cronicii acesteia rămâne totuși doar o parafrază după melodia celor de la B.U.G. Mafia.

Dar dincolo de aceasta, de încadrarea strictă într-un anumit gen literar, romanul Alinei Pietrăreanu rămâne unul numai bun de luat ca reper, fie doar și numai pentru diagnosticarea tarelor sociale cu care ne confruntăm zi de zi. Pentru că, așa cum am mai spus, romanul nu este doar despre adolescenți, este despre toate categoriile de vârstă. Putem spune că avem dinaintea ochilor o radiografie socială, care nu arată tocmai bine, și care ar trebui cel puțin să ne pună pe gânduri. Este un semnal de alarmă că lumea în care trăim nu este în niciun caz pe o cale luminoasă.

            Aș spune în încheiere că Alina Pietrăreanu a reușit un debut cu dreptul, pentru care merită toată atenția lumii literare și mai cu seamă a cititorilor.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu